Gå til innhold
Arkivverket

[#69289] Er Mari Nilsdatter Haugland i Fana rett kvinne ?


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

Med jevne mellomrom, når jeg sitter med nye opplysninger, tar jeg dette temaet opp: Nils Nilsen Haugsdal (f. ca.1770) og Anne Rasmusdatter Haugland (f. 1791) fikk en datter, Mari , i januar 1814. Hun ble døpt 23. januar. Mari hadde også en bror som het Nils. Denne Mari ble konfirmert i mai 1828. Ni år etter , 3. september 1837, dukket hun opp igjen og ble gift med en mann fra Bergen ,Sivert Hansen. Det er å bemerke at Mari blir kalt for Marta i Fana bygdebok(s.456). Sivert overtok bruket på Haugland etter sin svigerfar i 1838. Paret skal ha fått fire barn sammen: Nils og Kristoffer som utvandret til Amerika, Severine som flyttet til Bergen. De fikk også en sønn som døde liten. Gamle Anne Rasmusdatter døde i 1846 og Nils Nilsen døde året etter. Sivert og Mari levde bare i drøyt ti år til. Mari døde i 1857 og Sivert året etter han også. Det ser ut til at familien med dette var ferdig på Haugland da en Mons Rasmussen Haukeland fra Os overtok. Dette var de reelle fakta omkring Mari Nilsdatter på Haugland, men kan det være en annen historie rundt henne ?Hva kan ha skjedd med henne mellom konfirmasjonen i 1828 og da hun ble gift i 1837 ?Vinteren 1832/33 var det en tjenestejente med navnet Marie Nielsdatter hos skreddermester Øvre i Veiten. Hun innledet et forhold med skreddesvennen der, Hans Friederich Absalonsen. Det gikk så langt at hun ble gravid. Marie ble sendt bort da tiden nærmet seg. Askøy var ofte brukt av 'uheldige' bergenkvinner. Marie kom etter alt å dømme til Siri Pedersdatter i Strusshamnvågen. 16. oktober fødte Marie datteren Hansine Albertine. 27. oktober stod dåpen med bl.annet en Niels Nielsen som en av fadderne.Han hørte ikke til på Askøy - kan han være faren eller broren til Marie ? Det ble ikke noe mellom Hans Absalonsen og Marie. Han reiste med tiden til Farsund som skredder der. Han ble også gift der. Dette er de reelle fakta omkring Marie Nielsdatter på Askøy og Bergen.Hva som nå skjedde med Marie Nielsdatter er uklart. Datteren Hansine Albertine dukket opp igjen i 1837 på Ulsmåg i Fana. Hun var muligens på legd der. Hun hadde fått koppevaksinen. Det kan tyde på at det er en link opp mot Fana. Mari Nilsdatter Haugland ble, som før nevnt, gift på denne tiden. Mari sin farmor het Kari Nilsdatter (f.ca. 1740). Hun var fra Ulsmåg, men var død allerede i 1805. Det ser ut til at denne slekten var ute fra Ulsmåg i 1837. Jeg ser ikke noen direkte sammenheng med de som bor der på det tidspunktet. Så skjer det noe på Ulsmåg som gjør at Maries datter,Hansine, blir sendt til Stendadalen i begynnelsen av 1840-tallet.Spørsmålet er om Mari Nilsdatter i Fana kan være den samme som Marie Nielsdatter i Bergen og på Askøy. Kan denne teorien stemme. Hva taler for og hva taler mot. Er det noen som eventuelt vet noe om dette ?Det finnes også en annen Maria Nilsdatter i folketellingen i 1865. Hun bodde på gården Tjelde i Evenes, Ofoten. Hun var 51 år - altså jevnaldrene med de tidligere nevnte Mariene. Hun var også fra Bergen. Hun nevnes ikke i senere folketellinger - og var antagelig død før 1875. Er det noen som vet noe om Marie Nilsdatter i Ofoten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mari på Haugland i Fana kan uansett ikke være identisk med Mari på gården Tjelde i Ofoten. Mari Haugland døde i 1857.Noen data:Maris dåp i Fana i 1814 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Maris vielse i Fana i 1837 LenkeMaris dødsfall i Fana i 1857 LenkeDette er vel Hansine Albertines dødsfall i Fana i 1883 Lenke Hun har da vært gm Johannes Svendsen Stenedal, som dør i 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da vil jeg tro at Nils Nilsen som er fadder er Siri Pedresdater Strusshavns mann LenkeHan er vel for gammel til å kunne være Maris bror....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk, Arnfrid, for at du la ut alle de aktuelle lenkene. Jeg må med skam innrømme at jeg er ikke så bevandret i datateknikken at jeg klarer å få gjort dette. Noen må nok gå skrittvis frem for å få forklart meg det.Så til saken. Jeg har heldigvis fått klarhet i at Nils Nilsen ikke har noe kjent familieforhold til Marie Nilsdatter. Dermed er det problemet løst.Hansine , datteren til Marie Nielsdatter på Askøy,sitt liv har jeg en noenlunde kontroll over, men jeg er ennå usikker på hvorfor hun havnet på Ulsmåg en gang mellom 1833 og 1837. Jeg er også opptatt av omstendighetene rundt henne da hun som småjente havnet i Stendadalen rundt 1842. Kanskje det er nedskrevet offentlig noe sted. Hansine var sannsynligvis på legd. I den forbindelsen håpet jeg at morens egentlige identitet dukket opp. Grunnenen til at jeg trekker Mari Nilsdatter Haugland inn i dette er:1. Hun har passe alder.2. Hennes farmor var fra Ulsmåg i sin tid - selv om de direkte forbindelsene kan være brutt på 1830-tallet.3. Hun var antagelig borte mellom 1828 og 1837.4. Hun har en ektemann fra Bergen, som tyder på opphold der.Det er kanskje å trekke det for langt å antyde forbindelse mellom Marie på Askøy og Bergen og Mari i Fana, men jeg har hele tiden følt at svaret omkring Marie Nielsdatter og datteren Hansine har ligget i Fana.Jeg ser ikke bort fra at løsningen er en helt annen plass - at det er bare en tilfeldighet at Hansine havnet på Ulsmåg. Jeg har i flere år jobbet med 4 - 5 , mer eller mindre sannsynlige, forskjellige Maria/Marie Nils/Nielsdatter. En som merket seg ut var bl. annet Maria Nilsdatter som dukket opp i 1865 i Ofoten. Hun var også født midt på 1810-tallet etter alt å dømme i Bergen. Jeg har syslet med de tankene at hun like gjerne kan være identisk med Marie Nielsdatter på Askøy. Hun ga fra seg barnet sitt etter fødselen. Dette barnet havnet ved en ren tilfeldighet på Ulsmåg i Fana. Marie forlot Bergen med skyld og skam og havnet med tiden i Nord-Norge som tjenestejente der. Derfor ble hun registrert på gården Tjelde i 1865. Derfor er jeg også interessert i opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte den løsningen.M.v.h. Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Laga lenke: Lenke lenke&nr=5&antinnlegg=17&startnr=&antall=&spraak=n#ankerHugs: det er ikkje flaut å ikkje kunna dette, ingen av kunne det, før me lærte det :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur det er så enkelt at dei på Haugland og dei på Askøy er i slekt - og at dei òg har slekt på Ulsmog. Eg har sett litt på det i kveld og fann interessante namn og opphav baketter. Men her er mykje å søkje og sjå etter, difor treng eg litt tid, for det må skje systematisk. Kjem attende, anten eg finn ut av det eller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.