Gå til innhold
Arkivverket

[#69319] Hvem var far til Otto Magnar Johansen f. 1890 i Bergen


Gjest Dag Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Solberg

Otto ble født utenfor ekteskap 20/7-1890 i Bergen av Eline Marie (Olsd.) Fredriksen f. 1863 på Sørset i Kvernes Møre & Romsdal. Barnefar er ved sønnens dåp oppgitt å være ugift urmaker Bendik Johansen fra Nydal, Kristiansund f. 1866. Det har vært umulig å finne Bendik senere. Otto Magnar ble forøvrig gift 18 mars 1916 i Domkirken i Bergen med Dagny Lohmann f. 24 jun i 1894 Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg vil tro det finnes et oppslagsverk over Norges Urmakere der det muligens står noe om ham. I hvert fall dersom han var urmakermester.Jeg fant mye info om en grandonkel av en oldemor som var gullsmed på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Otto Magnar ble døpt 27 juli 1890 på Fødsels-stiftelsen i Bergen. Så til Kjellaug: Ja jeg har vært inne på tanken at den Bendik du viser til kan være den rette. Jeg finner imidlertid ikke ham igjen i folketellingen år 1900. Har forsøkt å lese skannede kirkebøker for Kristiansund, men de er sterkt skadet av brann og derfor ikke særlig til hjelp. Til Arnfrid: Det var et godt tips som jeg skal se på. Til så lenge, mange takk for hjelp så langt. Med vennlig hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dag, jeg tror nok du kan se bort fra Bendik på Sande for han var ikke urmaker. Tror det er han vi finner her i 1900: LenkeFrank sitt foreslag er nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Du har nok helt rett i det. Denne har jeg oversett. Da får jeg vel lete videre andre steder. Men takk skal du ha for denne oppklaringen. Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Jeg var ukjent med Overlegens Ministeral bok. I den andre Ministeralboken for Fødselsstiftelsen s. 73 står også dåpen til Otto Magnar. Her er begge foreldre oppført med bostedsadresse Kristiansund, hun forøvrig i Haugagaden. Her kan det se ut som om Bendik er født i Nydal. Jeg har sjekket 4 kommuner i M&R som har Nydal som gårdsnavn uten å finne noen aktuell kanidat. Det er Herøy, Norddalen, Stranden og Borgund. Skal prøve steder med Opdal også. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Jeg fant en interessant forlover-erklæring fra Kristiansund 1890. Her fremgår det at urmager Bæraug (Børre) Johannesen (Aalbu) og Sofie Randine Blix inngår ekteskap. (nr. 44 - 1890) De ble viet 26 september 1890. Han er nevnt født i Opdal(Sør Trøndelag) 26 februar 1866 av foreldre ungkarl Johs. Sivertsen og pige Kari Paulsddatter Bøe. Han er døpt 5 juni samme år. Kan det være mulig at Bendik egentlig er Bæraug (Børre) og at 'noen' har oppgitt litt feil fornavn? Jeg er fullt klar over at det kun er spekulasjoner, men hva mener dere? Med vennlig hilsen Dag

bilete6981.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.