Gå til innhold
Arkivverket

[#69345] Surendal?


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Prøver å hjelpe noen med dette..Finner en Peder Skjerden 41 år i Surendal på Ranæs gard i Romsdal 1801..Er det noen som vet noe om denne personen?? Han bor sammen med sin kone Bolette Maria på 49 år, samt sønnen Magnus Fredrik på 9. Det finnes også ei jente Ingeborg Skjerden på 14 år som tjenestepike på samme gard, datter?? Det jeg nå lurer på er om han kan ha reist fra Romsdal og flyttet til Hedmark. En med dette navnet gifter seg i Ringsaker H, som enkemand i 1809..Kan det være han?? Når han dør så er hele navnet hans Peder Tjøstelsen Scherden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror muligens Peders etternavn har noen med denne gården i Stange å gjøre:LenkeHer er også Ole Tjøstelsen bruker, en bror av peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her blir en Peder Tjøstelsen Skjerden døpt i Stange den 23.september 1760 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9116&idx_id=9116&uid=ny&idx_side=-30>Lenke - se siste innførsel på høyre oppslagsside . Foreldre er Tjøstel Kristoffersen Skjerden og Marte Monsdatter.Denne familien er nevnt i Stange bygdebok under Skjerden vestre - se den digitaliserte versjonen av bygdeboken her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ole Tjøstelsen døpt i november 1755 (høgre side) far et Tjøstel Kristoffersen, så da er de nok brødre: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 5 (1754-1762), Fødte og døpte 1755, side 14-15. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9116&idx_id=9116&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant et giftemål i Lesja 19. oktober 1786 mellom Peder Sierden og Jomfru Boel Maria Møllerup; kan Boel blitt til Bolette ? LenkeIngeborg er datter av Peder og Bolette iflg Hans Hyldbakk, men utover alle rede kjente opplysninger står det ikke mer om familien i bygdeboka. Ingeborg fant jeg konfirmert i Surnadal. De har sannsynligvis flyttet fra Surnadal.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Paret i (6) får en datter som blir døpt Ingebor Martha 11. nov. 1787: Lenke Dette er da sannsynligvis paret som bor på Ranes ved FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Brudgommen ved vielsen nederst på høyre side heter Magnus Fredrik Schjerden: Lenke Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Ekteviede 1822, side 402-403.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Eva ! Siden ditt utgangspunkt er vielsen i 1809, så lurer jeg på om du vet mer om skjebnen til Peder og Kiersti,jeg ser du har dødsfallet hans ? Vet du hvor han døde og når ? Fikk de noen barn sammen ?Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Takk til Tore S.Falck som fant den rette Peder Skjerden..Dette er min mann`s slekt...I bygdebok dukket jo alt opp og han som gransker denne slekta har lurt på....Else, Det kan jeg finne ut av og svare deg på senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei Eva Det hadde vært fint. Jeg har iallefall funnet ut at de fikk en datter sammen, Marte f 24/10 1809. Da bodde de i Harby som var Kirstis fødested. Så jeg sier tusen takk til info om hvor de ble av,om de fikk flere barn etc.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Else..Hele fam flyttet til Nedreqvernseie Vang/Furnes. Og hadde flere barn, tvilling guttene Mons og Børre i 1812. Denne Mons dør men de får en Mons til i 1816 - 1837 (han får ei datter Johanne i Furnes 1837 )som er min mann`s tippoldemor... Har ikke funnet flere barn enda, men de har nok flere..Peder død.18.1.1824 i Vang og Kiersti død 21.6.1852 også hun i Vang..Hun g.2.g med Iver Olsen Borg 26.3.1827 i Vang.Han er f i Åsnes i Solør, dit flytter han tilbake til da hustruen dør.. Min mail adr er: esj_63@hotmail.com Eva:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.