Gå til innhold
Arkivverket

[#69296] Birgitte Sophie Kiempe og John Andreas Haabjørn


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Håper det finnes noen som kan hjelpe meg med oppl. om dette parets event. etterkommere. De ble gift i V.Frues K. Tr.heim, 2.02.1815, og fikk sønnen Johan 5.03.1818. John Andreas tok styrmannseksamen i Danmark 30.07.1806, var skipper på skonnerten 'Opreisningen' av Tr.heim 10.08.-4.11. 1820. Han bodde i 1823 i Domk. sogn. I 1841 mottar Birgitte Sophie arv etter sin søster, og omtales slik:søster, madame Haabjørn i London eller Christiania, enke. Jeg har ikke funnet flere barn, og heller ikke funnet Johan på konfirmasjonslister i Tr.heim, og derfor lurer jeg på om det er noen som vet noe om dette paret. Jeg har også en etterlysning på Disnorge om samme par. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Øverst her er en annen datter av styrmann Haabjørn - døpt i 1821 i Domkirken i Trondheim - Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A13 (1821-1831), Fødte og døpte 1822, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men så ser jeg at det finnes en James Haabjørn gift med Birgithe Sophie Hennum - de har sønnen Peder til dåpen i oktober 1826 - Lenke og da er vel også dette foreldrene til de to jentene nevnt i de to forrige innleggene.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Grethe. James Haabjørn var bror av John Andreas, og tilfeldighetene gjorde at de begge ble gift med en Birgitte. De barna du har funnet er James sine barn. Det ser ut til å bli en vanskelig sak å løse, og kanskje må jeg bare gi opp, men jeg har altså lurt på hvorfor Birgitte Sophie var i London eller Christiania da søsterens skifte ble åpnet. Jeg vet ikke om noen av hennes slektninger som bodde på de nevnte stedene, så om det ikke skulle være slik at hun hadde barn der, som jeg heller ikke vet noe om, så er det ubegripelig. Takk for at du brydde deg. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom de ikke visste om hun var i Oslo eller London, må det jo ha blitt gjort et arbeide for å finne dette ut. Kanskje kan det finnes noe mer om du leter i de originale skiftedokumentene (med vedlegg, som kanskje ligger løst). Eller kanskje det er noe som vet hvordan de gikk frem for å finne arvinger de ikke kjente adressen til. Ble det kanskje satt inn kunngjøringer i avisene? I så fall er det jo mulig å lete i de nettutlagte utgavene av The Times og Aftenposten. The Times har til alt overmål et søkbart arkiv, selv om norske navn nok ofte kan ha blitt registrert feil - både da avisen ble trykket, og da den ble digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Søsterens navn var Henriche Wibeke Dyblie. Jeg har skiftet hennes, og der fremkommer det ingen videre henvisninger til Madame Haabjørn. Den tredje søsteren, enkemadame Elze van der Hude er også nevnt, og hun var barnløs. forøvrig nevnes de to døtrene til broren Henrich Chr. Didr. Kjempe. Den yngste datteren var ugift, mens den eldste var gift med Hans Bohsen Musæus i Kr.sund. Jeg skal forsøke å gå via den veien. Takk for innspill. Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.