Gå til innhold
Arkivverket

[#69243] Erik Pedersen


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Erik Pedersen er ifølge 1865 tellinga født i Lom 1823. Han bor på Mindvær som er en bitteliten øy sør for Mindland, Tjøtta, Alstahaug. Man kan jo lure på hva som fikk en mann til å flytte fra Lom til en øde øy på Helgelandskysten - den er virkelig ett øde sted. Jeg klarer ikke finne ham i Lom. Jeg finner heller ikke kona hans Nekoline Kristine Kristensdatter.I 1865 tellingen så bor det en annen Pedersen på Mindvær, han er født på Tjøtta - ifølge folketellingen. Interessant nok så finner jeg en Peder Larss. som bor på Bærøyen som Lægdslem. Kan det ha vært faren?Noen som har noen tips? Skulle gjerne ført denne slekten tilbake til Lom og sett hvor langt jeg kommer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg må se litt mer på Erik Pedersen, jeg er ikke helt sikkert på den. Det er jo absolut en mulighet.Nikoline må vi vel være rimelig sikker på er riktig.Men jeg skjønner ikke så mye av det som står der.Det står noe om hjemmedåp også står det Chreston Sivertsen og ane Chrestiansd. Offersø.Det står en kommentar også, men der leser jeg bare Offersø, så det er vel bare en av faddrene.JEg skal lete og se om jeg finner giftemålet deres. Da finner jeg hans faders navn og da kan jeg sjekke ut den Erik på Rostadstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg kom i skade for å skrive feil fødselsdato på Nicoline. Hun ble født 16. oktober 1830.Kolonne 4: 'Hiemedøbt 24de hujus. Daab bekreft. Alle Helgens Tiotøe.'Kolonne 5: 'Christen Sivertsen Ane Christiansd. Offersøe.Kolonne 6: 'Erich Andersen Offersøe, Ole Larss. ibid, Petter Larsen do. Syneve Jonsd. do. Doreth Siversd., Grethe Andersd. Alle af Offersøe.Kolonne 7: 'Hd af Erich Andersen Offersøe.'hujus = denne, eller inneværende måned. hd = hjemmedøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

I februar 1839 (nr. 6 og 7) tar Erik Pedersen Rostadstuen og broren Ole Pedersen Rostadstuen utflytting til 'Trondhjems Stift eller Nordlandene'.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Erik og Nikoline gifter seg i Alstahaug 16.08.1852, far til Erik er oppgitt å være Peder Knudsen(se nr.20)Lenke .MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei igjen.Ottar har funnet riktig dåp(2) men han har tolket farens farsnavn som 'Hansen', men det står 'Knudsen'. Det er fort gjort å tolke feil, det vet jeg alt om:)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Du har rett Rune, selvfølgelig står det Peder Knudsen. Jeg var litt for rask med tolkingen der. Ellers finner jeg Erik Pedersen nevnt som innflyttet i Alstahaug i 1939 (nederst på siden):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Tusen takk for god hjelp. Veldig bra.Da kan jeg lete videre i Lom, men hva står i innflyttingspapirene til Alstahaug (1839). Det står konfirmert, men det står også en kommentar under og 1846, hva står det egentlig? Jeg finner ham heller ikke som konfirmant i Alstadhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.