Gå til innhold
Arkivverket

[#69238] Hjelp til lesing av kirkebok


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har funnet min farmors morfar, Peder Johan Haldorsen.Jeg finner ham i folketellingene 1865 og 1875. Han bor på Sundøy på Kvalnes/Qualnes gård. Han er født i 1846 og når jeg leser kirkeboken for 1846 så finner jeg en Peder Johan Angel (Angel er forresten ett navn som stadig dukker opp i den delen av familien) LenkeNår jeg leser kirkeboken så leser jeg: nr 13 - 14 aug - etc(betyr det at han er døpt 13 sept?) - Peder Johan Angel - Dh Haldor Jonsen, Mosøen Pig, ??? Pedersd. MosøenSå står navnene på fadrene, det er ikke så interessant. Jeg skjønner det meste der. Men så kommer prestens 'kommentar': Her er jeg litt usikker på om 'Uægte' skal stå på Peder eller de to over. Men så står det noe som jeg ikke klarer å tyde.Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Han er døpt 13 sept. det står nok ikke etc. men ibi. som da viser til datoen ovenfor.Peder er nok uægte, de bokstavene som står foran farens navn betyr nok ungkar og foran morens navn står det pige noe som betyr at foreldrene ikke var gift.Når det gjelder prestens kom. står det: 'Begge 1. gang. Opgivet af Faderen'.Når det gjelder 1. gang menes dette leiermål, dette var begges første barn født utenfor ekteskap.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Begge 1 gang. Det betyr at det var første gangs leiermål-som gav resultat som var åpenbart ;-) Videre står at det er barnefaren som har gitt opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.