Gå til innhold
Arkivverket

[#69269] Bedehuset på Sandøya - ref. Oddbjørn Johannessen


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, i en eller annen sammenheng ga du meg en del tilleggsinformasjon omkring opprettelsen av bedehuset på Sandøya, med tilknytning til menigheten på Eydehavn og Guds menighet på Vegårshei. Det er imidlertid ikke tråden om GMPV, og jeg kan ikke finne tilbake til dine kommentarer. Har du noen ide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det er behov for å gå videre på dette temaet i alle fall. Nedenfor er det innlegget av Oddbjørn Johannessen som jeg refererer til i (2). På Sandøya påstås det imidlertid at bedehuset først ble oppført omkring 1903, uten at det heller er behørig dokumentert. Kan noen bring ytterligere klarhet i dette spørsmålet ?'Ifølge bokverket Norges bebyggelse ble bedehuset på Sandøya (gnr. 15, bnr. 38) oppført i 1880 av Guds Menighet på Vegårshei, og så sent som i midten av 1950-årene var det fremdeles 'vegårsheiingene' som eide det. Guds Menighet på Vegårshei utviklet seg imidlertid etter hvert i økumenisk retning og lånte ofte ut bedehusene sine til andre menigheter og organisasjoner. På Sandøya og Staubø gjaldt det særlig pinsevennene på Eydehavn, som 'øy-forsamlingene' sorterte under som såkalte utpost-menigheter. På mitt hjemsted Strengereid var det særlig organisasjonene innenfor statskirken som lånte Guds Menighets bedehus (Misjonssambandet, Indremisjonen m.fl.).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.