Gå til innhold
Arkivverket

[#69286] Sogneprest, Even Olsen Windingstad.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som har peiling på sogneprest Even Olsen Windingstad, f. i Røros, 1830, d. i Oslo, 1899, begravd i Ski. Finner ham ikke i kirkebøkene for Ski ( Kråkstad ). Det er dødsdatoen jeg er interessert i. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg må korrigere meg selv. Even Olsen Windingstad var født i Østre Slidre, 1830. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg regner med at du mener Even Olsen Windingstad som ble født 24.01.1837. Han ble født på nedre Windingstad i Volbu i daværende Slidre som 9. barn i ungeflokken.Even var i en periode sogneprest i Åmot i Østerdalen. Det jeg har notert om han er følgende: Even Olsen Windingstad kom til Åmot 1887. Han var bondesønn fra gården nedre Windingstad i daværende Slidre. Som ung hadde han gått på seminar og var lærer en tid. Senere gikk han på 'Heltberg Studenterfabrikk' og tok artium der. På Hitra, hvor han hadde vært prest før, hadde han slitt mye vondt, så han var en helsesvak mann, men snill og elskverdig mot alle mennesker. Han var dessuten meget godgjørende. Han hadde en vakker sangstemme og spilte udmerket. Windingstad døde i Oslo.I følge dette bør du lete etter dødsfall i Oslo.Om du har mer utfyllende informasjon tar jeg gjerne imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hjertelig takk til Svein og Karsten. De opplysningene jeg kom med fant jeg på google. Der sto det at han var død i Oslo i 1899, og begravd i Ski. Nå kan jo ikke dette være riktig når Carsten fant ham på Åmot Prestegård, Hedmark i 1900. Jeg har lett på mange av kirkebøkene i Oslo, men har så langt ikke funnet noe. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei Carsten. Hvordan fant du Åmot Prestegård på folketellingen i 1900 ? Jeg klarer ikke å finne det på vanlig søkermåte. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei Du må virkelig unnskylde, det er mulig jeg har lang lunte, men du sier se under Hedmark ? jeg må bare spørre, hvordan finner jeg Hedmark ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Om du er interessert i familien Windingstad har jeg masse om den. Er selv født og vokst opp bare noen få steinkast unna og har selv tilknytning til den. Dersom du har informasjon om etterkommere til presten tar jeg gjerne imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Det jeg holder på med er å få mest mulig greie på de prester som har virket her i Åmot, for det er alt for dårlig med opplysninger om de fleste av dem. Når det gjelder Windingstad, så er det først og fremst når og hvor han døde, og det samme med hans hustru: Dorothea Cathrine f. Bøchmann, Sandefjord, f. 1819, død ? ( hadde de 9. barn ) ? Det ville være fint om du hadde noe greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Du har nok blandet hans kone med en annen. Even's kone het Kristine Chrisiansen og var født 13.02.1844 og var datter av en skipsreder. Even og Kristine giftet seg i Sandfjord 26.07.1869 i følge mine notater. Even's to brødre, Torger og Tollef oppholdt seg også i Sandfjord. Torger var skolelærer og kirkesanger og Tollef var vel også i musikken. Tollef sin sønn var komponisten Ole Edvard Windingstad som ble mer berømt 'over there' enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hjertelig takk for opplysningen. Dette var artig, men jeg klarte ikke helt å tyde stedsnavnet på der han døde ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

HEI. på innlegg nr. 14 ( lenke ), er det noen som kan tyde navnet på side 1291 ? der det står hvor han døde. Skal det være gravstad eller Grevstad ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei!Det skal være *Gravsted*. Hvis du sammenligner med de andre innføringene i boka, vil du se det. Jeg synes det er vanskelig å finne rekkefølgen på prestene. Noen som har et tips?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.