Gå til innhold
Arkivverket

[#69230] Kristiansand: Hvem var Maren Nielsdt. Nærbye?


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hun ble gift 10.2.1739 m Rasmus Jørgensen Stutei i Kristiansand. De hadde ihvertfall 4 barn; Karn, Karen Christine, Lars og ErasmineMaren hadde en søster Johanne Catharine Nielsdt. Nærbye g1 ca. 1733? i Kristiansand? m Bent Knudsen Arnevig, g2 i 1741 m Hans Nielsen Sandum.Moren var muligens Sissel Pedersdt. gift med Lars Brekkestø? Ihvertfall er 'Zitzel Pedersdaater H. Lars Bræchestøls' gudmor til Marens første barn i 1741. Men hun er også gudmor i 1736 til datteren Johannas sønn Knud, og da står det: 'Holdt for daaben af Sitzel Nærbye H. Niels Bræchestøes'.Er det noen som kjenner til denne Maren? Og hvor er egentlig Nærbye?Takknemlig for hjelp! Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Sansynligvis Nærebø i Landvig siden det er Aust-egder vi har for oss. Stuttei (STutti) ligger i Vestre Moland, dvs på Justøy i Lillesand hvor også Brekkestø ligger. 36. Nærebø. Udt. næ2rebø. -- Nerbøø 1593.1/1, 1/1. Neerbøø 1601. 1611. Nerbøe nedre og øvre 1670. Nærebøe nedre og øvre 1723. Navnet er vel opr. *Neðribœr, den nedre Gaard, sigtende til Deling ud fra en Gaard, der laa længere oppe, jfr. GN. 3133.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det regner jeg med. Prestegjeld og Sokn stemmer, og det finnes ikke noen andre alternativer i Landvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nå har jeg lett og lett etter en Maren født i Landvik, men det ble heller skralt bytte. Jeg finner to Maren født på Nærby, men ingen av dem har en Niels til far. Og det er ihverfall ingen Johanne Cathrine. Jeg finner i det hele tatt ikke noen Niels Nærby som får barn mellom 1703-1726 i Landvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Side 41 i Landvik bind II står følgende: Gunder Torkelsen Lunden-Nærebø (1657)-1722 g.m Karen Pedersdtr. Nærebø (1672)-1736.Barn: Niels død i Kristiansand (To døtre i 1722: Johanne Cathrine 7 år, i 1736 gift med sorenskriver Undahl. Maren, 4 år, var i 1736 gm Bent Knudsen Arnevig. Gunhild (1686) g. 1704 Mads Christensen Ugland. Til Nærebø. Maren 1691, død samme år. Anne 1692 g 1724 Jon Tellefsen Ødegaard. Til Nærebø. Senere til Hesnes i Fjære. Anne 1698 g 1727 Tellef Andersen Ødegaard. Til Nærebø og Solli. Femian 1699 g 1723 Svend Svendsen Ødegaarden. Til Øygarden i Birkenes. Mari 1703-04.Karen Pedersdatter var datter til Peder Søffrensen og Femja Henriksdatter Friis. Spørs om ikke Johanne Cathrine og Maren er født i Kristiansand. Håper dette hjalp noe. Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen hjertelig takk! Nå har jeg fått mye mer å jobbe med! Og jeg fikk bekreftet at det var riktig Nærby!Forfatter av boken har byttet om på ekteskapene til Johanne Cathrine og Maren, og noen sorenskriver Undahl har jeg ikke hørt om før! Eneste mulighet der er hvis Maren evt. var gift med ham før hun ble viet til Rasmus Jørgensen i 1739. Noen her som har hørt om sorenskriver Undahl?Hvis Maren er født i Kristiansand må jeg bare håpe på at det kan finnes et skifte med opplysninger, siden det ikke er kirkebøker så langt tilbake. At Niels evt. flyttet til byen kan muligens forklare at Nærbye-navnet ble brukt av hans døtre selv om de ikke hadde bodd der. Lurer på hva denne Niels hadde som yrke?Er Lunden-Nærebø et eget bruk/plass eller er det et annet bruk som heter Lunden?Mvh Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Men det står ved vielsen i 1739 om Maren: 'Ærbare og gudfrychtige Møe'. Da kan hun vel ikke ha vært gift før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

SOrenskriver Undahl stammer fra den danske tolleren Anders Jonsson SNik som i 1639 fikk bygsel på Underøy i Sør-Audnedal (Søndre Undahl), og derav slektsnavnet. Han hadde bl.a. sønnen Laurits Andersson Undahl (1631), gm (ca 1655) Marthe Augustinusdatter Wroe, datter av Lagmann på Agdesiden Augustinus Olsson Wroe.Laurits ble også lagmann og kom til Augland i Oddernes.Bortsett fra en sønn Anders har jeg ikke noe mer opplysninger. Men denne sorenskriver Undahl stammer fra dette folket.Når det gjelder Gunder Torkelsson Lunden så er nok han sønn av den Torkel Nedre Lunden som i 1647 har 3 huder.I 1664 Lenkefinner vi så Gunder og faren Torkild Anundsson 8 og 54 år.Torkel er nok barnebarn av Jon Anundsson Lunden som i 1624 har 2 huder i Lunden.Forholdet her er jeg imidlertid usikker på da jeg ikke har sett noe nærmere på det.Imidlertid er opphavet slekta på Dolholdt i Landvig.Denne slekta er bl.a behandlet i Agder Historielags årbok:AHÅ nr. 67, 1991: Christiansen, Reidar Bjørnerud: En ukjent Salve med odel i Fjellestad i Øvrebø og hans etterkommere på Agder.Slekta kan føres tilbake til omkring 1400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk for mye ny info og gode tips! Det var flott! Nå må jeg sporenstreks prøve å få tak i Agder Historielags årbok.Denne slektsgrenen ble med ett både bred og dyp. Men jeg mangler fortsatt avgjørende 'bevis'. Er det slik at opplysningen om Niels Gundersen Nærby/bø stammer fra farens skifte i 1722 tro? Hvor ble det av ham egentlig og hvem var hans kone? Havnet de i Kristiansand eller bodde de i Brekkestø, eller et helt annet sted?Forøvrig kan jeg ikke skjønne at sorenskriver Undahl har vært gift med hverken Maren eller Johanne. Det må foreligge en sammenblanding eller misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei igjen!Unnskyld at jeg ikke har svart før nå, men bredbåndet har lagt nede her i over et døgn, uff det er ille!!Det som jeg har skrevet om Niels er som sagt det som står i bygdebok for Landvik. Opplysningene fra 1722 er nok på skiftet etter Gunder Torkelsen Nærebø, altså faren, noe som nok er et omfattende skifte. Ellers er opplysningene fra 1736 på skiftet etter mora Karen Pedersdatter Nærebø. Vet ikke om du kan få oversendt disse skiftene ved å kontakte Arkivet i Kristiansand.Ellers så står der mye om anene til Niels i følgende bøker: Landvik I, Gard og Grend og Landvik II Ætt og Odel. Forfatter til disse bøkene er Jens Tveite. Ville ha fjernlånt dem dersom det er mulig for deg.Skal prøve å finne ut mer om Niels.Mvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei! igjen :) Jeg har bedt om å få skiftene fra Kristiansand og håper det går i orden. Har også bedt om skiftet etter Jørgen Christophersen Stutti. Tror det er mulig å få lånt Landvik-bøkene her i byen på Gunneriusbiblioteket. Årboken til Agder historielag er det nok verre med.Jeg finner ikke Niels gift i Vestre Moland og heller ikke Landvik. Derimot fant jeg en nettside hvor det hevdes at Niels sin kone het Sissel Pedersdt. : Lenke - Jeg har sendt en mail til opphavsmannen, men har ikke fått svar ennå.Er det forresten noen som kan fortelle meg hva/hvor Qvisborg el Qvisberg er i Kristiansand? Marens sønn Lars ser ut til å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Artikkelen fra AHÅ går det an å få kopi av fra Agder Historielag, eller kanskje hele heftet dersom de har det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.