Gå til innhold
Arkivverket

[#69242] Hans Amundsen . Gausdal.


Gjest Arild Rennemo
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

I flg. FT 1865 er både Bårdslien og Gumpholen gårdsnavn i Gausdal. Det er dårlig med bygdebøker med slektshistorie for området, har selv lett i flere år etter 'mine'. Så da blir det å bla litt i kirkebøker og folketellinger.Lenken din fungerte utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Både Bårdslien og Gumpholen er nevnt i 'Slegter og garder i Gausdal', men dine to aner er ikke nevnt her. På Gumpholen nevnes en Peder Erlandsen og en Peder Gudmundsen som brukere og en av disse kunne selvfølgelig være far til Randi.Hans Amundsen var gift andre gang med en ane av meg, Elen Oline Aagesdatter (ingen barn i dette ekteskapet). Jeg har et bilde av Hans Amundsen, jeg skal prøve å se om jeg får til å legge ved det. Mvh Gyrid

bilete6942.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Tusen takk for svar både Eva Helen og Gyrid. Må først rette opp en feil fra mitt første innlegg. Hans Amundsen er min tippoldefar og ikke min Tipp tippoldefar. Var kanskje litt spent på om lenka virket. derfor litt feilskriving. Må prøve å få lånt boka Slegter og gårder i Gausdal. Så var det kjempebra og få et bilde av Hans Amundsen. Fikk i høst tak i et bilde av hans sønn Rasinius Hansen etter mye jobbing og så få bildet sånn uten videre. Fantastisk.Så et spørsmål til deg Gyrid. Du skriver at at han ble gift med Elen Oline Aagesdatter i 2 ekteskap. Hvis hennes foreldre heter Åge Olsen og Marta og var fra Skogn så er hun en annen av Mine tippoldforeldre. Hennes datter Jørgine ble gift med Hans Amundsen`s sønn Rasinius. Hvis ikke jeg tar helt feil.Hilsen Arild Rennemo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Opplysningene om Elen Olines foreldre stemmer. Jeg har ikke notert noen ektefelle på datteren Jørgine så det var ukjent for meg at hun var gift med Hans Amundsens sønn.Jeg har imidlertid også et bilde av Jørgine Pedersdatter, hvis du også skulle mangle dette. Mvh Gyrid

bilete6947.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jøsses. Nå ble jeg helt satt ut her.Etter å ha forska på slekta til bestemor på kryss og tvers, finner jeg ukjente bilder av mine aner her. Bilder jeg ikke ante fantes. Hvordan i alle dager har du kommet over disse Gyrid? Nei dette var supert.Alt jeg har av de eldste, er et bilde av J;rgina og Rasmus som veldig gamle og av d[rlig kvalitet.Har du flere_Tusen takk skal du ha.Og Arild. Den n;tta er det ingen i slekta som har l;st enda.Resten har vi. Men Gausdal mangler.Og har du et bra bilde av Rasmus,min oldefar,er jeg kjempeinntressert.Du m[ hilse til slekta i Mo i Rana.Mener mamma var der i bes;k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Jørgines søster Karoline Berthine var min tippoldemor. Disse to bildene har ligget blant fotografier i familien, og heldigvis står det navn bak bildene som forteller hvem de er. Jeg har ikke flere bilder av disse som jeg vet om, (utover noen av min tippoldemor). De er jo mer direkte aner til dere, så det var hyggelig å kunne bidra med bilder dere ikke hadde fra før.På Jørgines side har vi felles slekt, så det kunne jo vært gøy å sammenligne notater. Hyggelig hvis dere kontakter meg på mail gyridjor@hotmail.com Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Dette ble mer enn forventet. Har også to bilder av Jørgine og Rasinius av dårlig kvalitet, kanskje vi har de samme bildene Nina?Gausdalnøtta må da gå ann å knekke, det kan da være noen som har tilgang på skifteprotokoller eller lignene som kan komme med noen opplysninger eller tips.Gyrid jeg kontakter deg på mail.Nina, hadde vært hyggelig om du kontaktet meg på mail så vi kunne utveksle informasjon. arildrenne@yahoo.noHilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Når det gjelder Gausdal,er det flere ting som krongler det til.De har ingen bygdebøker. Kun en opptegnelse fra noen av de største gårdene av en Kårbøl? Leste den for lenge siden. Gausdal hadde dessuten en flittig innvandring fra nabokomunene.En vei gikk fra øvre Galaavann Froen(der hvor ei grein fra familien kommer fra)ned til området rundt gompholen. Men det var flere veier de brukte.Et historielag hadde kansje vært tingen her.Slekta har vært i kontak med en slik fra Gausdal for mange år siden. Han sa at Amund neppe var fra Baardslien, men en innvandrer som kansje jobba der akkurat da.Andre navn som har vært nevnt i forbindelse med Amund er :Sortbakken og Hesseng. Om det er i samme området vet jeg ikke. Noen som vet???Var det vaksinasjon på den tiden?Farskapspapirer o.l.?Sender mail etter hvert. Har en del gamle bilder etter mamma. Har ikke fått alle enda.Der er Hanna gift Rennemo,og noen av hennes barn bl.a Men de har du vel. Jeg har også fått sendt Jørginas slekt.Søsken og deres etterkommere.Bl.a Karoline ja Gyrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Har en del spørsmål i forbindelse med hovedspørsmålet. Håper noen kan svare.Foreldrene til Hans Amunsen heter Amund Amundsen.Bårdslien Randi Pedersdatter. Gumpholen.Når det står Bårdslien og Gumpholen bak navnet til foreldrene betyr det at de er født der, eller kan det også bety at de bor der i 1820 når Hans Amundsen fødes og at de er født andre plasser?Ligger de to plassene Bårdslien og Gumpholen nær hverandre geografisk?Håper på svar.Arild Rennemo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei.Har sjekket ca. avstand mellom de to stedene og det er 25-30 km. Amund er forøvrig navn i Bårdslien/ Bårdslistuen fram til våre dager. Håper dette er til hjelp.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Når jeg tenker meg om så er også Hans et kjent navn i denne sammenheng.Gompholen vet jeg ikke noe om, har folketelling fra 1775, navn på husbonden er Thore Olsen Gumpholen og fru Gunnil, en sønn Peder f. 1763. Kanskje han er Randis far?Mvh.Ruth igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg
LenkeGårder i Oppland. Som nevnt er også Sortbakken og Heseng nevnt i papirer på Amund Amundsen. Navnet Sortbakken eksisterte da jeg har sett det nevnt i dåpsnotater både fra Fron og Gausdal. Navnet Heseng finner jeg i Nord-Fron Kvikne på gård.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Takk for opplysningene Nina og Ruth.Hans Amundsen gifter seg to ganger og da står det oppført som far Amund Sortebakken og Amund Heseng. (Tror jeg). Gift 1 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6628&idx_id=6628&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Gift 2Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Gårdene Heseng og og Sortbakken finner jeg ikke i 1801. Finner de 1865: Sortbakken i Gausdal. Heseng i Kolvereid N Trøndelag.Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Lurer på om det står Hans Amundsen, Hovdplads i innlegg 21. Og om det er en mulighet for feiltolkning ang. Hoseng, vet om en plass i Vestre Gausdal som heter Mosenget, det kan ha vært skrevet Moseng før i tiden. I lenke 20 tyder jeg Hans Amundsen, Forset, det kan bety at han jobbet og bodde på Forset, som er gardsbruk lengst sør i V Gausdal. Bårdslien, Mosenget og Gompholen er fra 10- 30 km. lengre nord i bygda. Hovdplads er vel et sted i Verran siden han giftet seg igjen der. Sortbakken har jeg ikke hørt om i Gausdal, men kan jo finnes for det.Mvh.RuthPs. Det må være noe galt med innloggingen hos meg igjen. Før var jeg pålogget automatisk når jeg slo på pc`n, men nå må det gjøres hver dag og noen ganger mer enn en gang pr.dag også. Noen som kan gi meg forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ruth, Hans Amundsen dro fra Gausdal til Værran i nord trøndelag alene,allerede før han ble konfirmert.Så de stedsnavnene er fra værran.Jeg har drevet en hel del med forskning på slekter i en periode.Men jeg må si at jeg aldri har stått slik fast som her.Jeg finner ingen tråder å nøste i.Kirkebøkene i Gausdal gir ikke mange opplysninger om personer,eller deres foreldre.Tellinger kan i liten utstrekning brukes.Ser ut som Sortbakken lå ikke langt fra Gompholen gård. Men der bodde en Peder Gudmundsen med kone og datter Sissel på 10 år. Født ca. 1790. Jeg finner ikke flere barn på disse i Svatsum Gompholen. Etter 1800 finner jeg heller ingen barn på en Amund Amundsen i Svatsum.Jeg finner barn på noen Rannei Pedersdtr.i Svatsum.Men ingen faddere fra Gompholen,Så vet ikke om det er samme Rannei.Finner ikke giftemål,men kan være der.I det hele tatt var Gausdølene kjent for å flytte mye rundt,Så med dårlig info i kirkebøker,og bygdebøker må man ha flax for å finne rett her tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Rennemo

Enig med deg Nina. Det er veldig vanskelig og finne informasjaon. Hans Amundsen ble altså født som uekte barn. Går ut fra at foreldrene var mellom 18-30 år da han ble født, som var vanlig når folk fikk uekte barn,men det var mange unntak. Som du skriver Nina flyttet folk mye omkring, så det kan være at de oppholt seg på Bårdlien og Gumpholen i 1820 da Hans ble født, men var født andre plasser.I 1801 var det 21 stk i Oppland som het Amund Amundsen og av dem bodde det 7stk i Gausdal som kan våre potensielle federe, men de kan også ha kommet fra andre steder i fylket. Det bodde 4 stk som het Randi Pedersdatter i Oppland, men ingen i Gausdal. Fra 1800-1804 finner jeg ingen Amund født med en far som heter Amund og heller ingen Randi med en far som har Peder til fornavn. Kan være noe jeg har oversett.Har også sjekket folk som flyttet ut av Oppland, om de kan ha flyttet.Har sjekket dødsfall fra 1820 og frem i tid, om de kan ha dødd, men de er som synket i jorden. Har gått igjennom det jeg har fuunet på nettet blant annet de linkene Nina og Are nevnte. Holder på og undersøke om det fins Vaksinasjons, farskaprpapirer eller lignende.Skal fortsette å bla igjennom kirkebøker for å se om det finnes noe som kan gi et håp. Er ikke alt jeg greier å tyde , men da må jeg bare be om hjelp.Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.