Gå til innhold
Arkivverket

[#69343] Daniel Danielsen & Marthe Ellingsdtr ca 1840


Gjest Eyvind Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Bendiksen

Det står ikke i bygdeboka når de giftet seg. Nr. 280. Daniel Danielsen f. ca. 1803, truleg son av Daniel og Siri på Sørnes på Jelsa i Jelsa, eller ein annen Daniel i Sand sokn. Han er kalla Ilstad i 1831. Gm. Marta Ellingsdtr., f. ca. 1807, truleg dotter til Elling og Anna Karine på Vik i Skudenes bnr. 32. Barn: a. Daniel, f. 1829 b. Johanna Karine, f. 1831, gm Knut Kristian Kønig i Skudens nr. 446. c. Endre, f. 1833, g. 1855 m. Karen Knutsdtr neste brukar. d.Lars Andreas,f. 1839, d.s.så. e. Marta Elisabet, f. 1840. f. Elling, f. 1843. g. Lars Andreas, f. 1847. Daniel og Marta kom fra Vik i Skudenes og hit til Kopervik i 1831. Daniel var skomaker. Side 488 Stangaland og Kopervik bb. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg finner dette på FS, må sjekkes mot kirkeboka, viet ca 1828,Vik,Skudenes, samme kilde oppgir Skudenes som fødested for sønnen Daniel mars 1829 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Takk for svar,har litt problemer med å finne kirkebøkene for denne perioden (før 1840),fra Skudesnes.Får bare opp noe som minner om tellinger.Er det bare hos meg?Takk Ruth og Hilde for bygdebok-oppslag og FS - hjelper meg videre bakover.Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Får opp denne meldingen,når jeg trykker på linken:Ingen av kirkebøkene som hittil er skannet og indeksert, tilfredsstiller de utvalgskriteriene du ha angitt. Prøv å angi færre eller andre kriterier, eller prøv igjen senere.Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Stusser litt på denne boken som virker som en telling,forstår ikke så mye av den???Skudenes: 1770-1842, MinisterialbokMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg bladde i den 1770-1842 boka,det gikk helt fint, det var en tungvint kronologist oversikt,synes jeg, og kunne ikke se noen av 'dine' der, men kan veldig elegant ha oversett noen.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Slik jeg forstod det står navnet på den det gjelder i venstre kolonne, det være seg enten det gjelder vielse, dåp etc. Finner du den du leter etter er det bare å følge linja vannrett for ytterligere opplysninger. I tillegg er det vel de forskjellige sogn/krets som står øverst på sida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sønnen Daniels dåp i 1829 LenkeForan i kirkeboka finnes det et register. Fant dåpen under Vik, men det ser ut til at datoene står i hulter og bulter. Men det er et system med døpt, konf, viet og flyttet, men jeg vet ikke hvilken av disse datoene som bestemmer rekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Ja,dette var ikke lett å finne frem i...men nå vet jeg ivertfall at de bodde på Viik siden du fant dåpen til 1.sønn Daniel.Må prøve å finne logikken i denne presten's 'notater'.Har aldri sett noe slikt før..Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står foran at handlingene er ført etter gårdsnavn, og mere har ikke jeg heller funnet ut av. Kanskje bonden står først og så fortsetter det videre med husmenn og inderster? Så du må nok bla gjennom hele Vik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Det eksisterer ikke kirkebøker for Skudenes prestegjeld eldre enn 1841 fordi prestegardshuset brant ned i begynnelsen på 1840-åra. Kirkeboka for 1770 – 1842 er en rekonstruksjon gjort av sognepresten etter brannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Ser på Daniel's dåp,kan Guri Ellingsdtr som kommer i neste linje være søsteren til Marte Ellingsdtr gift med Daniel?Og kanskje denne Lenke personen Elling Ellingsson nest nederste, være en bror?Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.