Gå til innhold
Arkivverket

[#69239] Karine Johanne Ingebrigtsdtr/Bjørset f. 1849.01.21, Brønstad, Biri. d. 1867?


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei.Har kjørt meg helt fast her.Karine Johanne, f. Biri 23. januar 1849 på Biri av inderstfolk på Brønstad Ingebrigt Knudsen (f. Bjørset, Molde) og Pauline Nilsdatter (f. Galtestad, Biri).Karine blir vaksinert 3. sept. 1849 iflg kirkeboken for Biri.I følge boken 'Romsdalinger i Amerika' utvandrer familien til Amerika i 1850 og jeg finner dem omtalt i boken 'Coon Prairie' som ble utgitt i Minneapolis i 1827 og som omhandler norske settlements vest for Chicago. Denne boken fikk jeg tilsendt for 1 måned siden fra en ukjent del av familien som jeg hadde oppsporet ved hjelp av førstnevnte bok. De kunne ikke lese den da den var på norsk.Familien som utvandret i 1850 ettelot en datter, nevnte Karine Johanne i Norge. De hadde med seg en annen datter over som var to år eldre og født i Molde(Gjertine Marie), og fikk flere barn i Amerika.I notater som familien i Amerika har, står det skrevet datert 1925 at Karine Johanne døde på Biri 1867.06.02. Jeg har ikke klart å finne henne hverken på Biri eller i de nærmeste kirkene ved Mjøsa.Hennes mor, altså Pauline Nilsdatter Galtestad hadde iallefall 2 brødre som også utvandret til samme området i Amerika(Johannes og Syver).Hvor og når(1867.06.02???) døde Karine Johanne? Er det noen som kan hjelpe?Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Karine Johanne er registrert utvandret fra Biri til Amerika i 1850 sammen med sin far og mor.Jeg tastet Ingebrigt i feltet 'alle kolonner'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei, og takk for linken.Her er det feil ett eller annet sted. Familien i USA sier at Karine Johanne f 23. januar 1849(KB Biri 1843-1854, folio 45, nr 12) døde på Biri 2. juni 1867. Den datteren de hadde med seg til Amerika var Gjertine Marie som var født i Molde 27. Mars 1847(KB Molde 1843-1872, døbte, folio 28, nr 13). Hun blir senere gift og får flere barn i USA. Jeg får se og låne meg boken 'Utvandringen til Amerika' av Halvard Oudenstad for å se om jeg finne noen kildehenvisninger der.Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Jeg har lett og lett, for det er jo som du sier at hun da burde vært i den tellingen. Men det er ikke noe spor etter henne noe sted.Men siden de har den eksakte datoen for dødsfallet så bør det jo være riktig. Hun bør jo akkurat være konfirmert også, men jeg finner ingen spor.mvhPaul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Vet du hvor og når Ingebrikt Knutsen Bjørset og Pauline Evensdtr. Galtestad giftet seg? Jeg driver med en artikkel om garden Galtestad i Biri og skulle gjerne hatt vielsesdatoen.Ingebrikt og Pauline finner jeg ikke i Biri kirkebok blant de utvandrede i 1850, men de er nevnt i 'Utvandrerboka' av Oudenstad dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Vielsen, par nr 44.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund, Ministerialbok nr. 528A07 (1839-1847), Ekteviede 1846, side 174. Permanent sidelenke: LenkePauline flyttet til Molde 1844, meldt 23 juni 1846.Mvh Hilde:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei. IKB flyttet til Ålesund 1846.06.30 i henhold til attest.Var det da for å gå på noe lærerseminar? Fantes det i Ålesund? Så langt er jeg ikke kommet.Og i henhold til kirkeboken for Molde 1843-1872, Utflyttet 1849, folio 657, nr 30/31/32(er det 15 nov det står), så reiser de til 'Vangs prestegjeld på Hedemarken for omtrent 2 år siden'. Kirkeboken er litt upresis på dette området. De har da med seg sin datter Gjertine Marie, 2 1/2 år gammel, som er født i Molde 27. mars 1847 som datter av ølbrygger I.K.B. og hustru P. N. Legg merke til at han står oppført som ølbrygger.Jeg har ikke klart å finne dem i Vang. Kanskje de dro rett til Biri?Dette med alderen på datteren eller flyttingen henger ikke helt sammen. Neste datter Karine Johanne blir født 23. jan 1849 på Biri.Så jeg tipper at de flyttet en gang på sommeren 1848 eller kanskje til og med så tidlig som sommern 1847. Særlig etter det som står i boken om Romsdalinger i Amerika at han hadde vært lærer på Biri. Da kan han jo ha tatt over en lærerpost etter 'sommerferien'??? Særlig hvis det var seminar han gikk på i Ålesund.I følge boken 'Coon Prairie' kom familien dit sommeren 1850 og i forbindelse med konfirmasjonsundervisning og konfirmasjon i området så står det at han var skolelærer der vinteren 1851-1852. I forbindelse med hjemmedåp står han ofte i kirkeboken for 'Coon Prairie' oppført som den som utførte det.mvhPaulPSKom igjen hvis det er noe mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

PS igjen.Jeg/Vi holder også på med å lete opp eventuelle etterkommere etter Paulines brødre som også dro til Amerika. Familien min i USA har foreløbig ikke klart å komme opp med noe.Johannes har jeg ikke funnet noe om, men Syver hadde i alle fall 7 barn:Mathea født i Norge, og Karoline, Antoline, Clara, Nils Olaus, Peter og Theoline født i USA i henhold til Family Search.Kanskje Terje har noe om denne delen av familien?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

En stor takk til deg Hilde for at du fant vielsen for meg. Hvordan klarte du det så fort? (Pauline het Nilsdatter, ikke Evensdatter som jeg skrev.) Jeg har 'Utvandrerboka' hjemme, mener å huske at det står mye om familien der. Det er ihvertfall bilde av Ingebrikt og Pauline i denne boka. Skal se etter seinere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Såvidt jeg kan se ble Johannes Nielsen Galtestad den 9 des 1843 viet i Biri med Gunnild Olsdatter fra Nord Berg(hennes far Ole Eriksen)Begge 25 år.De fikk datteren Eline 28 des 1843, døpt i Biri 1 jan 1844. Alle tre melder flytting til Molde 11 april 1844.Jeg har ikke funnet dem i emigrantlister,men derimot noen fødselsmld fra FS som kanskje bør sjekkes inn eller ut?[url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100162146763&lds=1®ion=11®ionfriendly=North>Lenke America&frompage=99Lenke America&frompage=99Lenke America&frompage=99Lenke America&frompage=99Lenke America&frompage=99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Hvis dødsdatoen til Karine Johanne Ingebriktsdtr. er rett så kan hun ikke være død i Biri, for hun er ikke nevnt i sorenskriverens dødsfallmeldinger eller i en avskrift av døde i kirkeboka 1867. Det høres også merkelig ut at foreldrene lot et ett år gammelt barn være igjen i Biri da de utvandret.Familien til Ingebrikt og Pauline er nevnt over 4 sider i Utvandrerboka, side 132-135. Døtrene Karine Johanne og Gjertine Marie er ikke nevnt, men derimot ei datter Mary Gjertine født 1857.Broren til Pauline Nilsdtr. Galtestad, Johannes Nilsen, utvandret ikke til Amerika. Han og kona Gunhild flyttet til Romsdalen og bodde i 1865 i Vestnes, der de begge seinere døde (de skrev seg da Galstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei TerjeJeg har hele oversikten over familien i USA og der står dødsdatoen til Karine Johanne: 'Dates spellings of names were taken from a record made by Carl M. Bjorset while visiting in Keyport WA. in 1925.' Carl M. f. 17.sept 1861 i Eau Claire, Wisc. var bror til Karine Johanne så han burde jo vite det. Men allikevel. Jeg syntes også det var rart at hun ble igjen, men hun kan jo ha vært syk og så har det vært meningen at hun på en eller annen måte skulle komme senere???Mary Gjertine f. 1857 er nok Gjertine Marie født i Molde 27 mars 1847 og hun ble med over.Paulines bror Johannes og kona Gunhild Olsdatter fikk en sønn i Molde 26. mars 1846(KB Molde 1843-1872, folio 20, nr 22) ved navn Niels Olaus Galstad. I dåpen var blandt annet Ingebrigt Bjørseth fadder og Helene Nielsdatter Galstad også.Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.