Gå til innhold
Arkivverket

[#69314] Når er bildet tatt?


Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Otterå

Min tippoldefar var gift to ganger. På det vedlagte bilde vet jeg ikke om det er hans første eller andre kone som sitter ved hans side. Hans første kone var født i 1827 og døde i 1876. Min tippoldefar var født i 1836, samme år som hans andre kone ble født. Så hvis vi kan si om bildet er tatt før eller etter 1876 skulle mysteriet være løst. Enten ved å vurdere alderen på de to personene eller andre detaljer.vh leif erik otterå

bilete6954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Leif!Ja, her er eit eksempel på eit svært gamalt bilete. Klesdrakta og oppstillinga tyder på at det kan vere frå før 1876, men det kan jo ikkje seiast sikkert. Biletet er i så dårleg stand, at det fyrste du må gjere er å få det avfotografert, slik at det er sikra for ettertida. Deretter deponere originalen på ein sikker stad...Du skriv ikkje noko om kven fotografen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eit PS:Når biletet er avfotografert, er det ikkje verre enn at ein kan 'restaurere' kopien ved databehandling. Andleta med auge og munn er så godt som uskadde, og då er det ikkje noko problem. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Nå har jeg dessverre ikke originalen og jeg vet ikke om den eksisterer. Jeg fikk låne en kopi av min tante som hadde fått den for mange år siden av en person som ikke lever lenger. Men kanskje det kan lages et restaurert bilde av kopien?leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg vil tippe ETTER 1876 av to grunner: Hun holder ham i armkroken.. så langt i offentlig intimitet gikk man antagelig ikke før 1876? Hun har dessuten mønstret kjole, sannsynligvis i forskjellige farver. Dette var vel heller ikke vanlig før nærmere århundreskiftet? Bildet som helhet gir inntrykk av å være nokså moderne. Merk spørsmålstegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har selv et bilde tatt etter 1886 hvor mannens jakke har like slag og samme sløyfe.Jeg sier meg enig med Ola Ljødal.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Takk for interessante innspill.Til Arnfrid: Han er født i Forsand i Rogaland, på en gård som ligger vis-avis Prekestolen i Lysefjorden, flyttet senere til Høyland (som nå er Sandnes).Etter å ha studert bildet enda nøyere så slo det meg plutselig om hun kanskje var gravid på bildet? (eller kanskje bare datidens mote som gir det inntrykket?) I så fall er det nok kone nr. 2, for hun fødte en sønn i 1878.vh leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Grunnen til at jeg spør hvor de boode er fordi bildet må være tatt av en fotograf. Så tidlig var der ikke så svært mange profesjonelle fotografre, men i Stavanger var der.Da tror jeg at jeg ville tatt kontakt med Stavanger Museum, Fotonettverk Rogaland [url="http://www.fotonettverk-rogaland.no/fotoarkiv__1/(fotosamling>Lenke)/jaDe vil helt sikkert kunne hjelpe.Men her kan du finne de som virket i Sandnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Takk for tips. Jeg har nemlig også endel andre bilder der jeg vet hvem som er fotograf, men ikke hvem som er motivet. Kanskje det er noen gamle arkiver?leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.