Gå til innhold
Arkivverket

[#69264] Kirsti Pedersdatter f.1806 Trysil


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg trenger litt hjelp med foreldrene til Kirsti Pedersdatter (Persdatter) som giftet seg med Børre Olsen 17/2 1827 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9001&idx_id=9001&uid=ny&idx_side=-167>Lenke. Børre Olsen skal etter hva jeg forstår være sønn til Ole Gjermundsen og Gullaug Jensdatter Lenke fra Hammersgaard hovedgård.Hele familien i 1865 tellingen LenkeKirsti født 1806 Permanent sidelenke: LenkeForeldrene til Kirsti er Per Olsen og Anne Marie Persdatter som ble gift i Trysil 1803 Permanent sidelenke: Lenke.Per dør i 1809 Permanent sidelenke: Lenke og jeg tror Anne Marie Persdatter gifter seg med bror til Børre Olsen i 1821,Per Olsen nr 4 til høyre. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mulig jeg har forklart meg litt ugreit her, men jeg leter etter Kirsti Pedersdatter sine aner og jeg har hennes foreldre Anne Marie Pedersdatter og Per Olsen som ble gift i trysil 1803.Nå har jeg funnet dåpen til Anne Marie Pedersdatter 1777 i Trysil Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9175&idx_id=9175&uid=ny&idx_side=-50>LenkeEn Kirsti Ottersdatter dukker opp i dåp ved senere anledninger og i følge FT så finner jeg Kirsti Ottersdatter og Per Peersen med en datter Maria Lenke.Kan dette være riktig foreldre til Kirsti Pedersdatter sin mor, Anne Marie Pedersdatter og hvem er Per Olsen som Anne Maria giftet seg med i 1803?Igjen tellingen for Trysil finner jeg en kandidat Per Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Det er nok sannynlig at Per var fra Trysil.Jeg har ikke bøker i huset hvor jeg evt. kan finne denne Per, men navnet Lørdalen (idag skrives det Ljørdalen, uttales på dialekt Jøddarn eller Jøddaln,tjukk L) består idag som gardsbruk og navnet på dalføret nærmest svenskegrensa i Trysil. I den riktige bygdeboka tror jeg det er mulig å finne noen av de du lurer på, for jeg vet at slektsregister kan gå så langt tilbake som ca.1600 i andre av Trysils bygdebøker.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Ruth.Tusen takk for at du tok deg bryderiet med ditt bidrag. Jeg får se og få tak i bygdebøker for distriktet og etter å ha googlet litt så ser jeg det er svært mange bøker fra distriktet.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Anne Marie Persdtr. er født 16.03.1777 på Skaaret søndre i Trysil, datter av Per Persen Kolos (f. 1747) og Kersti Ottersdtr. Skaaret (f. 1742) De giftet seg 1774. Per døde 12.01.1821 og Kersti i 21.09.1827, begge på Skaaret søndre. børre er som du sier, sønn av Ole Gjermundsen og Gullaug Jensdtr. fra Hammersgaard (Kilder: Trysil Bygdebok I og II) Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Cathrin (innlegg 1):Du har helt rett i at Anne Marie gifter seg med bror til sin kommende svigersønn.Brødrene Olsen, (Børre og Per) kom fra TEKTA i Ljørdalen iflg. Trysilboka(Nå var jo Per noe eldre enn Børre, og Anne Marie var ikke akkurat noen gammel dame da hun ble mor til Kirsti, men selvsagt må det likevel ha vært en betydelig alderforsjell mellom Per Olsen og Anne Marie Persdatter ) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei og tusen hjertelig takk til dere begge.Det var ikke så galt allikevel skjønner jeg og bygdebøkene fra Trysil må jeg visst se og få i hus, men jeg undrer litt på den første Per Olsen, som Anne Marie giftet seg med.Kan noen av dere svare meg på hvilken av bøkene jeg bør låne? Ser det blir vist til bind 1 og 2, men det er jo mange flere etter hva jeg forstår.Igjen hjertelig takk til deg Anne Elise og deg Iver.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Hei Cathrin.Anne Maries første Per Olsen var fra Tekta i Ljørdalen (TB 1 s. 527). Per (2) og Børre er fra Hammersgaard og du finner dem på Gjermundshaugen (Hammersgård)i Øverbygda, Trysil s. 480 i TB 2. Børre og hustruen Kersti finner du på Bakken u. Tekta i Ljørdalen i TB 1, s. 530. mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Anne Elise.Tusen hjertelig takk for dine bidrag.Bygdebøker må i hus, da jeg har nesten hele farfar sin side fra distriktet.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Cathrin ! Har du mulighet til å sende meg din e-mail adresse, så skal jeg sende noe til deg. mvh. Arild Oliver Bråthen.PS ! Jeg har alle bygdebøker for Trysil, Engerdal, Osen, Elverum. Du er kommet inn i slekta til min kones far som kom fra Tekta i Ljørdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.