Gå til innhold
Arkivverket

[#69350] Syprian Riiser, klokker til Næs, Akershus - 1801


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ved 1801-tellinga under Ullenshoug er han 50 år og i 2. ekt.Fra 1.ekt. har han bl.a. datter Susanna Magrethe 16 år.Hun finner jeg ikke i Nes kirkebok.Noen som kan hjelpe med hvor han oppholdt seg under 1. ekt. ?Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Legger ved lenke, det kan være til hjelp: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f1801&gardpostnr=7147&personpostnr=93489#nedre>LenkeI følge FS blir Søren Cypriansen blir f 1783 med foreldre Cyprian Sørensen og Karen Sofie i Hogstad, Aurskog, Akershus. Han blir senere gift med en Kari Olsdtr.Her fra kirkebok (midt på siden ca): Klokker Riisers sønn Søren, moder Arnesen fra Christiania (?)Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Fødte og døpte 1784, side 81. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOppe til høgre, klokker Cyprian Riisers datter Susanna Margrethe (morens navn ikke med): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Fødte og døpte 1785, side 85. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Cyprian Riiser var klokker i Aurskog før han kom til Nes. Hans tre barn fra første ekteskap (som ble inngått med Karen Sophia Rasch i Aurskog 2. okt.1778) ble følgelig døpt i Aurskog.Lars (Rasch): 5.nov.1780: Midt på venstre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=476&idx_id=476&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Søren: 9.jun.1783: midt på venstre side Lenke Susanne Margrete: 12.apr.1785 øverst høyre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er ekteskapet deres litt under midten venstre side, den 2/10-1778: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 3 (1767-1807), Ekteviede 1778-1780, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=476&idx_id=476&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet står ikke hennes pikenavn men hun heter visst Rastz, heller ikke han står med farsnavn. Men da jeg leita med Sørensen fant jeg dette på FS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Far til Cyprian skal være Søren Eriksen Riiser og moren Siri/Sigrid Knutsdtr SkarrebolDåpen hans n° 1 nede til høgre Søren Eriksen og hustru Sigri Knutsdtr Riiser: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 3 (1739-1756), Fødte og døpte 1751, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7574&idx_id=7574&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Cyprians første ektefelle, Karen Sophia Rasch, ble døpt 13. april 1758 i Aurskog.Hun datter av stedets sogneprest: Lars Pedersen Rasch (1724-1778) Lenke og hans ektefelle fra første ekteskap Susanne Margrete Rist (1728-).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Karen Sophia Rasch var av embetsmannsslekt og lenken i innlegg 7 viser oss tilbake til et opphav på ”øverste hylle”.Dersom man skal være noe mer presis i besvarelsen av spørsmålet i innlegg 1, så må det jo sies at Syphrian Riiser sannsynligvis satt på gården Hogset i Blaker (NB: Aurskog prestegjeld), mens han var bygdas klokker. Å finne ut når han flyttet over til klokkerembetet i Nes kan sikkert la seg gjøre, men det er verd å merke seg at ved FT1801 er det den 21 år gamle ugifte sønnen, Lars, som troner øverst på lista på Hogset Lenke . Kan det tenkes at Cyprian forlot Aurskog først da hans sønn var gammel nok til å bestyre Hogset?(NB: Avstanden mellom Hogset i Aurskog/Blaker og Ullenshaug i Nes er kun ca. 30 km.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

9) Lenken gav ihvertfall en pekepinn og dermed finner vi dåpen hennes her oppe til høgre: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), Fødte og døpte 1758, side 186. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7587&idx_id=7587&uid=ny&idx_side=-168>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 7 og 9: Geir har sikkert rett i at man i utgangspunktet bør være skeptisk til denne typen anetavler. Jeg bare googlet meg fram til lenken i innlegg 7.Men hvilken annen Hr. Rasch enn Lars Rasch kan ha vært Karen Sophias far ? (Lenke innlegg 10)-Så har vi ekteskapsinngåelsen mellom Lars Rasch og Susanne Margrete Rist i Christiania et drøyt år før Karen Sophia blir født (vigsel 11.mai 1757 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-31>Lenke ).I tillegg til eventuelle feil nedover på 1600-tallet (vedr. lenken i innlegg 7) – så aner det meg at Geir kanskje vil gi Lars (Pedersen NB???) Rasch en annen far enn det som det vises til. Det er et par med navnet Lars Rasch fra Hobøl, den ene med Albert Mejer og Katarina Samuelsdatter Storch som foreldre (Denne Lars Rasch sin konfirmasjon i Hobøl i 1740 Lenke ) – Og den andre med uleselige foreldre som døpes så sent som 8.nov. 1735 (Nederst høyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal ikke kommentere Hvilken hr. Rasch det er tale om, men den jeg kikket først på var Rist-grenen (naturlig nok da hun var født i Christiania) og fant mye rart bakover, Foruten en mengde småfeil (som jeg kjente igjen og som gjentas og gjentas ved avskrifter - du peker på en selv, dato for vielsen i 1757), blir åpenbare feil og ikke-dokumenterte antagelser oppgitt uten forbehold. Se f.eks. på Stabel-grenen bakover fra Rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har vesentlige poenger, Geir. Det er mye hara-labb-arbeid som har forplantet seg i anesamlingsarbeid gjennom annenhånds-kilder.Nå går vi forresten langt utover det som etterspørres i innlegg 1, men det er veldig interessant å se hvordan etterkommere fra bondearistokratiet møter etterkommere av embetsmenn utover 1700-tallet i bygdene øst for Christiania (Nedre Romerike-Aurskog/Høland og Indre Smaalenene).I dette tilfellet har vi tydeligvis en begavet klokker fra bondeslekt (som rett nok også er Flor-etterkommer), som kobles opp mot embetsstanden. Sånt er artig for etterkommere som samler på anerIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.