Gå til innhold
Arkivverket

[#69251] Hjelp til oppslag i bygdebok for Løten bind 2 og Nes på Hedmarken bind 2 del 1.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg søker informasjon om Søren Audensen og Beret Olsdatter (født rundt 1717) som oppholdt seg på Avlangrud i Nes (bb 2 del 1). De flyttet til Løten og var på Liven (bb 2)fra rundt 1753.La inn et spørsmål på Debatt for noen dager siden (se innlegg 69222) dessverre uten respons.Ville sette stor pris på hjelp hvis noen har ovennevnte bygdebøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Søren kjøpte Liven nordre i 1753 og hadde den til 1765. Han var født 1714 Skavang på Nes og gift med Berte Olsdatter født 1719 på Aflangrud på Nes. De hadde følgende barn som jeg kjenner til: 1 Anne, døpt 28/8 1741, g 1766 m Lars Larsen bygselmann på Færgen 1760-1800, Anne blir kaldt Tangnes i Løtenboka, 2 Berte g 1780 m Anders Jensen Berset, 3 Ouden døpt 10/5 1744, død ung, 4 Ole døpt 19/1 1749, 5 Vivekke døpt 13/6 1751 i Vang, 6 Mari døpt 28/10 1753 gift med en Håkon, 7 Ouden døpt 18/7 1756, begravet 16/1 1757, 8 Oliv døpt 12/4 1759, 9 Ouden døpt 15/8 1762, g 1783 m Kari Kristiansdatter Gjevaldsbråten.Hvor Søren og familien flyttet fra Liven vet jeg ikke.Dersom du vet noe mer om barna enn det jeg har notert, vil jeg gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen, SVerre.Det eneste jeg vet er at jeg finner datteren Vivekke under Schvang (Skavang?) i FT 1801 for Vang, gift med Kjøstol Mortensen.Finner også Berthe og søsteren Mari son enker under Aarsrudsveen i Løten i 1801 - men det vet du vel.Skulle jeg finne mer så hører du fra meg.Takk igjen - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Var det flere av denne slekta som var innom Løten? Dette er vel en fetter? Erik Søfrensen Kval var innom mange gårder, bl a Halstenshov og vestre Alu. Han forpaktet Grefsheim i tre år før han kjøpte Ringnes. Nes bb sier han var gift med Mari Kristensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg har ikke fått undersøkt eventuelle søskenbarn enda, og er ganske 'ny' når det gjelder gårder og plasser både i Løten og på Nes. Det du skriver er interessant.Har du tilfeldigvis Nes bb bind 2 del 1 som omhander Aflangrud? Jeg søker etter opphavet til Beret Olsdatter som ifølge Sverre er født 1719 på Aflangrud. Og - bb som omtaler gården Skavang hvor Søren Audensen ble født 1714 - opphavet hans leter jeg også etter.Setter stor pris på hjelp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Sverre - Jeg finner Søren død 58 år gammel 29 jul 1771 på Tangnæs, siden Anne ble gift derfra bodde de vel der etter at de flyttet fra Liven. Men - når sønnen Ouden gifter seg i 1783 er oppholdsted Liven - han tjente kanskje der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Søren 58 år i 1771 passer bra med født 1714. Kona, Berte ble døpt 12/3 1719 på Nes, far Ole Eriksen Avlangrud. Mora står ikke oppgitt.Du skriver noe om Skavang i Vang 1801, du mener vel Skavang på Nes, der finner jeg igjen Vivekke Sørensdatter gm Kjøstel Mortensen. De bodde i en husmannsplass som hette Viken. De fikk barna Mari døpt 1748, tvillingene Morten og Søren døpt 1782, Søren døde straks etter hjemmedåpen, Berte døpt 5/9 1784 og Siri døpt 21/12 1788. Skavang og Avlangrud ligger på Helgøya og det bindet av bygdeboka mangler jeg.Ouden er husmann på Vea i 1801, men hadde nok flyttet litt rundt. Han er oppført med 6 barn.Når flere står med Liven som tredjenavn/adresse når de gifter seg, så er ikke det navnet på stedet de bor, men som regel stedet der foreldrene bor. Sjøl har de flyttet hjemmefra for lenge siden. Foreldrene har tydligvis flyttet fra Liven til Tangnes, men det er litt rart at barna bruker begge stedene. Det var en offiser som eide Tangnes på denne tida. Det er mulig Søren var en slags gardsbestyrer sjøl om det ikke er noen stor eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for svar, Sverre.Ja, det var meg som skrev feil - det skal selvfølgelig være Skavang på Nes og ikke Vang når det gjaldt Vivekke og hennes familie.Takk for informasjonen om at Skavang og Avlangrud ligger på Helgøya, så vet jeg det, samt dåpen til Beret Olsdatter som jeg heller ikke hadde - det står kanskje hvem moren var i bb.Ellers har jeg ikke kommet noe videre med denne linjen - tenkte jeg skulle førske å finne ut litt mer om Lars Larsen Færgen i Løten, der står jeg også fast.Takk igjen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Etter Løtenboka ble Lars Larsen dy født 1730 og faren hans som også het Lars Larsen de født 1714. Dette kan ikke stemme at faren var 16 år da sønnen ble født. Jeg tror et Lars dy er født senere enn 1730. I 1801 er han oppgitt å være 68 år. Da skulle han være født 1733/34. De neste barna i søskenflokken er Pernille føft 1744, Peder født 1746, Anne født 1747, Peder født 1750 og Marthe uten fødselsår, men gift i 1778, så hun kan godt være yngst. Det er underlig at det skal gå 14 år fra Lars ble født til de fikk neste barn og så kommer de tett som bare det. Lars ble begravet 19/3 1805, men er kirkebøkene nede så jeg får ikke sett hvor gammel han blir oppgitt å være da. Ut fra det som står vil jeg tro at han heller er født i 1740, enn i 1730. Alderen i 1801 er ofte unøyaktig og for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Sverre - der hjalp du meg på vei!! Lars er 75 år når han dør i 1805 (født 1730). En Lars Larsen Færgen konfirmeres 17 år gammel 3 okt 1751 (født 1733/34/35). Finner ham ikke døpt 1734-35 - dessverre ser det ut som om døpte tidligere en 1734 mangler i kib.Fortsetter å jobbe med denne linjen. Som du sier er det underlig at det skulle være 14 år mellom Lars og neste barn. Jeg beynner å lure på om det kan være mulig at han kom fra en annen gård og bygslet Færgen fra 1760 som du skiver i innlegg 2. Caut. ved vielse er Lars Olsen Vea og Lars Larsen Kjølstad - uten at det behøver å bety noen ting.En Lars Larsen Hesbool? (finner ingen gård ved det navnet i FT)konfirmeres i 1745 (ingen alder oppgitt) og en Lars Larsen Kolset 18 år i 1749.I FS finner jeg en Lars Larsen døpt 26 apr 1734 med foreldre Lars Larsen og Mette Pedersdatter samt en Lars Larsen døpt 2 des 1731 med far Lars Ilseng. Finner ikke disse i skannede kib, og FS må jo sjekkes mot originalkildene.Takker deg igjen for all hjelp.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Marte ble døpt 23/11 1738 i Bækken. Lars var bygselmann 1737 til 1744 etter Løtenboka. Da er det mulig at han fikk flere barn mens de bodde der.Jeg tror det fødselen til Lars Larsen de som er feil, antagelig er han født 1704. Det passer med at han er 58 år ved begravelsen 25/10 1762. Da er det en mulighet som peker seg ut. Lars Olsen Vea gift 2. gang med Marte Kristensdatter fikke sønnen Lars i 1704 etter Løtenboka. Mer står det ikke om han. Den eldre broren Ole tok over Vea. En annen eldre bror Peder ble ved Flagstad og begge disse er faddere til Lars sine barn, men begge er og naboer til Færgen så det er naturlig uansett.Lars Larsen trolover seg 30/3 1733 og gifter seg 23/4 1733 med Mette Pers(Peders)datter. Han bor da på Grøholt, hun på Kroksti. Det passer med at Mettes far Peder Bjørnsen kom til Færgen 1733 uten at det står noe om hvor fra. Og Lars Olsen Vea var død 1723 og Ole Larsen hadde tatt over fra 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hyggelig å treffe på en med så mye kunnskap om Løten som deg, Sverre. Veldig fint å få all denne informasjonen. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.