Gå til innhold
Arkivverket

[#69214] ulrike jacobsdatter norbek


Gjest Anders Rofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Rofstad

heietter en natt med leting i 1801 tellinger ser jeg meg nødt til å spørre alle dere kloke hoder der ute.min tip tip oldefar sivert andreas ble døpt i trondheim i 1804, nr 124; Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1804, side 159. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-162>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det var ikke riktig familie, nei. På FS fant jeg Ulrica Jacobsdatter, døpt i Trondheim 4. febr. 1763. Foreldre Jacob Norbek og Anna Margrethe Olsdatter. Jeg har ikke lett etter dåpen i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(5)Tyding av dåpen. Nr.11 1763 4/2 Ægte barnedåb N. Ulrica, P:Jacob Nôrbek, M: Anna Margretha Olsdt. Test:Else Maria Lange, Else Maria Brisac, Kirsten Pedersdt., Hans Jensen Weiby, Peter Adriansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jacob Nielsson Nørbek f. ca. 1712 i Trondheim død 22.12.1779 i Surnadal, Møre og Romsdal. Han løste borgerbrev i Trondheim 22.12.1740 som skreddermester og giftet seg første gang 14.07.1740 i Domkirken i Tronheim med Ingeborg Olsdtr. Hartman 1709-30.04.1748.Han fikk tre barn mad henne, men de døde trolig som små.Jacob giftet seg andre gang 29.04.1749 i Vår Frues Kirke med Ane Margrethe Olsdtr. Øye f.ca 1720 i Melhus og død 14.07.1775. Med henne hadde han foruten Ulrike , 6 barn til. De fleste døde små, men sønnen Jacob Jacobsen Nørbek 05.08.1759 - 1836 slo seg ned i Stangvik, Møre og Romsdal, hvor faren også flyttet etter hans andre hustru døde. Jacob Nielsen Nørbek omkom under en kullseiling rett før jul i 1779 på en reise fra Surnadal.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei Ingebjørg, Aud, Berit og Rune!fantastisk hva dere finner ut :-)Rune: det virker som om du har vært borti denne slekten før... man kan jo ikke bare 'snuble' over så mye info... :-)mvh anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Anders.Ja, jeg har forsåvidt det. Jeg er gift med en Norbeck. Hennes stamfar er Andreas Andreassen Norbeck/Nørbeck som du finner i Trondheim 1801 som skreddersvenn.LenkeHan flyttet til Bergen, hvor han ble gift i 1811. Han ble født i Trondheim og døpt 05.09.1779 i Trondheim Domkirke som sønn av Andreas Nielsson Norbeck og Gunnilde Olsdtr.Resten blir bare gjetning, men skredderyrke går tydeligvis igjen blant Norbeckene i Trondheim på 1700 tallet. Du finner også en Peder A.(Andreassen Norbeck i 12801 samme sted også som skredder. Jeg tror at Andreas Nielsson Norbeck var bror til Jacob Nielsson Norbeck. Der var også en Christen Nielsen Norbeck som tok skredderbrev samtidig som Jacob. Det er kanskje også en bror og at deres felles far kan være Niels Nørbek fra Nørbek i Sønderlyng, Danmark.Men dette er bare en teori, som jeg ikke har funnet bevis for.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Langt frå Trondheim, men kan kan dette vere Ulrikke i 1801, i Repvåg i Kistrand i Finnmark? Alderen stemmer iallfall:LenkeDet finst berre éi Ulrikke Jakobsdotter til i FT1801, og det er ei gift kvinne på Tjøme i Jarlsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

hei igjen...du får 'rope' når du finner bevisene :-) så skal jeg gjøre det samme... (når jeg en eller annen gang lærer meg å lese disse gamle bøkene...er utrolig takknemmelig for all hjelp jeg får her, og lurer på når jeg skal bli istand til å 'tilbakebetale' all gjeld her.. :-)har startet et prosjekt med å få bekreftet det jeg har funnet i bygdabøker. men for å 'piske' meg selv til videre innsats så må jeg av å til søke litt etter de 'sorte hullene' jeg har...dette er et av de... :-)takk igjen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Hei Anders.Jeg henter fram igjen denne debatten din. Jeg blir heller ikke helt ferdig med denne slektsgrenen. Hvem var far til Sivert Andreas, og fant du Ulrike's første barn? Og vet du hva som skjedde med Ulrike senere i livet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Rofstad

Hei igjenhar nok ikke kommet noe videre med denne greien. litt for mange baller i lufta på litt for mange greiner :-)når det gjelder far til Sivert Andreas så er han i dåpen oppgitt til å være 'skomagersvend John Sivertsen Lie'. (har lagt ut en tråd på han også; Lenke) noe mer har jeg ikke vært i stand til å finne ut om han. har funnet en 'John Siwertsen' som er læredreng til en skomaker i FT 1801, men har på ingen måte funnet bevis for at det er samme mann (selv om jeg nok tror det)har ikke funnet ut noe mer om Ulrike heller. hverken første, eller senere barn. men hver gang jeg kjører meg fast på andre ting jeg søker etter, tar jeg en runde i bøkene for trondheim - 1800 og leter litt på måfå... men så langt uten hell. :-(jobber for tiden på 'andre enden' av Sivert. har fått oversendt skiftet etter han og kona fra statsarkivet i trondheim. en god del interesant lesning der.. :-)du får holde meg oppdatert på eventuelle funn du gjør på ulrike, hennes søsken, barn og foreldre osv, så skal jeg gjøre det samme. vet ikke hvor intr du er i å følge slekta til sivert framover i tid? der har jeg i allefall en god del!mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Anders.Ja, det er med meg som med deg, at jeg lar ting ligge en stund når jeg står fast. Og jeg har mang en gang funnet personer jeg har savnet, mens jeg egentlig lette etter helt andre ting.Når det gjelder Sivert Andreas og hans liv, så kunne jeg være interessert i opplysninger der. Du kan evt. sende meg dem på mail til: rthors.alfakrøll.onlinepunktumno. Så kan jeg sende deg det jeg har om Jacob Nielsen Nørbeck og hans etterkommere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.