Gå til innhold
Arkivverket

[#69283] Anna Karoline Larsdatter


Gjest Tore A. Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore A. Karlsen

Min oldemor er født på Tiltrem i Åfjord den 12.06.1844. Hun er datter til Lars Magnunsen (født 1806 i Trondheim?) og Olava Marie Jacobsdatter. Har ingen ting om farsiden (Lars) som jeg hører emigrerte til Amerika ca 1890. Håper på treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei etter hva jeg ser i kirkeboken for Åfjord 1830-1847 så står det at faren til Lars heter Magnus Larsen.Det står også at Magnus er født i Trondheim.Det står også noe mere men umulig å lese for meg.Siden Lars er 26 år ved vielsen er han født 1807.Håper det hjalp litt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hele greia ble feil desverre.Lars gifter seg med Olava 15 september 1833.Og far til Lars er Magnus Larsen.Sånn da ble det riktig.Det går litt fort i svingene noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Karlsen

Hei Bjørg - skjønner at du er ei aktiv dame. Jo da - det meste av dette var på plass - problemet er Lars sine aner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Lars` innflytting til til Tiltrem Lenke Han er innflyttet fra Ørlandet, men født i Trondheim. Jeg fant dåpens hans på FS - han ble døpt 26. januar 1806. Jeg har ikke lett etter dåpen i kirkebøkene (Trondheim) for denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Lars er kommet til Ørlandet (eg. til Hegg på Agdenes som tilhørte Ørland prestegj.) før konfirmasjonen. Her er hans konfirmasjon på Ørlandet (nr 5): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dåpen i Domkirken i 1806 (nr 11) LenkeForeldrene er Magnus Larsen og Margrethe Mathisdatter. - ser det står Artillerist for farens navn, men den første 'tittelen' hans klarer jeg ikke å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore A. Karlsen

Helt utrolig. Dette ble enda ett hakk videre. Jeg er ganske fersk på slektsgranskning. FS - hva står det for ? Teksten fra Domkirken var også vanskelig å tyde for meg. Jeg fant fader Magnus Larsen på folketellinga i 1801 Lenke Takk for flotte bidrag Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

FamilySearch (mormonenes slektsbase) er nyttig som hjelpemiddel, men opplysningene bør sjekkes mot kirkebøkene: [url="http://www.familysearch.org/eng/default.asp>http://www.familysearch.org/eng/default.asp Her kan du velge mellom flere måter å søke på; bare prøv så finner du sikkert ut av det.Jeg fant 2 yngre søsken av Lars - også døpt i Domkirken: Bergitta, født 18. april 1817 (siste dåpsbarn på høyre side): Lenke - og Peter (siste dåpsbarn venstre side), født 20. okt. 1819:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Foreldrene til Lars ble viet i Domkirken 31. oktober 1805 Lenke Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A10 (1802-1830), Lysninger 1805, side 44-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Min gode venn Birger Breivoll har skrevet Gårdshistorie for Olden gnr 68, Tiltrem gnr 69, Hellesvik gnr 70. Lars Magnussen og kona er nevnt under Tiltrem, lnr 122a gnr 69, bnr 1: 'I 1881 reiste Lars Magnussen og kone til Amerika og ved den anledning ble det bestemt at kårytelsene de skulle ha, omregnet i penger 120,- kr årlig skulle ettersendes til Amerika.' I folketellinga 1875 er Lars og kona Olava som kårfolk på gården. Lars solgte gården til nye eiere i skjøte av 15.9.1876. - flere opplysninger om Olava og hennes slekt er å finne i H.K Hansens Jøssund og Åfjord Gårdshistorie, bind II, side 415. Emigrasjonen i 1881: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- både navn og alder passer; sannsynligvis rett person, ja. Da er det kanskje mulig å finne dåp også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.