Gå til innhold
Arkivverket

[#69212] Høysløe-Høystøl i Volda


Gjest Rune Bergesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bergesen

Povel Hansen Skareide og Synneve Nilsdatter Vedvig i Eid, gift i Eid 1753, finner henne på garden Høystøl i Volda i 1801, han er død i 1788, hun i 1801, de får et barn Karen i 1756 i Volda. Jeg finner ikke denne garden i Volda, er det noen som vet hvor jeg kan finne noe om denne fam. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysninger om familien på Høystøylen i Volda har jeg funnet i Dalsfjordboka, bind II, side 308 (Sverre Lyngnes, 1967). Det ser ut som det har kommet nye, oppdaterte gardshistorirebøker for området etter at jeg hadde boka til låns.Povel er nevnt som bruker på Høystøyelen 1750-80. 5 barn er nevn, deriblant sønnen Hans, som overtok.Skulle gjerne hatt opplysninger om opphavet til disse to dersom du har det.Mvh Geirgetv krøllalfra online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

i 'Busetnadssoga for Volda' (Kjelland mfl. 2005) finn vi Høystøylen i b.1 s.65. Garden er på vestsida av utløpet av Dalsfjorden, ikkje så langt frå grensa mot Rovde. Paul Hansson er brukar 1750-88, f. ca. 1712 - d. 1788, ikkje sagt noko om kvar han kom frå. Gift m. Synneve Nilsd. frå Vedvik i Nordfjordeid, ca. 1723-1801. 4 barn er nemnde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.