Gå til innhold
Arkivverket

[#69292] Familie i Lier/Bragernes 1801 - noen som kjenner dem ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg lurer på om noen kjenner til denne familien: http://www.loslekt.com/misc/Anne1801.pngDatteren, Anne (egentlig Anne Karine) er den jeg lurer på. Jeg søker informasjoner om hvorvidt hun emigrerte til Danmark ? Muligens o.1811.En Anne Cathrine/Carine Jensdatter/Simonsen får en sønn der i 1822 og en dansk etterkommer leter etter hendes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kanskje har du disse opplysningene fra før, men her er dåpen til Anne Carine, nr. 129 på høyre side: Lenke Foreldrene giftet seg 1. august 1788 i Frogner kirke: Dragun Jens Simensen Stoppendalen og pige Ane Erichsdatter.Jeg kjenner ikke familien, men en rask titt under Stoppen (Liers bygdebøker ligger på nettet), forteller at Anne var datter av Erik Larsen og Anne Larsdatter, som først bodde på Stoppenstua og fra 1768 i Stoppendalen. Hvor Jens Simensen kommer fra, vet jeg ikke, men det er en mulig kandidat fra Drag (Sylling, Lier) som døpes i 1757.Stoppendalen ligger omtrent på kommunegrensen mellom Lier og Drammen (Bragernes), så familien hadde ikke flyttet langt i 1801 (Enggaten, dagens Engene). Det er dessverre dårlig stell med utflyttingslister fra den tiden....mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har ikke funnet konfirmasjonen til Anne, men her er det yngste barnet, Erik, nr. 7: Lenke Jens Simonsen har tydeligvis tatt et annet etternavn, som jeg ikke helt klarer å tyde, samt at både han og kona er døde da sønnen blir konfirmert i 1817. Erich ble døpt 2. mars 1800, så det utvilsomt deres barn og bror av Anne.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei AstridBeklager at jeg ikke svarte tidligere, før du fant alt dette!Jeg har nemlig allerede hendes dåp og konfirmasjon og foreldrenes vielse. Å finne info om familien bakover i tid er ikke noe problem.Mitt konkrete spørsmål var om noen vet hva som skjedde med hende senere og på den måten finne ut om det var hun som emigrerte eller ikke.Takk likevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.