Gå til innhold
Arkivverket

[#69220] nøtt 1.Tysvær, Rogaland


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten olaug mølstre

jeg har vært så heldig å få en slekstavle, men det mangler foreldre til 3 av anene og da blir hullet stort. Er det noen som kan hjelpe oss.Det er i Tysvær, Rogaland Det er foreldre til Marita Olsdt. f.1753, d.1838-g.ca 1782 med Ingebrikt Klovning f.1750-d.1825(han har vi foreldre ti) håper på løsning her. Lager ny til de andre. hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

jeg trodde det, kan hende de var under Skjold da? eg harforeldrene til Ingebrigt: Mikkel L. Foldøy f.1710-d.1797 mor: Malena Atletveit f.1710 d.1761. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tysvær var under Skjold i 1801, men de er ikke der.Ingebrigt var altså en Mikkelsen. Det er en viktig opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Foldøy er i Jelsa og Atletveit Stjernarøy.Har du flere opplysninger som enda ikke er fremkommet? Vet du f eks om Ingebrigt og Marita hadde noen barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne er jo langt fra mht alder, men finner ingen andre aktuelle kandidater LenkeStavanger Vigedal Imsland Ingebreth Michelsen Mand 38 Begge i 1ste ægtesk. Giestgiver Marthe Olsdtr Hans kone 42 Begge i 1ste ægtesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Nårstad nr 15; Mikkel Ingebretson Foldøy f. 1710 på Norheim i Sjernarøy, var son av Ingebret Mikkelson Foldøy. Mikkel hadde før bruka halve Foldøygarden, men då oberst Fasting kjøpte Foldøy bygsla Mikkel Nårstad i 1757, og budde der til 1763. I 1740 vart Mikkel gift med Malena Knutsdtr. Atletveit. Dei var søskenbarn. Mikkel Ingebretson budde seinare på Nortveit i Nedstrand, på Ile og Vormestrand og hamna tilsist på Skiftun. Derfrå er han grl. i 1797, 87 år gamal. Barn:a. Knut Mikkelson f. 1742, g. m. Brita Kristoffersdtr. og busett på Apeland i Tysvær. b. Eli Mikkelsdtr. f. 1746, g. 1764 m. Sjur Sjurson og budde på Leranger i Nedstrand. c. Ingebret Mikkelson f. 1750, g. m. Marta Olsdtr. og busett Imslandssjøen, var gjestgjevar der. d. Mikkel Mikkelson f. 1753. e. Ola Mikkelson f. 1752. f. Anders Mikkelson f. 1754, g. m. Magla jonsdtr. og bur i 1801 som husmann på Eikhaug u. Mykje i Avaldsnes. g. Marta Mikkelsdtr. f. 1756, g. 1778 m. Bjørn jensson Døsja, bur i 1801 som husmann under Søndenå i Vikedal. h. Malena Mikkeldtr. f. 1759, g. 1783 m. Ola Olson Nord-Skiftun. i. Helga Mikkelsdtr. f. 1761.Her står det at Ingrbigt var gjestgiver Imslandssjøen og at han var f 1750. Da er det de jeg fant i (7).Men å finne en Marta Olsdtr uten henv til prg /s. blir vel som å lete etter nålen i høystakken.Kirsten; Har du funnet vielsen deres som du oppgir til ca 1782 i (1)? Hvor ble de viet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

kan lage en liste her fra den jeg går ut fra: 1. Nils Olsen Førlandf. 1856- d.1931 3. mor:Ingeborg Lisbeth Nilsdt Erland f.1843-d 1903 6. morfar:Nils Mikkelson Erland f.1814-1888 12. oldefar: Mikkel I Erland f.1795-d.1872 13. oldemor: Ingeborg N Brukneberg f.1794- d.1843 24, tipp; Far til Ingebrigt vet vi om 25. tipp mor til Mikkel vet vi ikke noe om Marita Olsdtr.f.1759-d. 1838.også foreldrene til Ingeborg N Bruknebers foreldre vet vi ikke noe om. 26. Nils Brukneber f. 1753- d 1806 27 Torborg Knutsdt f.1746- d.1794. her stopper det opp Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

til nr. 8 Uten at eg er sikker tror eg Klovning kommer fra Tysvær. Et sted mellom Førland og Tysværvåg heter det Klovning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

svar til nr 15. Jeg tror ikke det er funnet. Det er vel mer en antagelse etter barn fødsel kan jeg tenke meg. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Klovning er i Tysvær, men Ingebrigt og Marta bor ikke der, ihvertfall ikke i 1801, da de er gjestgivere Imslandssjøen.Da gjenstår det å finne Martas dåp, og det kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Dette høres bra ut, nå er det en som blir glad, og jeg får tettet flere hull. Tusen takk skal dere ha.Jeg må sende dette med en gang. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da de gifter seg er Ingebrigts far den eneforloveren, den andre er Sjur Knudsen Hallingstad. Jeg kunne tenke meg at om Martas far var død var det en bror eller svoger som var hennes forlover. Jeg fant Sjur på Hallingstad i 1801, men han var ikke gm en Olsdatter, ihvertfall ikke i 1801, så der kom vi ikke noe lenger.Marta behøver jo strengt talt ikke være fra Vikedal, Tysvær, Jelsa eller Stjernarøy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Marita Olsdtr. født på Klovning i Tysvær i 1859, ifølge FamilySearch.org:Marita Olsdatter FemaleEvent(s): Birth: 1759 Klovning, Tysvaer, Rogaland, Norway Death: 1838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marta og Marita er samme navnet. Det var på det nærmeste opp til presten hvilken skrivemåte som ble valgt.Det døpes kun en Marte Olsdatter i Tysvær i 1759, nemlig Marte Olsdatter Urdal Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1645&idx_id=1645&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeså døpes det Maritha Olsdatter på Langeland i 1756 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkesamme lenke Mari Olsdatter på Nordtvedt.Marita Olsdatter på Smedsvik 1758 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMarita Olsdatter Haraldstveit i 1760 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.