Gå til innhold
Arkivverket

[#69232] Ingeborg Knudsdatter, (Gislerud) Flaa i Hallingdal


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

Hun ble gift 12/10 1790 med Truls Nielsen Gislerud. Ingen Knud oppgitt som Caut. Død i 1845, oppgitt å være 80 eller 85 år (0 og 5 skrevet oppå hverandre i mini.boken). Altså født 1760 eller 65. Fødselsreg 1760 mangler i mini.boken og de eneste Ingeborg jeg finner med far Knud rundt 1765 er ei døpt 26/12 1764 med foreldre Knud Syversen Rensla og Ingebor Syversd. (de ble gift tidligere samme år, han var da enkemann). Den andre døpt på Gol 28/5 1765 med foreldre Knud Larsen Kinneberg og Kari Halvorsd. Tror mamma fant henne i bygdeboka, da registrert med gårdsnavnet DeVegge. Ved litt søking i mini.bøker for området fant jeg en Knud Jørgensen DeVegge som kausjonist ved en vielse i 1769. Hvis det er riktig at hun var en DeVegge må det vel være han som var hennes far? Antagligvis født i 1760, året som mangler i mini.bøkene? Noen der ute som har sett f.eks skifte etter Knud Jørgensen DeVegge? Er hun nevnt der?Skal se om jeg kan finne ut når han døde. Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Har nå sett nærmere på Ingeborg Knudsdatter.1. I FT 1801 bodde på Stavn med sin mann Truls Nielsen, oppgitt å være 30 år, altså født 1771.2. Mini.bok: dp 24/5 1771: Ingebor. Far: Knud Knudsen Haraldsæt og mor: Sigri Olsdatter.3. Ingeborg Knudsdatter Gislerud som dør i 1845 må være en annen.SÅ: glem alt jeg skrev i mitt første innlegg.....! :)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Sa vidt jeg har forstått, så er Knud Knudsen Haraldsæt samme mann som Knud Knudsen Mÿli/Bunsvold/Devegge/Husemoen. Søk på FamilySearch forteller om syv barn (tvillingene Asle og Ingevorg var yngst):1. Knud Knudsen, dåp: 11 JUL 1762 MYLI, Nes i Hallingdal (Ministerialbok nr. 3 (1760-1764), Fødte og døpte 1762, side 16), død: 31 DEC 1838.2. Ole Knudsen, dåp: 09 OCT 1765 Brunsvold, Nes i Hallingdal3 Birgit Kudsdtr, dåp: 30 AUG 1767, Devegge, Nes i Hallingdal - Ministerialbok nr. 4 (1764-1786), Fødte og døpte 1767, side 48. Død: 05 MAY 18074. Ole Knudsen, dåp: 10 DEC 1769 Husemoen, Nes i Hallingdal, død: 22 OCT 18365. Ingeborg Knudsdr, dåp: 24 MAY 1772 Haraldset, Nes i Hallingdal, død: 27 OCT 1845 ?6. Asle Knudsen, dåp: 28 MAY 1775 Haraldset, død: 18367. Ingeborg Knudsdr, dåp: 28 MAY 1775 Haraldset, død: 1851Jeg har også noen opplysningerfra FamilySearch om foreldrene, men er veldig usikker på hvor riktige de er.Mvh. Asbjørn (som trolig er etterkommer av Ingeborgs tvillingbror Asle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Asbjørn.Ser ut som denne barnerekka er riktig. Tusen takk for din respons. Det virker imidlertid litt rart at han gir navnet Ingeborg til to døtre når den første tydligvis ikke er død før den neste blir født. Det var vel ikke så vanlig?Ingeborgs mann, Truls Nilsen f. 1769 dør som livøremann på Gislerud i 1836. Det står 65 år, men det stemmer ikke helt med fødselsåret. Samme med Ingborg som er f. 1772 (det må jo være henne som er 30 år i FT 1801?). Det er nok hun som er registrert død i 1845 på Gislerud, selv om alder oppgitt å være 80 eller 85 år.Så hvis du er etterkommer av Asle, er vi i slekt! :)Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Artig å treffe slektninger her på Digitalarkivet. Asle var min fars mormors morfar, så det er seks slektsledd tilbake til felles ane. Om det er like mange på din side, så blir vi seksmenninger. Gøy.Er enig i at det er pussig med to barn med samme navn og som begge vokste opp, men unikt er det ikke. Jeg har også et tilfelle av det samme i en annen slektgren. Hva årsaken var vet jeg ikke, men de kan jo ha hatt to Ingeborger som de ønsket å kalle opp. Ser at det finnes en fadder til Ingebor, f. 1775. Hun het Ingebor Fingersdtr. Devegge og kan være den som ble kalt opp.Vi er nok mer opptatt av fødselsdatoer og alder enn de var på midten av 1800-tallet. Om man var 70 eller 80 var kanskje ikke så nøye. 70 og 80-åringer nå er nok mye sprekere enn den gangen.Mvh. X-menning Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei igjen Asbjørn. Ja, det er artig å treffe på slekt her på digitalarkivet. Knud og Sigrid er mine 4Xtipp-oldeforeldre. Det blir vel to tipp mer enn deg? Slo opp på FT 1801: Haraldsæt. Der fant jeg Bergit Knudsd 36, kone, som må være første datter av Knud og Sigri. Fant også Asle med kone og barn som husmann med plass under Haraldsæt.Har skjønt det slik at Siri- og Sigri-navnet ble brukt om hverandre. Lurer derfor på om den Siri Olsd, 67 år, logerende, kan være moren til denne søskenflokken? Det står ikke enke på henne, men det kan tyde på at Knud er død før 1801, hvis det er riktig Siri/Sigri.Prøvde å finne vielsen 1760/61 (siden 1. barn født 1762), men der manglet det noen sider i minboken, dessverre!Er vel nærliggende å tro at Knuds far også het Knud Knudsen siden 1. barn kalles Knud, og moren het kanskje Bergit/Birgit? Ole er tydligvis oppkalt etter morfar, Ingeborg kanskje etter mormor. Lurer forresten på om den 1. Ole dør i nov 65? Fant en innføring 3/11: 'Knud Haralsæts lille søn'Mvh X 'og en halv-menning' (eller noe sånt) Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg er enig i dine tanker rundt folka på Haraldsæt i 1801. I 1803 fikk Asle og Bergit ei datter som naturlig nok også ble kalt Sigri og som ble min ane.At Sigri Olsdtr. var ugift er nok 'feiltrykk'. Alderen stemmer godt overens med Sigri døpt. 7. juni 1734 Brunsvold, Nes som datter av Ole Evensen og Birgit Tollefsdtr som giftet seg 19 sept. 1716 Flå i Hallingdal. Sigri og Knud bodde på Brunsvold i 1765 da Ole ble døpt. Jeg har heller ikke funnet noen vielse av Knut og Sigri.Knud kan tenkes å være døpt 26. aug. 1736, Sefre, Nes, som sønn av Knud Ellefsen f. 1698 Sefre og Birgit Levorsdr døpt 6. jan. 1703, Kvie, Flå.Jeg er usikker på om Terje Østro så langt har utgitt noe om noen disse gårdene i gårdshistoriene fra Flå og Nes. Vi kan vel få bekreftet eller avkreftet slektskapet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Takk for opplysninger ang Knud og Sigri. Så litt på hvem deres foreldre kunne være og hadde funnet de samme som deg når det gjelder Sigri. Forstår det slik at du er litt usikker på Knuds foreldre? Der tror jeg det kan være flere muligheter. Har bl a funnet en 25/1 1739 (s 117 minib): Knud Knudsens ..??.. barn Knud. Klarer ikke å finne ut hvilket sted-/gårds-navn. Fullt mulig, ca 23 år ved fødsel til 1. barn. Har en liten anelse om hvem foreldrene til Birgit Tollefsd. kan være... skal sjekke det og komme tilbake med opplysninger hvis anelsen er riktig!Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg er i grunn ikke sikker på noe, men hvis vi ser på faddere ved Knud og Sigris 1. sønn, Knud, så var de Birgit Levorsdtr (mulig mor av Knud), Ole Knudsen Sefre (mulig bror av Knud), Nils Olsen Nordhagen (mulig bror av Sigri), Ole Aslesen Bortnæs og Ingebor Olsdtr (mulig søster av Sigri).Nå er det mulig at begge mødre het Birgit og at første datter er oppkalt etter begge to, men om Knuds mor ikke het Birgit, så burde trolig første datter være oppkalt etter henne, og ikke Sigris mor. Men ingen regel uten unntak. Kanskje hun het Ingebor. Det er fortsatt mange muligheter.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.