Gå til innhold
Arkivverket

[#69308] Etterkommere etter Lars Torgersen Aase, Høyland/Vibrandsøy


Gjest Åge Wiig
 Del

Recommended Posts

Gjest Åge Wiig

Min olderfar Lars Torgersen Aase var gbr på garden Åse i Høyland. I folketelling 1865 er han tilsynelatende en velholden mann. Min bestefar Torger Larsen Aase var da 1 år gammel. Seks år seinere mister Lars sin kone. Han har da også mistet garden og kaller seg arbeidsmann Lars Torgersen. I 1878 finner jeg han igjen på Vibrandsøy utenfor Haugesund. Vibrandsøy lå da under Torvastad. Han gifter seg på nytt i 1879 med Berta Kristine Monsdtr. I 1880 får de sønnen Andreas, men han dør samme år . I 1884 får de tvillingene Ingvald Gabriel og Elias Ragnvald. Begge kaller seg for Larsen. Ragnvald Larsen begynner i skomakerlære og flytter til Stavanger. Der forsvinner sporene etter han. Ingvald Larsen gifter seg med Anna Marta Hovland (Lindanger) og får 4 barn. Tre jenter og en gutt. Borghild, Christine, Ingrid og Arthur. Hele familien reiser fram og tilbake til USA. De har Stavanger som bosted når de er i Norge. Under folketellingen 1930 bor de i Brooklyn men er ikke nasjonaliserte. Alle barna er fødte i Norge. Den yngste Arthur Larsen ble født i 1923/24. Kan noen hjelpe meg med noen opplysninger om: 1. Hvorfor mistet Lars Torgersen Aase garden Åse i Høyland? 2. Hvor ble det av Ragnvald Larsen? 3. Hva skjedde med Ingvald Larsen og hans etterkommere?Mvh Åge Wiig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Åge Wiig

Noen utfyllende opplysninger om barna til Ingvald Larsen: Elise f.1912, Borghild f.1915, Christine f. 1918 og Arthur f. 4/11-1923 (St.Petri, Stavanger). Da Arthur ble født var adressen Johan Torsensgt. 71, Stavanger.Håper fortsatt på hjelp.Mvh Åge Wiig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.