Gå til innhold
Arkivverket

[#69278] Kirsti Jonsdatter Blessum fra Vågå, gift 1742 med Peder Justsen Killi (Dovre)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Enkemann Peder Justsen Killi ble 13/1-1742 trolovet i Vågå med Kirsti Jonsdatter Blessum. De ble viet i Dovre kirke 2/7 samme år.Er det noen der ute som vet hvem hennes foreldre var? Er hun omtalt i bygdebok for Vågå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg tar det siste: Vågå har ikke bygdabok med slektshistorie. I sin tid bestemte et enstemmig kommunestyre at det ikke skulle/skal bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Helge, de vet jeg det!Kirsti Jonsdatter var etter alder ved død født ca 1713.Her er lenke til den omtalte trolovelsen i Vågå, øverst i midtre spalte venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlys Nelson

Hi Astrid,I will post this evening the information I have received from a cousin in Lillehammer concerning Kirsti Jonsdatter's foreldre.Marlys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlys Nelson

Hi Astrid, Sorry for the delay...the Digitalarkivet server does not accept my email during the evening/night (url contains '.net'). This is the information I received from a cousin...I have not independently documented it.1. Kisti Jonsdtr., f. 1713 pâ Blesum i Vâgâ, d.07 Mai, 1786 Nordigard Killi i Dovre. Kone #2 til Just Pederson Nordigard Killi. (Barn: Just, Marit, Jon, Johannes, Marit, Guri)2.Jon Gudbrandson, f. 1685 pâ Blesum i Vâgâ, d. 1755 i Vâgâ. Han gitet seg med Marit Iversdtr. (Barn: Johannes, Iver, Kirsti)3. Gudbrand Jonson, f. 1655 pâ Blesum i Vâgâ, d. 1706 i Vâgâ (Barn: Jon)4.Jon Gudbrandsonm f. pâ Blesum? Sunde? d. 1674 pâ i Vâgâ. Han giftet seg med Marit Johannesdtr. (Barn: Gubrand, Johannes, Siri, Ranni)Hope this is helpful. I'd like to think the fairytale 'The Giant's Mountain' telling about Jon Blesum's trip home to Vâgâ on Christmas Eve was about 'our' Jon Blesum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hi Marlys.I appreciate your help very much! I just read in the church book of Vågå that Kirsti's father Jon Gulbrandsen died in June 1755 70 years of age. But I never associated him with Blessommen or Johannes Blessom and Jutulen (the Giant) until you mentioned it. By the way,these are the ancestors of my daughter's father and not mine.With kind regards. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Astrid: Jeg tror brukerrekka som nevnes i (7) er fra Sygard Blessom, mens Johannes Blessom (han med jutulen) nok var fra Nordgard. Det er i hvert fall hva jeg har blitt fortalt. Eller er sagnet om Johannes, Kisti Jonsdatters bror?Jeg har følgende brukerrekke på Nordgard:1)Svend H. Blessum, d. etter 1624. To barn: Johannes, neste bruker og Åse, g.m. Tore Gundersen Fellese2) Johannes Svendsen Blessum f. ca. 1611, d. e. 1687 g.m. Marit Gundersdtr Fellese, søster til Tore over. Barn: Svend, neste bruker, Bergete g.m. Arne Råstad, Marit g.m. en Jacob, Ragnhild (d. uten livsarvinger), Else g.m. Ole Jonsen Øverøy, Randi(skifte 1723, d. uten livsarvinger), Kari g.m. Lars Jonsen Øverøy3) Svend Johannessen Blessum, g.m. Rønnaug Jonsdtr. Øverøy (3 søsken fra Blessum fant seg 3 søsken fra Øverøy). Skifte etter Jon i 1717. Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Svein Adolf, jeg aner ikke hviken Johannes Blessom det var som er omtalt i Blessommen og Jutulen. Men du kan sikkert ha rett i at de kom fra Norgard. Det var dem jeg fant på Blessom i manntallet for 1660-årene.De folkene som Marlys referer til, er muligens på Sunde i det samme manntallet?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nei, jeg tenkte på Johannes Jonsen, som var bror til kisti Jonsdtr. f. 1713. Hvis denne Johannes brukte Blessum, så har vi jo en johannes Blessum der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, jeg har tenkt på ham, naturligvis. Men, som sagt, jeg vet ikke. At Kirsti Jonsdatter kom fra Blessum, visste jeg heller ikke før igår da jeg så det i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 10, vet ikke om jeg forstår det rett, men det tyder på at det er Johannes Sørigarden som er omtalt i Blessomen og Jutulen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.