Gå til innhold
Arkivverket

[#69304] Johan Casper Schubarth, Flesberg omkring 1750


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opphavet til Johan Casper Schubarth som vel bodde på Fløtaker i Flesberg på slutten av 1700-tallet. Han gravlegges i 1782, 70 år gammel. Hans kone gravlegges samme dag, 59 år gammel.Det er vel han som har sønnen Johan Daniel Schubarth til dåpen i 1750 i Flesberg. Johan Daniel gifter seg 1776 i Flesberg med Marit Levorsdtr fra Strand i Flesberg. Johan Daniel gravlegges 1789.Hvem var Johan Caspar gift med? Hvor kom Johan Casper fra?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Iflg. Flesberg-boka bind V er Johan Kaspar Schubart bosatt på g.nr 108 Strålsund. Han gifter seg i Svene i 1749 med Anne Bentsd. Iflg. Huhnhäuser: Die deutsche einwanderung in Kongsberg er Johan Caspar Bruder des Berghauptmanns J.L. Schubart, 6.5 1735 Førster in Kongsberg.Johan Ludvig Schubart, Berghauptmann, war Kønigl. Grossbritanischer und Kurfürstlich Braunschweig-Lüneburgischer Forstsekretär, als er 1732 nach Norwegen berufen wurde.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heiog mange takk.Da bekreftet du Anne Berntsdtr som hans kone. Hun er nevnt 1 gang ved navn som fadder i 1749 sammen med sin mann. Så jeg antok det var henne. Ellers er hun i kirkeboken kun omtalt som Madame eller Johans kone, selv når hun gravlegges.Det er ei Elisabeth Bentsdtr som er fadder for Georg Sebastian i 1751. Vet du noe om Anne Bentsdtrs opphav?Flott å få bekreftet at Johan Casper er Johan Ludviks bror.;-) Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjen Arnt,du nevner at familien bor på Strålsund, ikke Fløtaker?Et spørsmål til; Johan Ludvik Schubart på Kongsberg var vel gift med Margarete Dorothea von Schlanbusch. Hadde de barn?;-) Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg vet ikke noe om Anne Bentsd`s opphav. Kan ikke se at det står noe i Flesberg-bøkene heller.Iflg. Flesbergbøkene kjøper brødrene Johan Daniel og Georg Sebastian Schubart Fløttåker i 1775. De kommer da fra Strålsund.Johan Ludvig Schubart dør 7/1 1737 på Kongsberg og hans enke Margrethe Dorothea v. Schlanbusch får en god pensjon.Huhnhäuser nevner 3 sønner: Johan Lorentz Schubart, forstassistent 1/6 1746, Førster 6/3 1749.Johan Daniel Schubart som i 1782 etterfølger sin onkel, Johan Caspar Schubart søm Førster. død 1789.Johan Christian Schubart, Wald- und Weg-Aufseher 1789.Dette er altså iflg. Huhnhäuser. Siden han tydeligvis tar feil på Johan Daniel så vet jeg ikke hvor mye det andre er å stole på.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Statsråd og berghauptmann Johann Ludvig von Schubart (ca 1690-1737) er trolig sønn av oberstløytnant Johan Valentin von Schubart som døde i Vejle i 1709. Sistnevnte var gift med Margrethe Kaas.Berghauptmannen ble gift med Margrethe Dorothea von Schlanbusch ca 1715-1763 datter av justitsråd, bergraad Johan Ludvig von Schlanbusch ca 1676-1735 og Anna Catharina Leegaard som eide Skaugum (hvor kronprinsparet bor) i en 20-års periode. Han var sønn av den beryktede og dyktige Heinrich von Schlanbusch som fikk Kongsbergs gruver til å bli lønnsomme.Jeg har i en annen anelinje og Johan Casper Olsen Schubart - premierløytnant født i Lier 1778 og død 1824 gift med Barbara Severine (Signe) Hagerup datter av generalmajor Søren Andreas Hagerup og Johanne Cathrine Christensen. Jeg har ikke forbindelsen mellom de to Johan Casper, men legger merke til 'Olsen' kanskje kan bidra til å spore videre.Sistenevntes navn kommer fra 'Familien Hagerup i Danmark og Norge'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(3) Dette var interessant. Jeg har en Elisabeth Bentsdatter f. ca. 1733, som giftet seg i Flesberg 27/2 1752 med mestersmed ved Sølvverket Petter Christian Pedersen Hoff (1724-1803). Elisabeth døde 1807 i Kongsberg.Da de døpte sin første datter Maria Elisabeth Pettersdtr. Hoff i Kongsberg 7/9 1754, er disse faddere: Holtz-Førster Schubarts kiæreste, Cornelius Jacobsens hustru Maren Hoff, Holtz-Førster Schubart, Cornelius Jacobsen Smed og Jacob Corneliussen.Er det Holz-Førsteren som var gift med Anne Bentsdatter? Jeg har lett etter Elisabeth mange steder uten å finne opphavet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(3) Dette var interessant. Jeg har en Elisabeth Bentsdatter f. ca. 1733, som giftet seg i Flesberg 27/2 1752 med mestersmed ved Sølvverket Petter Christian Pedersen Hoff (1724-1803). Elisabeth døde 1807 i Kongsberg.Da de døpte sin første datter Maria Elisabeth Pettersdtr. Hoff i Kongsberg 7/9 1754, er disse faddere: Holtz-Førster Schubarts kiæreste, Cornelius Jacobsens hustru Maren Hoff, Holtz-Førster Schubart, Cornelius Jacobsen Smed og Jacob Corneliussen.Er det Holz-Førsteren som var gift med Anne Bentsdatter? Jeg har lett etter Elisabeth mange steder uten å finne opphavet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei igjen,Takk for nyttige bidrag.Her er dåpen til Johan Jaspar Schubarths sønn Johan Daniel: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8562&idx_id=8562&uid=ny&idx_side=-7>LenkeOg er bekreftes at bryllupet til Johan Daniel står på ”Flaatager”: Lenke Så det er vel rimelig å anta at det er samme person som over. Det var dette notatet som gjorde at jeg trodde de holdt til på Fløtaker hele tiden.Etter Johan Daniels død gifter enken Marthe (Levorsdtr f på Strand) seg med hans bror Johan Christian Schubardt. Det bekreftes spesifikt i kirkeboken: LenkeVidere står det Fred T. Salicaths manuskript fra 1892 om ”Familien von Schlanbusch”, side 32, at Johan Ludvig og Margatreta Dorothea (sannsynligvis) ikke har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Til (6)Leif nevner en Johan Casper Schubarth som er født 1778.Johan Daniel Schubarth og Margit Levorsdtr fikk en sønn Johan Casper (etter sin farfar) i 1777. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8562&idx_id=8562&uid=ny&idx_side=-91>LenkeI 1801 fant jeg en kandidat i Fredrikshald som korporal: LenkeI Porsgrunn 1805 gifter Capit. Johan Caspar Schubarth seg med Jomfr. Christine Dorothea Paus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Johan Kasper født 1777 død før 1814, gift med Kristine, bodde i Porsgrunn, 3 barn. Dette er alt som står om han i Flesbergboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Litt mer om Anne og Elisabeth Bentsdøtre:8/12 1748 er en av fadderne for Ellef Pedersens barn i Flesberg 'Anne /: Schubarthes Pige:/'. Johan Caspar Schubart troloves ikke før 17/5 1749 med Anne Bentsdatter, så kanskje hun begynte som hans tjenestepike, evt. som hans fars tjenestepike?Det er ingen Bent som er begr. i Flesberg 1733-90, som gjør det trolig at Anne og Elisabeth kan ha kommet til Flesberg som tjenestepiker, trolig Anne noen år før Elisabeth. Elisabeth kan jo ha vært i huset hos søsteren før hun selv giftet seg. Elisabeth Bentsdatter nevnes etter det jeg kan se første gang som fadder i Flesberg 19/9 1751, da hun var fadder for holtzförster Schubarts sønn Georg Sebastian. Hun er også fadder 1/12 1753 for hans datter Karen Margaretha, da sammen med sin mann Petter (Peder) Christian Hoff og svigerinnen Maren Pedersdtr. Hoff og hennes mann Cornelius Jacobsen.Cornelius Jacobsen var ellers en av kausjonistene da Anne Bentsdatter giftet seg med Johan Caspar Schubart, og Anne var fadder 21/9 1749 da Cornelius Jacobsen døpte sønnen Johan Caspar. Da var også Anne Pedersdtr. Hoff fadder, Cornelius' svigerinne. De kjente altså godt til hverandre, Hoff-familien og Schubarts, før Elisabeth Bentsdatter giftet seg med Petter Christian Hoff i 1752.Hoff-familien har ellers sitt opphav i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Takk for puslespillbitene med bentsdøtrene.Litt tro og spekulasjon.Det er klare forbindelser mellom høyt funksjonærnivå ved gruvemiljøet på Kongsberg og familien Schubarth i Flesberg.Trekull og tømmer (fra bl.a. Flesberg) var vesentlige innsatsfaktorer for både sprengning og smievirksomhet. Det å ha kontroll på disse leveransene kan antas å ha vært en del av Schubarthene i Flesberg sin oppgave.Kanskje 'Bent' (eller Bernt/Bendt) var en mestersmed eller lignende på Kongsberg eller ved et annet gruvemiljø???? Jeg har sjekket skifter på Konsgsberg (nettutgave) samt skumme kirkeboken på Konsberg 1722 - 1734 uten å ha funnet en kandidat. Det er riktignok en svensk funksjonær (Holtz-Førster Bendt Bergsted) på Kongsberg i 1732 (funksjonærliste), men ved skifte etter han er det ikke noen nære arvinger i Norge...... Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg kommer tilbake til post 6 og den yngre Johan Casper som altså var gift med Dorothea Kirstine Paus først og da hun døde 26. juni 1815, ble han trolig gift med Barbara Severine (Signe) Hagerup.Det er litt rart å finne en mulig sønn av sistnevnte, på denne linken: Lenke og at det står født i 1812. Nå kan det være flere Schubart som var gift med Hagerup, men ...Barbaras er født i Kr.sand og hennes foreldre bodde der til de døde der hhv 1822 og 1829, så de ble kanskje gift der. (Jeg har ikke funnet når de ble gift).Jeg ser riktignok at Jeremias Hagerup var sogneprest i Porsgrunn på den tiden, så der er kanskje hvorigjennom de ble koblet til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Leif,linken i (16) fungerer ikke.Linken i (15) er uten kildehenvisning, men i Lier kirkebok [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7879&idx_id=7879&uid=ny&idx_side=-98>Lenke finner jeg en Johan Casper født 20.6./døpt 26.7. 1778 i Frogner kirke. Sønn til Tosten Olsen og Karen Margrete Berflot. Her er nok 'din' Johan Casper.I kirkeboken i Porsgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ole (17) 'i Lier kirkebok Lenke finner jeg en Johan Casper født 20.6./døpt 26.7. 1778 i Frogner kirke. Sønn til Tosten Olsen og Karen Margrete Berflot. Her er nok 'din' Johan Casper.' Dette applauderer jeg. Forklarer også 'Olsen' i Johan Casper Olsen Schubart.Men, jeg må summere opp litt: Anne (11) nevner at Flesbergboka har Johan Casper (Schubart) f. 1777 bodde i Porsgrunn død før 1814. Dette må bygge på opplysningen ved Dorthea Kirstine Schubarts død 1.7.1815 som enke. Enke etter skipper Johan ....Vi kan vel gå ut fra at dette er samme Dorthea Kirstine som Christina Dorthea Paus (se 10).'Familien Hagerup i Danmark og Norge' har at premierløytnant Johan Casper døde 21.2.1824. Er det noen som vet om det der står Olsen Schubart ? I så fall må det vel være feil.Premierløytnanten ble altså gift med Barbara Severine Hagerup 15.4.1812 i Kristiansand - og der nevnes det ikke noe om Olsen, se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9564&idx_id=9564&uid=ny&idx_side=-106>Lenke (forhåpentligvis korrekt lenke).Korporal i 1801, nevnt i (10) er nok sistnevnte. I samme post nevnes foreldrene, se også (1) Johan Daniel Schubarth og Margit Levorsdtr.Hvorfra førstnevnte Johan Casper Olsen Schubart fikk 'Schubart' er litt rart; lenk til dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Hmmm... Det er tydelig både ved giftemål og første barn i Kristiansand i 1812 at det er en Johan Casper Schubarth. Fant ikke noe 'Olsen' her.Kanskje noen med tilgang til borger-listene i Kristiansand kan sjekke om Johan Casper er innrullert og hvor han kom fra?Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg fant et innlegg på DIS [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=105580&highlight=#105580>Lenke hvor det nevnes ' Johan Caspar ble 'borte' på sjøen før ca. 1815; enten sannsynligvis som fører av skipet 'Andromache' eller som fører av skipet 'Porsgrunn' som forliste. ' Samme sted er det også ytterligere opplysninger om hustruen og barn.For Porsgrunn er det ganske mye å finne hvis en Googler, som f.eks. denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Heijeg har sett det som ligger på nettet om Porsgrunn her. Stoler imidler ikke på alt som står der. Har funnet feil. Jeg mener det er kona og enka til Johan Caspar Schubarth fra Flesberg som gravlegges i Porsgrunn 1815.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg fant kaptein Johan Caspar Schubart i Ovinstads militærbiografier (selvfølgelig var han der). Født ca 1778. Fenr. ved S.fjeldske inf.regt.s gev. komp.er 2.11.1804. Bl.a. i Idd, Ryfylke, Skånevikske og endelig kaptein ved Nedensske komp og til slutt kaptein ved Kr.sandske inf.brig. med bopel i Kr.sand (noe forkortet). Død 21.2.1921. Gift med Barbara Severine Hagerup, datter av oberst Søren Andreas Hagerup etter tillatelse av okt. 1811.Han har ganske sikkert ikke noe med Porsgrunn å gjøre. Spørsmålet er allikevel om han kom fra Flesberg eller Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Spennende ;-)Ved dåpen i Porsgrunn 1808 er en avfadderne Jomfru Anne Schubarth LenkeJohan Casper fra Flesberg hadde ei søster Anne Margrethe.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Offiseren Johan Casper (Olsen) Schubart må ha vært sønn av Karen Margret Schubart, som var søster av Johan Daniel Schubart. Karen Margrete var først gift med Torstein Olson Fjøse. De må altså ei ganske kort tid ha bodd på Berflot i Lier, der Johan Casper blei født i 1778. I Flesbergboka, som jeg har skrevet, har jeg ikke fått med denne sønnen med riktig navn. Jeg har derimot gått ut fra at Torstein og Karen Margretes eneste oppvoksende barn, som er kalt Casper i 1785, egentlig er den sønnen de får i Flesberg et par år seinere og som innskrives med navnet Ola ved dåpen. Det ville jo vært ei påfallende navneforveksling, og det er da heller ikke riktig. Nå, med opplysningene i dette temaet, faller brikkene bedre på plass. Takk skal dere ha. Jeg vil forsøke å få det med som tillegg og rettinger. Karen Margrete var søster av Johan Daniel Schubart (bind 5 s. 226), slik at offiseren Johan Casper Schubart og den jevngamle skipsføreren med samme navn var søskenbarn (bind 5 s. 303). Karen Margrete blei skilt fra Torstein Olson og gifta seg andre gang i 1790 med Ola Olson Lindbu (ingen barn sammen)og tredje gang i 1794 med Kristoffer Kristofferson Herbru (hadde sønnen Kristoffer, f. 1795, omtala i bind 5 s. 520-521). Elisabet Bentsd. og Petter Hoff omtales forøvrig i Flesbergboka bind 5 s. 150-151, men hennes opphav er ikke klarlagt. Hun dør 74 år gammel på Kongsberg i 1807. Ved dåpen i Lier i 1778 nevnes det at Bent Jensen Berflots kone bærer barnet til dåpen. Her er altså Bent-navnet inne, men om dette har noe med Elisabet og Anne Bentsdøtres slekt å gjøre, er jo uvisst før det eventuelt blir nærmere undersøkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Sigurd,mange takk for oppklaringen!Mhp 'Bent' så døper en Ole Bentsøn datteren Kari i Flesberg 1780 og da er 'hele' søskenflokken Johan Daniel, Georg Sebastian, Johan Christian mfl faddere.Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.