Gå til innhold
Arkivverket

[#69354] Ranen = Nord Rana i 1900 tellingen?


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg prøver å finne familien til Syver Hansen f i Ringsaker 1852. Han er reg utflyttet til Finnmark okt 1886(sies at han flyttet 1873) Samme året i oktober blir han reg utflyttet til Ofoten.Jeg finner ham igjen i Vefsn i 1875 som ugift veiarbeider,bosted Fellingsfors.1900 er han i Tromsøysund,smed og stenarbeider ved havna.Han er gift og sedvanlig bosted sies å være Ranen.Så for å finne kona og eventuelle barn skulle jeg gjerne visst om Ranen er det samme som Nord Rana? Regner med at han ble gift ca 1886 siden han registreres utflyttet da, men hvor aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ranen er nok det samme som Rana, tidligere kalt Nord-Rana. Være oppmerksom på at Rana også kan ha blitt brukt om Hemnes (tidligere kalt Sør-Rana).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da fant jeg vielsen deres i Ankenes i Bodø,og den viste at det var det var rett mann, da er Syvers skjebne oppklart. Takk til Geir som fant ham for meg.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Kan kanskje være interessant å lese hva som står i Hemnes bygdebok?LYENG (GEITHAMMAREN), fraskilt 1922 fra bnr. 3 med skyld M. 0,28.1) Sivert Hansen Simonstad (1853‑9.12.1917) fra Ringsaker hadde år 1900 kjøpt landstykket, som da hadde navnet Geithammaren, for kr. 300 og slått seg ned som rydningsmann her. Han var murer og smed på veganlegget. G.m. Benjamine Kristine Olsd. (16.9.1864‑8.8.1954), opph. Svaleng, angivelig f. i Hemnes, men fins ikke i F 1865.Barn:1. Bernt Severin, f. 1887,2. Hagebert Oluf, f. 9.4.‑91,3. Einar Andreas Cornelius, f. 17.1.‑97,4. Magnhild Elida, f. 9.8.1903 (her).2) Benjamine Kristine Hansen fikk skj. fra Helene Johansen (Nilsd.) i uskifte for kr. 3000, tl. 27.11.1922.3) Jens Bertin Martinsen Lillebjerka (1904‑6.2.‑81) fra Lillebjerka bnr. 2, f. Kongsdalen fikk skj. fra Benjamine Kristine Hansen, stuebygning unntatt, mot kår av 5‑årsverdi kr. 700, tl. 17.6.1933. G.m. Magnhild Elida Hansen (1903‑11.12.‑79), datter av bruker nr. 1.Barn: Det står mer om familien i nyere tid. BB er utlagt på nett og plassen ligger under 53 Finneid. http://caolsson.wiki.zoho.com/Gardene.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tusen takk skal du ha,holder på å samle alle etterkommere etter Syvers besteforeldre så dette var kjærkomment.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Kan dette være Benjamine? Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo, Ministerialbok nr. 827A05 (1863-1883), Fødte og døpte 1864, side 26. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det stemmer nok bra det,hennes far skal i følge vielsen være båtbygger Ole Eliassen Svaleng.Lenke Fødselsdatoen stemmer også. Nå må jeg rette litt på meg selv,jeg skrev at vielsen var i Ankenes i Bodø,det skal selvsagt være Ankenes i Ofoten ! Ikke så lommekjent der oppe.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.