Gå til innhold
Arkivverket

[#69236] Hvem var Hanna Christiana Johannesdatter fra Buksnes/Vestvågøy?


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Da Wilhelm Christian Magnus Nilsen ble døpt i 1852, sto det å lese at foreldrene var Nils Hansen Horn og Hanna Christiana Johanesdatter Holand. (Lenke) De to var ikke gift, og i 1865-tellingen bor Wilhelm med faren og stemoren. De to Hanna Johan(ne)sdøtrene som er gamle nok til å være aktuelle kandidater i 1865-tellingen hadde begge 17år gamle barn med sine ektemenn, og er dermed uaktuelle.Er det noen som vet hvor denne frøkenen kom fra eller ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har bygdeboka for Buksnes på lån fra en venninne, og på side 292 finner jeg at hennes foreldre må være Johannes Nilsen og Christianna Mortensdatter. Tar det hele fra begynnelsen: En gang mellom 1820 og 1825 kom Johannes Nilsen til Holand, og overtok nerparten av gården. Han var sønn av Nils Johansen eller Johannesen Berg i Hol og hustru Kirsten Nilsdatter.Johannes Nilsen sin kone Ane Kathrine Nilsdatter som var fra Strandlandet i Flakstad. Barn av Johannes og Ane Kathrine:1)Andreas Johannesen som var gift med Hanna Christianna Mortensdatter Uttakleiv. I bygdeboka er det gått videre på Andreas med familie her.2)Nils Johannesen som var gift med Julianna Mortensdatter Uttakleiv.3)Hanna Johannesdatter som var gift med Edias Hansen fra Horn. Edias satt på en halvdel av nerparten i Holand, og han og kona hadde bare en datter Iverine som døde i 1874.4)Christianna som var gift på UreSender dette nå, og skal se om jeg finner mer om Christianna i den andre bygdeboka for Buksnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ikke Christianna Johannesdatter i Ure, men den du e r ute etter er kanskje den Hanna Johannesdatter som var gift med Edias Hansen Horn? Hun kan godt hete Hanna Christiannna selv om hun i bygdeboka bare beskrives som Hanna. Hun må jo da i såfall ha blitt gift med Edias Hansen etter 1852.Ellers ser jeg på side 290 og 291 i samme bygdebok som jeg refererte fra i forrige innlegg at Nils Johannesen(bror av Hanna) fikk tinglyst skjøte på Nedre Holand i 1865. Han var født i 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser jeg ett sted hsr skrevet at kona til Johannes Nilsen var Chirstianna Mortensdatter, men det skulle være Ane Kathrine Nilsdatter som jeg skrev senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Takk for raske svar! Tror neppe det kan være den samme Hanna som den som var gift med Edias Hansen; de to hadde ved FT1865 datteren Iverina sammen (Lenke), og hun må ha vært født rundt 1848. Den eneste muligheten er vel da at Iverina var uekte, at Hanna hadde seg enda et eventyr, og deretter endte opp med Edias igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Iverina(Everine som hun er døpt) var ektefødt,og i kirkeboka står moren oppført som Hanna Elisabeth Johannesdatter.Wilhelm`s mor het jo Hanna Christiana,så dette er nok ikke riktig kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ei Hanna Johannesdatter,døde i Buksnes 6.12 1856,32 år gml. Kan det være henne? Og da var vel det muligens årsaken til at Wilhelm vokste opp hos faren? Hun ble gravlagt i 1857,og står som nr.4 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boel Pettersson

Hej Annelise Forskar på detta område oxå finns det någon möjlighet att få ställa lite frågor till dig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja du kan bare spørre Boel, men eneste kilder for å gi svar er bygdebøkene for Buksnes som jeg låner av venninne og manntallet 1701 som jeg har kopier fra(fra mikrofilm). Jeg har forsket litt i Buksnes på mine aner, men da skal jeg helt tilbake til 1780 før jeg finner noen av mine der bortsett fra en oldemor(Laura Jensine Larsdatter som ble født 1862 i Buksnes).Hennes foreldre var fra andre steder i landet. Du kan ta kontakt på e-post: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Kom tilfeldig over dette da mens jeg letet etter en annen dåp: I 1849 blir det døpt en gutt,født u.e av foreldre pike Hanna Christine Johannesdatter og ungkar Petter Pedersen Lund Lenke Tro om dette er samme Hanna Christine som du leter etter opphav til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tusen takk for alle innspill - dette høres jo riktig bra ut! Dersom hun var 32 da hun døde i 1856(7), må hun ha vært født rundt 1825, og da, dersom den uekte gutten (10) er min anes halvbror og det er snakk om riktig Hanna, ble barna født da hun var 24 og 27 år gammel. I vaksinasjonslistene finner jeg en Hanna Christiane Johannesdatter, datter av Johannes Johannesen Gravdal, vaksinert i 1826, som ettåring (Lenke) Dersom denne Hanna Chrisiane ikke er den samme som avdøde, måtte hun være ganske nøyaktig 40 år under FT1865 (De to mulige Hannaene er 37 og 45). 8 år etter at Johannes Johannesen Gravdals datter vaksineres, får forøvrig en Johannes Ludvigsen Gravdals da åtteårige datter Hanna samme behandling. De to jentene er med andre ord jevngamle, og begge døtre av Johannes. Men det virker vel uansett mest sannsynlig at det er Hanna Christiane som er riktig person, ikke 'bare' Hanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Johannes Ludvigsen på Gravdals Hanna het (også) Christiane (konfirmasjon, Lenke), og jeg begynner å lure på om Johannes Johannesen og Johannes Ludvigsen er en og samme person (noe ulogisk?) I vaksinasjonslistene finner jeg to barn av Johannes Johannesen Gravdal; Hanna Christiane (født 1825, vaksinert 1826) og Pedrikke S, (født 1822, vaksinert 1823), og fire barn av Johannes Ludvigsen Gravdal, deriblant den nevnte Hanna (født 1826, vaksinert 1834) og en Pedricha S (født 1823, vaksinert 1834). Det er med andre ord ett års feilmargin, men ettersom alderen er oppgitt i år, er det vel ganske usannsynlig at det er snakk om forskjellige Johannes-er? Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tenkte jeg skulle komme med et siste innspill, dersom det skulle være interessant for noen:Johannes Ludvig Johannesen og Ane Larsdatter Høyer giftet seg i juni 1820, og fikk datteren Marianne samme høst. Johannes var da oppført som Johannes Ludvigsen. Når Marianne dør neste vår, er han oppført som Johannesen.Det må med andre ord være snakk en og samme Johannes! (opplisting av kilder og familieforhold ligger på min hjemmeside: http://forfedre.com/database/family.php?famid=F377 )Nok en gang, takk for hjelp og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Unstad

Med fare for å spore litt av her, men: Det er inteseressant at en av mine forfedre som het Maren Høyer Joensdatter også kom fra Nessøya i Rødøy. Hun var riktignok omlag 9 år eldre enn Ane. Høyer-navnet var visstnok et døpt mellomnavn til pynt. Maren kom til Buksnes omkring 1809, med sin sønn Evert som var født utenfor ekteskap. Se tema 58829 og 32019. Er det noen forbindelse her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Det ser ut til at Ane Larsdatter Høyer også hadde 'pyntenavn' - hun opptrer med begge navnene, eller kun Høyer, i Buksnes, men ved dåpen er dette angitt som mellomnavn, og ingen av foreldrene bærer det (Lenke), så her er det sannsynligvis snakk om et litt underlig sammenfall! Ser at det var fem jentebarn som fikk mellomnavnet Høyer mellom 1739 og 1824 (fire er oppført med det som fornavn, en med det som første etternavn), så kanskje det var spesielt stas å hete nettopp det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.