Gå til innhold
Arkivverket

[#69263] Larvik: Alvilde Haraldsen, f. Andersen (1897-1985) - dåpsoppføring


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har lett og lett i hele kveld etter dåpsoppføringen for Alvilde Andersen, f. 27. september 1897 i Larvik, men kan ikke finne henne.Hun befinner seg ifølge folketellingen 1900 i Nedre Bøgeli Gade 14:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00707&gardpostnr=1244&personpostnr=5802&merk=5802#ovre>LenkeHun gifter seg første gang med en Ruud, deretter andre gang med Nils Haraldsen (1882-1964), onkel til dronning Sonja:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Frogner, Lysningsprotokoll nr. 7 (1927-1934), Lysninger 1933, side 89. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Kort rettelse: Alvilde bodde i 1968 på Torstrand, men kom opprinnelig fra Langestrand.I Østlands-Posten 23. mars 1968 nr. 71, s. 3, står det i spalten «Byrunden»: «Så mer nytt i forbindelse med Sonja Haraldsens familie i Larvik. Hun har ikke bare kusine og barnepike her, hennes tante, Alvilde Haraldsen, er også bosatt i Larvik, og bor naturligvis også på Torstrand. Egentlig er visst Alvilde Haraldsen fra Langestrand, men nå har hun byttet bydel.»Da burde jeg vel finne Alvilde i kirkeboken for Larvik/Langestrand, men jeg har lett og lett uten resultat...Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Har lett og lett men finner ingen dåp Kan den være glemt å føre inn ? Ser det er en forskjell på skriften i kirkeboka omkring den tiden man skulle forvente å finne dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til alle som har hjulpet til med søket mitt. Setter stor pris på det. Det virker jo som om Alvilde, f. 1897, er forduftet fra kirkeboken i Larvik...Jorunn Simonsen har funnet en eldre Alvilde, f. 4. juni 1886, noe som vel tyder på at hun døde tidlig og at den Alvilde jeg er interessert i dåpsoppføringen til ble oppkalt etter henne.I utgangspunktet trenger jeg ikke annet enn navnene på Alvildes foreldre og hvor de kom fra, og det har jeg jo forsåvidt funnet, selv om moren Anna Elisabeth er oppført med 3 ulike farsnavn - Andersen (1886), Olsen (1887) og Samuelsdatter (1888). Førstnevnte var nok bare sammenblanding av mannens farsnavn med hennes eget, så før jeg ev. sjekker dåpsoppføringen for Anna Elisabeth også, er det mest sannynslig at faren hennes var en Samuel Olsen.Men det hadde uansett vært fint å finne Alvilde selv slik at jeg kan være 100% sikker på at alle opplysningene går i hop. Jeg får lete videre...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Einar F. Løsnes

Hei!Alvilde blei konfirmert i Tjølling kirke 1. Oktober 1911. Kilde Tjølling 1895-1918, konfirmerte, side 191, nr. 33. Se merknader om henne nederst. Hun bodde på Tvedten i Tjølling ved konf.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Det var rart med den linken, testet den her rett etter at jeg la den inn, og da virket det bra. Det er jeg som har gjort noe galt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke så sikker på at du har gjort noe galt. Det står at det er feil i indekseringen, og jeg har meldt i fra om det på Forum for skanna kirkebøker. Jeg har hatt problemer med noe lignende selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk til Einar F. Løsnes og Berit Knudsen. Da er dåpsoppføringen endelig i boks!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.