Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Åge Wiig

[#69308] Etterkommere etter Lars Torgersen Aase, Høyland/Vibrandsøy

Recommended Posts

Gjest Åge Wiig

Min olderfar Lars Torgersen Aase var gbr på garden Åse i Høyland. I folketelling 1865 er han tilsynelatende en velholden mann. Min bestefar Torger Larsen Aase var da 1 år gammel. Seks år seinere mister Lars sin kone. Han har da også mistet garden og kaller seg arbeidsmann Lars Torgersen. I 1878 finner jeg han igjen på Vibrandsøy utenfor Haugesund. Vibrandsøy lå da under Torvastad. Han gifter seg på nytt i 1879 med Berta Kristine Monsdtr. I 1880 får de sønnen Andreas, men han dør samme år . I 1884 får de tvillingene Ingvald Gabriel og Elias Ragnvald. Begge kaller seg for Larsen. Ragnvald Larsen begynner i skomakerlære og flytter til Stavanger. Der forsvinner sporene etter han. Ingvald Larsen gifter seg med Anna Marta Hovland (Lindanger) og får 4 barn. Tre jenter og en gutt. Borghild, Christine, Ingrid og Arthur. Hele familien reiser fram og tilbake til USA. De har Stavanger som bosted når de er i Norge. Under folketellingen 1930 bor de i Brooklyn men er ikke nasjonaliserte. Alle barna er fødte i Norge. Den yngste Arthur Larsen ble født i 1923/24. Kan noen hjelpe meg med noen opplysninger om: 1. Hvorfor mistet Lars Torgersen Aase garden Åse i Høyland? 2. Hvor ble det av Ragnvald Larsen? 3. Hva skjedde med Ingvald Larsen og hans etterkommere?Mvh Åge Wiig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Åge Wiig

Noen utfyllende opplysninger om barna til Ingvald Larsen: Elise f.1912, Borghild f.1915, Christine f. 1918 og Arthur f. 4/11-1923 (St.Petri, Stavanger). Da Arthur ble født var adressen Johan Torsensgt. 71, Stavanger.Håper fortsatt på hjelp.Mvh Åge Wiig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.