Gå til innhold
Arkivverket

[#69341] Hva betyr Landvær?


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Har funnet dette ordet som jeg lurer på. Det står Hm. Landvær Ole Pedersen ---. Hm = husmann, men Landvær?? Noen som vet?Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kan det ha noe med distriktet Land (Nordre og Søndre-Land) å gjøre, ellers brukes på mine trakter landvær i en annen betydning, og det er når det er blå-dis på varme sommer-eller høstdager, og denne blå-disen kaller vi ofte landvær, men skjønner at ditt spørsmål dreier seg om noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er nesten sikker på at dette er feiltyding av landvern. Etter det jeg har forstått, var landvernet en egen avdeling i militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk Reidar, for svaret.Din lokale betydning har jeg aldri hørt før, skal spørre en gammel trysling om han har hørt dette.Ellers er det ikke umulig at landinger kom over til Gausdal, det er jo nabokommuner. Venter på om det finnnes andre forklaringer andre steder i landet.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Har nå pratet med 'min gamle trysling' og han visste ikke noe om ordet Landvær og bruk av det. Heller til at det er Aud som har rett svar. Ellers tror jeg at det du Reidar sier om landvær er det samme som ølrøyk(veldig tjukk L) Takk for hjelp.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er nok det samme Ruth. Men tror nok land-vær om ølvarme eller ølrøyk (veldig tjukk L) brukes også andre steder kanskje uten at jeg skal si det sikkert.Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk til dere som har bidratt til løsningen. Så lærte jeg noe nytt i dag også, det gjør livet mer spennende!Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.