Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hans Egil Hansen

[#69305] Skrædder Peder Johannessen

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Er fra Dønnes på Helgeland. Får en datter i 1877, men det ser ikke ut til at han noen gang blir gift med moren Anna Andreasdatter.Noen som har noen tips om hvor jeg kan finne ham?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg finner en Peder Johannessen som er født på Dønnes og som bor på Næsnæ i 1900 tellingen, hvem vet? Kan det være ham?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg er ikke helt sikker på om det er riktig Peder, men jeg skal se litt på det. Det står at han er fød på Løkta. Det er feil øy.Hvis du ser på linken til Partine's fødsel så står det at faren er fra Glein.Jeg ser også at det står at Edvard Anderssen er fadder, det kan være broren til Anna.Da finner jeg ham i 1875 tellingen:LenkeVed Partines fødsel står det ett nummer bak moren, hva er det? Hvilket Sokn er Dønnes, eget Sokn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

OK, Dønnes er Nesna Sokn - tror jeg.Da finner jeg i 1875 en Peder Johannesen Lenke Han bor på Norbostad på Nesna, noen som vet hvor det er? Jeg googlet det, men finner det ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

OK, nå fant jeg Norbostad. Det er på feil øy. Da må vi lete videre.Jeg ringte min mor, hun mente at Anna (Petrines mor) hadde en sønn som het Per, men det er vel tvilsomt om det er med Peder Johannessen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Kan dette være en sønn av Anna Andreasdatter? Han heter riktignok ikke Per, se nr. 3: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C04 (1878-1897), Fødte og døpte 1881, side 19. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15733&idx_id=15733&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Denne Anna er født i 1852, da kan det være hun som er kokkepike på Glein i ft. 1865:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Det ble feil årstall på ft i innlegg 7, det skal være ft 1875. Her er samme dame i ft. 1865, bor sammen med sin mor og hennes mann: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1820&kenr=003&bnr=0045&lnr=00>LenkeDåpen til Anna i 1852 med far Andreas Eljasen og pige Karen Jacobsdatter: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C02 (1851-1865), Fødte og døpte 1852, side 5-6. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Så dåpen til Edvard Andreasen fra ft 1875, innlegg 4: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C02 (1851-1865), Fødte og døpte 1858, side 45-46. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anna Andreasdatter, f. 1852, og Edvard Andreasen, f. 1858, er vel ut fra dette, halvsøsken?Edvard med mor og far i 1865:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Rølvåg

Hei !Dette siste innlegget fra Randi, gjorde det litt lettere.- Da er det Nikolai som bor hos sin bestemor i 1900:[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1821&kenr=002&bnr=0068&lnr=00>Lenke-Da er det Anna Andreasdatter som er født 1. april 1852, og døpt her som nr. 2 i 1852: LenkeLenkeHun blir da halvsøster til Edvard Andreassen, som bor sammen med sin far Andreas Eliasen i 1875 og som er fadder på Partine i 1877. - Når det gjelder Peder Andreas Johansen, så døde han 2. oktober 1881. iflg. Frode Holthe:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Ved vielsen til Patrine, kan det stå skredder og ikke snekker foran navnet til faren, Peder Johannesen? At det står Glein bak farens navn ved Patrines dåp behøver ikke bety at han er fra Glein, eller er født på Glein. Han kan ha hatt opholdsted på Glein og kommet som innflytter?Hva med denne løskaren og skredderen på Aakvik i 1875- tellinga for Nesna? LenkeMvh Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Randi: Du har rett: Det står skredder - IKKE snekker - ved navnet Peder Johannesen.Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Takk, Else! Da stemmer det med skredder Peder Johannesen i etterlysningen.Jeg har sett på innflytting til Nesna før 1875, men ikke funnet noen Peder Johannesen innflyttet fra Voss.Tror dette kan være han i 1865-tellinga på Ringheim store, Voss, som legdebarn, født 1852 i Fane prgj.: LenkeMen om det er rett Peder som er funnet, er ikke sikkert.Mvh Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

Det er veldig mye her, jeg går igjennom alt sammen.Peder Johannessen virker som en virkelig gåte. Jeg tror den skredderen på Dønnes kan være riktig.Men en ting: Petrine har Zahl som mellomnavn. Det ser ikke ut som om noen andre i familien bruker det. Dette er ett mellomnavn som går i arv. Kanskje Peder Johannessen heter Peder Zahl Johannesen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Rølvåg

Hei ! At Patrine har Zahl som mellomnavn, behøver ikke å ha noe betydning. Det var ganske vanlig i denne tiden å bruk navn til 'finere' familier som mellomnavn: Zahl, Falch, Munch osv...Når det gjelder Peder, så er det nok skredderen i 1875 som må være den riktige. Det er vel denne Peder vi finner døpt i Fana i 1852:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8269&idx_id=8269&uid=ny&idx_side=-12>Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

Hei igjen TerjeFor ikke å glemmme 'Tanke' som er ett navn som går igjen i andre grener av familien. Jeg har en onkel som har tanke som mellomnavn. Zahl blir fortsatt bruks om etternavn i Sandnessjøen.Jeg tror etterhvert at Peder Skredder i Fana er riktig, men heter ikke faren der Ole? Jeg klarer ikke helt lese hva som står - du tenkte på nr 6?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen
LenkeI 1875 tellingen står han med fødested Voss ikke Fana. Det er nok feil Peder. Dessuten er fødselsåret 1853

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Rølvåg

Hei igjen ! Jeg får prøve meg på teksten her:'Peder, uægte. Moderen: ugift gaardmandspi. Gjertrud Olsdatter, Sandentroe(?), hvor barnet er født ved opgivne barnefader, gift Mand, nu afdød Gaardmand Johannes Olsen Sanderen(?).'Stedsnavnene var noe vanskelig å lese, derfor spørsmålstegnene.Faren til Peder het Johannes Olsen, derfor har Peder etternavnet Johannessen (sønn av Johannes).Når det gjelder Tanke, så kommer din slekt inn på Patrines mor side, som var av Tanke-slekten. Anna Mathea Tanke Andreasdatter, var datter av Karen Mari Jacobsdatter, f. 1829. Hvis du har en e-mail adresse, så kan jeg sende det som jeg har om dette.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

Det er litt av ett detektivarbeid dere har gjort. Jeg regner egentlig dette som 'oppklart'. Vi har navn og yrke på Peder.Grunnen til at jeg hengte meg opp i Tanke er som sagt at den delen av familien som kommer fra Sundøya bruker Tanke som mellomnavn i flere generasjoner. Så da jeg så Zahl så tenkte jeg at dette var en 'vanlig' tradisjon, men da skjønner jeg at det ikke er helt vanlig.Da må jeg bare få 'nøstet' opp dette slik at jeg får et inn i dataen. Neste prosjekt blir da å lete i Voss/Fana etter Peder sine foreldre. Hvis det stemmer at de ikke er gift så tror jeg at det er fire generasjoner etter hverandre hvor foreldrene ikke ble gift.PS jeg må også sjekke ut om Anna har ett barn til. I kirkeboken for Sandnessjøen står det 2. leiemål når Petrine blir døpt. Da er Nikolai den 3. og det er straffbart. Det var en i familien som satt i fengsel for 'løsaktighet', jeg er ikke sikker på om det var Anna, men der virker sansynlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Jeg tror det står Sandventrø (?) som bosted på Gjertrud Olsdatter ved sønnen Peders dåp i 1852 (se lenke i innlegg 14) Faren Johannes, N. Sandven.Da kan dette være Johannes som døde i 1851: Lenke Mvh Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Haugros

Det ble feil lenke, prøver igjen: LenkeMvh Randi Haugros

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans Egil Hansen

Det stemmer. Når jeg ser på Peders dåp i 1852 så tror jeg du har helt rett.Jeg ser på nettet at det finnes en 'Fana bygdebok 4 - Gards- og ættesoge' som om handler også Nedre Sandven. Jeg skal spørre i forumet om det er noen som har denne og kan slå det opp.Jeg ser på datoene, det passer jo veldig bra når en tenker på når Peder ble 'laget' og når Johannes faktisk dør.Men over til ny tråd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.