Gå til innhold
Arkivverket

[#69315] Tydehjelp, tinglysing, Hitra


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Er det noen som greier å hjelpe meg med tyding av følgende tinglysing?LenkeNederst på høyre side hvor i 1804 Assessor Nannestad, på vegne av Storfosen Gods, selger Værøen til Jens Estensen. Jeg greier enkelte ord men ikke nok til å få en sammenheng. Det nevnes jo steder som Muurvold, Wærøen og Hammeren.Jeg er litt interessert i dette fordi Jens Estensen kjøpte Værøya av Nannestad i 1794 så jeg regner med at dette er en utvidelse av det han allerede eier.På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Charlotte!Friderich Nannestad Cancellie Assessor til Stoorfosens Sædegaard, Kiendes og hermed vitterlig giør: at have solgt til Jens Estensen Werøen, Den under Muurvold hidtil brugte Plads Hammeren kaldet, med frie Græsnings-Rett for sine paa Werøen vinterfødde Kreatuure i Muurvolds Udmark, tilligemed en hvis Skovteig som bliver ham ved Skyldsætnings Forretningen udviist og Mærker derfore bestemt, for 150 Rdr- Og da bemelte Jens Estensen haver til mig betalt ovenmeldte Eet Hundrede og Femtie Rigsdalere, saa skal og maae benævnte Hammer Plads med tilfaldende Udmark og Skovteig, som nu bliver lagt under en Skyld med Werøen være og forblive Jens Estensen, Huustrue og Arvinger en sand tilkiøbt Odel og Eiendom, hvilket alt til ham fra mig og Arvinger overdrages i Kraft af dette mit Skiøde, som bekræftes under min Haand og Segl.-Storfosens Gaard den 24de April 1804.-Friderich Nannestad L.S.At ingen Kiøbe-Contract etc:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for hjelpen GunnarMed den svært begrensede erfaringen jeg har med eiendomsforhold må jeg prøve å forestå sammenhengen i ting.I 1801 står Jens Estensen oppført under Sør Kvam (Qvam Sør) men med Værøen i kommentar feltet. Ut fra dette og det som står i dette nye skjøtet, kan man tolke det dithen at han brukte Værøya bare for vinterbeite for kuene sine?Jeg forstår at han nå kjøpte plassen Hammeren. (Plassen=Husmansplassen?) Betyr det at Hammeren ikke lenger ble ansett som en husmansplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.