Gå til innhold
Arkivverket

[#69355] Hvilken menighet i Bergen tilhører '9de Rode' i FT 1801? Leter etter dåp mm.


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg har så langt forgjeves lett i kirkebøker i Bergen etter dåp, konfirmasjon og vielse for denne Berthe Christine Olsen i Bergen, 16 år i 1801: Lenke.Den Berthe Christine Olsen jeg leter etter ble gift med murmester Thomas Elsasser i Christiania, og fikk 3 barn med ham der i årene 1813-1819. Jeg har ikke kunnet finne vielsen deres i Christiania eller nærliggende kommuner. Da 'Berthe Elsasser' døde i 1824 ble hun oppført som Jacobsdatter (kirkebok for Oslo domkirke), som jo peker mot den bergenske Berthe. (I andre sammenhenger er hun oppført som om Olsen er slektsnavn, ikke patronymikon, og slik er jo også familien i Bergen oppført i FT.)Jeg prøver nå å finne hold for at det var bergenske Berthe som ble murmesterkone i Christiania. Murmesteren selv kom til Norge fra Bayern, jeg vet ikke når, men han fikk borgerbrev i Christiania i 1812. Han kan jo ha kommet til Bergen først??? Han var født i 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

1 Find Berthe Christine Olsens foräldres begravelser med dato.2 spörg derefter Statsarkivet i Bergen om der findes skifte og om hun (eller hendes börn hvis hun var död) er nävnt dér. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hjertelig takk, Bjørg og Lars! Jeg tenkte ikke over at så mye fra Bergen var digitalisert. Har aldri 'havnet' i Bergen før, så dette var upløyet mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.