Gå til innhold
Arkivverket

[#69208] Ole Pedersen Irstadtangen, Romedal, født Älgå, Värmland 1841


Gjest Pål Prestesæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Prestesæter

Ole Pedersen ble gift i Romedal 19. juni 1872 med Anne Hermansdatter Hørsandeie. Ole Pedersen er oppgitt å være 31 år gammel og født i Elgå (Älgå) i Vermland, Sverige. Farens navn er Peder Olsen (Pär Olson). Ole Pedersen dør på Romedal gamlehjem 22.04.1920. I klokkerboka står det at han var født i Arvika, Sverige 1. oktober 1841. Älgå er i dag en del av Arvika kommune.Er det noen med tilgang til svenske kilder som kan tenke seg å se etter flere opplysninger om Ole Pedersen og hans opphav?

bilete6932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Fotografiet i innlegg 1 viser Älgå kirke hvor Ole Pedersen antagelig er døpt. Kirken er fra første halvdel av 1700-tallet. (Bildeksten ble tatt ut av innlegg 1, da det ikke var mulig å se om opplastingen var i orden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Flott at du har forsøkt å finne dåpen. Jeg ser at du har rett mht fødselsdato. Måneden står før dag, så det blir 10. januar istedet for 1. oktober.Ved vielsen er fødested oppgitt til Eda Forsamling i klokkerboken. I kirkeboken står det at han er født i Elgå, Vermland. Siden Elgå ligger i Arvika kommune, regnet jeg med det var riktig, jf opplysningene ved dødsfallet. Kanskje Eda likevel er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Takk igjen, Trond. Da viser det seg at hans opphav blir en større utfordring å finne enn å ha tilgang til svenske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er kanskje denne karen her ?Post 793075Persson, Olof Lösdrivare (ogift man)f. 10/1 1841 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 2/3 1872 från Älgå, Värmlands län (Värmland) till Romedal, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 296Emibas emigrationsakt: Älgå S 1872 013Onormerade namnformer:Destinationsort: Romsdal Destinationsland: NorgeHilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hvis vi antar at den jeg fant i forrige innlegg er rett person ?I flg f.boken er han født i Gunnarskog 10/1-1841 og døpt den 20 på Sätra til navnet Olof. Foreldre: Torp. Unge Per Olsson och Maria Andersdotter 40 og 45 år gamle. Faddere:Åbon Gustaf Andersson och dets hustru Kjersti Jonsdotter ibidem.Familien finnes på Sätra i Gunnarskog i alle husforhør i perioden 1836-1860, som er den tiden jeg har sett i. Familien er slik:Torpare Per Olsson 13/4-1797 Arvika. Fra husforhøret som begynner i 1851 står det at han er sjuklig og underhållshjon.hustru Maria Andersdotter 26/10-99 Gunnarskog. Død 12/6-1852 Dødboken sier at hun ble gravlagt 20/6 og at hun som sønnen døde av magplågor.Barna: Anders 13/3-1832 Brunskog. død 28/5-1846. Dødboken sier at han ble gravlagt den 7/6 og at han døde av magplågor. Stina 30/10-1835 Gunnarskog. Hun flytter til Arvika i 1853. Olof 10/1-1841 Gunnarskog.Familien kom fra Brunksog i 1835.Når det gjelder Olof, så fremkommer det at han flyttet til Ny i 1858.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En ting til ang denne Olof.F. boken sier at han er født 10/1-1841. I husforhøret 1836-1841 står det 10/1 og 19/1 og ingen av datoene er strøket over. I de videre husforhørene brukes f.datoen 19/1-1841, og emigrasjonen på Emibas bruker 10/1-1841.Hva er rett ?Kanskje man skal gå ut ifra f.boken og i såfall er datoen 10/1-1847.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Tusen takk, Anne Lene!Det skal vel godt gjøres at dette ikke er korrekt person. Farens navn i henhold til vielsen stemmer. Det samme gjør fødselsdatoen. Videre har du funnet at han utvandret fra Älgå til Romedal nettopp det året han giftet seg. Etter hva jeg fant på Wikipedia var Gunnarskog et annekssogn til Arvika da Olof (Ole) ble døpt. Opplysningene ved dødsfallet om at han var født i Arvika er vel dermed ikke direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei PålFikk aldri svart mer i går. Men, ja jeg er nok også ganske sikker på at dette er den Ole Pedersen du søker, det tror jeg vi kan føle oss sikre på. Det var også derfor jeg fulgte familien videre. Har du fått de svar du søker her ? Eller er det noe jeg skal forsøke å finne ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Hei Anne LeneTusen takk for all hjelp. Det var i første omgang fødselen til Ole Pedersen og opplysninger om hvem som var foreldrene hans jeg var ute etter å få vite. Det er selvsagt interessant med opplysninger om forfedrene hans videre bakover i tid, men jeg forventer ikke at andre skal legge ned masse arbeid i å finne ut mer enn det du allerede har gjort.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei PålNoe mer går det jo an å finne her, da om familiene til Per Olsson og Maria Andersdotter fra innlegg 8.Først til Arvika landsförsamling. Född 13/4 dp 16/4-1797 PER i Bjelferud. Foreldre: Olof Halfvardsson og hustru Karin Svendsdotter. Vittner: Bengt Halfvardsson og h. karin Svendsdotter ibidem.Ut fra dette finner jeg dem i husforhør 1796-1801 side 30 Bjelferud, og familien er slik:Olof Halfvardsson f 1756, død 29/8-1799hustru Karin Andersdotter 1751Barna: Jan 1783Kjerstin 1780Anders 1785Britta 1788 26/8Karin 1790 2/11Maria 1793 7/12Per 1797 13/4I dødboken finner jeg: Bonde Olof från Bjelfverud dog af ? (stenpassion ??) den 29 augusti-1799, 43 år 5 mnd. Foreldre: Halfvard Hansson och hustru Brita Andersdotter. Gift med efterl Maria Andersdotter och hade med henne 7 barn. Till _________? Begr 8 sept af Örtendahl.Det var altså ting jeg ikke tydet på dødsinnførselen. Har noen genline/svar og vil sjekke ? Genline gid-nr 463.32.15400 og Svar bild-id C0036490_00115.Så over til gunnarskog i året 1799: Maria i Ö. Sälboda föddes den 26 octb, döptes sama dag. Foreldre: Anders Olsson och hustru Elin Jons7Jönsdotter. Vittner: Erik Jonsson och hustru Karin Olsdotter ibidem.Ut fra det finner jeg også den familien i husforhørene 1796-1801 sdie 105 og 1800-1806 side 125 Ö. Sälboda i Gunnarskog, og familien var slik:Anders Olsson 1760 V.SälbodaElin Jönsdotter 1781 Ö. Sälboda, videre nå er alle barna deres også født der.Barn: Olof 1781Karin 1783Britta 1786 11/4Anders 1788 1/12Marta 1791 26/1Per 1794 8/11Kjerstin 1797 5/5Maria 1799 26/10Gustaf 1803 19/6Samt enklingen Olof Andersson 1727. Dette vil jeg jo tro er Anders Olsson sin far.Östra og Västra sälboda er jo da plasser i Gunnarskog.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Prestesæter

Takk, Anne Lene og Liv S.Til Anne Lene (innlegg 14). Har et spørsmål vedr. Per Olssons mor. Du skriver at hun heter Karin Svendsdotter i henhold til opplysninger fra Pers dåp i 1797. Videre skriver du at hennes navn er Karin Andersdotter i Husforhør 1796-1801 og Maria Andersdotter ved ektefellen Olaf Halvardssons innføring i dødeboken. Er det oppgitt disse forskjellige navnene på Pers mor, Olof Halvardssons ektefelle, eller kan du ha kommet til å skrive feil? Kanskje Olof har vært gift 2 ganger?Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

PålGodt du er observant og beklager min feil her. Selvfølgelig har jeg notert feil.Det korrekte er, foreldre: Olof Halfvardsson og hustru Maria Andersdotter. Vittner: Bengt Halfvardsson og hustru Karin Svendsdotter.Så som du ser så var Karin svendsdotter fadder/vittner og ikke mor.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.