Gå til innhold
Arkivverket

[#69304] Johan Casper Schubarth, Flesberg omkring 1750


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Stor takk fra meg også, Sigurd.Det er spennende med slik mysterier og veldig hyggelig når oppklaringen skjer - til glede for mange.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Kanskje en liten oppklaring til på gang:Jeg tror jeg har funnet foreldrene til Christine Dorothea Paus.På vestsiden i Porsgrunn døpes i 1780 Christine Dorothea, datter ac Christen Paus og Susanne Margrethe Olsdtr Arøen. Kfr LB Kristensens utmerkede slektsdatabase: LenkeKfr også hva Christine og Johan Caspar kalte 2 av sine barn: Martina Susanne og Christen. (Telling 1815 i Porsgrunn)Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her er vel begravelsen til Christen Paus/Paust [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7870&idx_id=7870&uid=ny&idx_side=-49>Lenke 20.4.1780 i Vestre Porsgrunn. Det stemmer godt overens med lenken nevnt i (27). Se helt nederst til venstre.Står det vognmand ?På neste side finner en også dåpen til Christine Dorothea, altså trolig født etter, i alle fall døpt etter farens død.Jeg legger merke til at barnet hadde faddere fra 'det høyere skikt'.Begge steder skrives det vel Paust. Og det fantes en sogneprest Christian Paust i Sauherad som i 1758 var med å innviet den nye Imanuel kirke, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(24) Far til Petter Christian Pedersen Hoff m.fl. var ikke den Petter Hoff som nevnes i Flesbergboka bd. VI s. 151, som døde i Flesberg i 1769, men Peder Larsen Hoff f. ca. 1680 i Tønsberg, d. 1749 i Kongsberg. - Men siden dette ikke er en Hoff-tråd, skal jeg la videre utlegninger om det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Elisabeth og Anne Bentsdøtre er ikke funnet døpt i Lier, og etter det jeg ser av Lierbøkene på nettet, har ikke Berfløt noe å gjøre med dem, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Leif Salicath

Jeg må ta opp denne tråden igjen, da noe er feil.Iflg. (6) så er far til Johan Ludvig Schubarth (og broren holtzførster Johan Casper Schubarth) oberstløytnant Johan Valentin Schubarth 1630 (1637)- 1709. Da det i (1) opplyses at Johan Casper Schubarth dør i 1782 - 70 år gammel, må han være født i 1712. (Jeg har for ordens skyld sjekket begravelsesinfo i kirkeboken fra Flesberg (23. jun. 1782) og det står 70 år.) Ingen får barn 3 år etter sin død !Jeg har lett frem flere kilder som har denne 'feilaktige' informasjon: 1) [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=schlanbusch&sideid=30&storleik=>Lenke (Familien von Schlanbusch). 2) Lenke (Ritmester Schubart) 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Salicath

Trådstarters spørsmål om opphavet til Johan Casper Schubarth, er altså ikke løst, men vi har avdekket at mye av de kjente kildeopplysningene omkring Johan Valentin Schubarth og hans sønn Johan Ludvig Schubarth, er mer enn tvilsomme.For å ta de yngste Schubarth ene som er nevnt ovenfor først, så har vi brødrene /fetterne Johan Daniel f. 21.5.1750 som etterfølger sin onkel Johan Caspar som førster i 1789Georg Sebastian (kjøper Fløttåker sammen med Johan Daniel i 1775)Johan Christian (Walt- und Weg-Aufseher 1789)disse tre har Huhnhäuser som sønner av Johan Ludvig Schubart, men han skal ha vært barnløs.en sønn til [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8562&idx_id=8562&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Johan Friedrich f. 7. okt. 1756 en datter Karen Margrethe Schubart f. 7. des. 1753 (som ble gift med Tosten Olson Fjøse) LenkeDisse to lenkene viser faren, hvor jeg er litt usikker på tydingen min.Johan Daniel etterfølger sin onkel Johan Casper Schubarth som førster i 1782, men dette kan være feil (kan være etter faren).Johan Lorentz (forstassistent 1746 og førster 1749) er altså vesentlig eldre enn de 4 mulige brødre ovenfor. Han kan være bror av holtzførster Johan Casper 1712-1782.I posten foran refereres det til linker som angir generalmajor Hermann Michael Schubarth f. 1668 som en sønn av Johan Valentin. Det samme med vaktmester rytterregiment Wilhelm Gottlieb Schubarth død 1702.Johan Valentin 1627-1709 var gift med Margrethe Kaas (-1698) og på henne er det mye forskjellige data: Hennes far, oberstløytnant Herman Kaas døde i 1668, gift 1649 med Magdalene Kruse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Aarøe Halvorsen

Hei - dette har vært særdeles nyttig for meg å følge debatten. Takk til dere alle. Sendte for et par dager over en oversikt fra BK til Leif vedrørende bl.a. etterslekt til Johan Valentin. Mannen hadde mange barn - (ifølge Sølvi Arntzen) mener jeg å huske. Jeg tror derfor det er korrekt at Johan Ludvig og Johan Caspar var brødre.mvh Bjørn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg mener nå å ha funnet frem til anene til Johan Valentin von Schubarths hustru, Margrethe (Mette) Kaas. Hun skal være født i 1636 i Thy, Danmark og begravet 6. feb. 1700 i Harte kirke, Vejle, Danmark.Hennes far er Christen Kaas af Mur 1582-etter 1651 og Anne Axelsdatter Galt ca 1585-1647 som eide og bodde på Skibstedgaard, SydThy, Thy, Danmark. Christens foreldre var Herman Kaas af Mur (død før 1614) og Birte Kaas af Sparre (ca 1560-etter 1613). Annes foreldre var Axel Galt (-1614) og Mette Bendixdatter Rantzau (-1627) og nå er vi langt inne i dansk adel.Jeg var umiddelbart ikke enig i (35), men ser jo nå at 'Mette' Kaas ikke kan ha vært mor til Johan Ludvig, da hun da ville vært 54 år gammel. Teorien om at Johan Ludvig og Johan Caspar (samt Johan Lorentz) var brødre holder kanskje vann, men altså ikke som barn av Johan Valentin ! Johan Valentin ble riktignok gift enda en gang i 1700 med Mette Nielsdatter Busch.Jeg har kikket på en annen sønn av Johan Valentin, nemlig generalmajor Herman Michael Schubart 1668-1743 som var gift med Anna Sibylle von Schorr, datter av oberst Hans Didrik von Schorr ca 1640-1709 og Anna Sybilla von Zerbst. Jeg finner bare et barn av ham, nemlig oberstløytnant Carl Rudolph Schubarth 1714-1759 (med stor etterslekt). Hvis det var flere barn, ville ihvertfall Johan Caspar 1712 og Johan Lorentz (noen år yngre) passe godt inn.Jeg forsøker derfor å finne ut hvor nevnte Carl Rudolph var født (via faren eller hans biografi - som dansk offiser). Da går det kanskje å søke der etter mulige brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Leif Salicath

Jeg fant tilfeldig nettopp en Karen Margrethe Schubart død i Kristiansand 19.apr.1830 enke etter holzførster Schubart Lenke 76 år gammel.Dette må vel være datter av Johan Casper Schubarth 1712-1782 og Anne Bentsdatter, mao. hun som ble døpt 7.des.1753 i Flesberg og gift 3 ganger, først med Tosten Olson Fjøse (i 1778 ?), deretter med Ola Olson Lindbu i 1790 og sist i 1794 med Kristoffer Kristofferson Herbru.Alder passer. Eller er det en ukjent (?) hustru av en av nevnte Johan Caspers sønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.