Gå til innhold
Arkivverket

[#69334] Knud Erichsen, f. 1748, Gausdal


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Hei, er det noen som vet noe om ekteparet Knud Erichsen, f. 1748 og Mari Knudsdatter, f. 1750, Husmann på gården Hole, Gausdal, iflg. folketelling 1801. Ifølge samme også sønnen Erich, f. 1771 gift med Ingebor Joensdatter f. 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nå er jeg på MEGET gyngende grunn. Knut Eriksen Fognsbakken f 1771 g m Mari Knutsdatter som nok har bodd en periode på Lunde, for av og til kalles hun Lunde. Det er i hvert fall sammenfallende navn. Alderen passer ikke. Jeg har ikke sjekket hvor 'mine' folk med disse navn ble av. Ellers kan man ikke ta alder ved ft 1801 for å være eksakt. Faren Erik Syversen var ihvertfall g to ganger og første kona døde ca 1767. Min Knut er halvbror til en av mine forfedre. Min Knut har tre helsøsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Dette kan vel ikke være samme ektepar. Min Knud er født i 1748 og den du nevner f. 1771. Så mye feil kan vel ikke ft. 1801 ta. I tillegg er jo sønnen Erich født i 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Mari Knudsdatter Hoelseie begraves 30 mars 1806, 57 år gammel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-325>LenkeSå ser det ut til at Knud Eriksen gifter seg igjen 12 desember 1806 med Anne Gulbrandsdatter Skår. De er nevnt i Kråbølboka der det står at Anne ble gift med Knud Skreder eller Murmester og boede i Bøygdaholsrønningen hvor de fikk tre sønner. Videre at Knud 20 november 1825, og iflg kirkeboka var han da 73 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Bjørn. Kjempeflott å få vite dette, ikke minst at Knud giftet seg påny i såpass høy alder og fikk 3 barn til. Forøvrig har jeg ikke funnet flere barn enn Erich fra det første ekteskapet. Har akkurat nu hjemme boka Slegter og Gaarder i Gausdal 1820-1824 og der finner jeg det samme om ekteskap nr. 2. I folketellinga 1801 står det jo nevnt husmann og skredder. Så det er vel sannsynlig samme Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.