Gå til innhold
Arkivverket

[#69310] HOLDHUS; Johan og Gjert i Bergen 1593-1634. Hvem var de?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Skjønner, Arnfrid, og det jeg funderer på er om Berent Holthus 'skredderen hafde føge skuld, han spurde om her Morten skulde vere hosbonde i det huus hos Rasmus Jonsons effterleuerske' som var Borgemesters Anders Schriuers steffsøn,' kan bety at det var Bernt Holthus som var ANDERS sin stesønn...Kan også tenke meg at Bernt Holthus kan ha hatt sitt oppspring i Holdhus, Os, og at slekten hans kan ha pendlet mellom Norge og Holland over flere generasjoner. Men dette får vi neppe noen gang klare svar på--, selvom det finnes flere tilsvarende eksempler.Virker som du helst vil avslutte debatten...stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei da, jeg følger med, og blar inni mellom, for å se om jeg kan komme over noe interessant.Har vi sjekket NRR, Vigerust, dokumenter på Gandalff?Du og Per må gjerne fortsette debatten. Jeg synes den er interessant. Du har oversikt over de ulike hovedfags-, master- og doktorgradsarbeidene vedr Bergen på denne tiden. Hvis ikke finner du dem på min side under UIB LenkeArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 41, 45, 46, 51: Rasmus Jonsen var vel den skredderen som fikk borgerskap i Bergen før 1578 (Borgerboka). Tror det ligger mye upløyd mark her ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Holder på å lese Vello Helk nok en gang, og der fant jeg en til:Niels Holthusis fra Tønsberg. Kønigsberg 11.9.1609 (Holdhusius Tonsbergensis N., pauper) - Prag 29.10.1610. Ref.: LNN 371 (Vello Helk) og Garstein nr. 112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.