Gå til innhold
Arkivverket

[#69356] Fana bygdebok 4 - Gards- og ættesoge - Johannes Olsen


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har prøvd å finne Peder Johannessen og nå ser det ut til at - med god hjelp - han er funnet: LenkeSporene går tilbake til Fana og gården Nedre Sandven og en Johannes Olsen som tar sitt eget liv 12 sept 1851. Han er da 36 år og derfor født ca 1815. Han er gift, men ikke med Gjertrud Olsdatter som er mor til Peder Johannessen.Jeg søkte på nettet og finner at Fana bygdebok 4 - Gards- og ættesoge skal omhandle Nedre Sanven. Derfor hadde jeg vært veldig glad om noen kunne slå opp i denne boken og se om det står noe.Hvis ikke noen har den - så får jeg låne den på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fana IV s. 501 Nedre Sandven.Johannes Olsson Valle 1815-1851 g. 1842 enken etter forrige bruker, Ragnhild Pedersdtr. Hordnes 1813-1898.Barn: Sisilia b. på Hatlestad, Agate b. på Skjold, Halvor b. på Ø. Sandven, Elisabet b. på Skjold, Ola b. i Bergen, Johannes neste bruker, Ragnhild b. i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Da vil jeg tro at dette er riktig Johannes? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-37>LenkeEtternavnet 'Valle' har jeg ikke sett før nå.Forstår jeg teksten fra Kjell-Arne slik at i 1842 så er det enken Ragnhild Pedersdtr. Hordnes som driver gården Nedre Sandven?Da har vi gården i 1865 tellingen: LenkeOgså samme gård i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Foreldrene til Johannes er Ole Olsson Gimmeland/Valle 1780-1856 g. 1809 Sesilia Johannesdtr. Sæle ca. 1777-1852.Fana gårder alt detter her, Sæle, Gimmeland, Valle, Hordnes, Sandven n/ø.Kan anbefale Fana IV, du vil finne mye der. Men da omtrent hver generasjon hopper over til en annen gård, blir det fryktelig mye leting for å finne de opplysningene du kan finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ole Olsson Gimmeland/Valle 1780-1856, sønn av Ole Olsson Haugsdal/Gimmeland 1743-1807 g. 1777 Kari Monsdtr. Almeland 1745-1816.Hun er datter av Mons Larsson Almeland ca. 1710-1767 g. 1741 Marta Tollefsdtr. Sandven n.Mons f. ca. 1710 er sønn av Lars Larsson Frotveit/Almeland ca. 1670-1750 g. Kari Nilsdtr. Sælen ca. 1660-1741. (Mine 6xtippoldeforeldre)OBS Sæle og Sælen er to forskjellige gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Oi!Her var det veldig mye. Jeg noterer for harde livet.Mandag er det rett på biblioteket å låne den Fana-boken.Tusen takk Kjell-Arne - Vi er jo da i slekt - hva gjør man vel ikke for 'tjukke slekta'?Dette var hvirkelig morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Bare artig å hjelpe. Vi er kansje 9-10-menninger :)Fanaboken er stort sett til å stole på. Men ingen regel uten unntak. Dette som nå kommer stemer ikke med Fanaboken, men ble funnet ut av noen andre (All honnør til dem).Kari Nilsdtr. Sælen ca. 1660-1741 er datter til Nils Nilsen Sælen f. ca. 1625 og Kari Sælen, (Hun g. også med Ole Rasmussen Sælen). Dette fremkommer av skifte etter sistnevnte ektepar sin sønn Ole.Skifte Ole Hop Skjold 6 mai 1715 nevner enken Barbro Thomasdatter, formynder Nils Fjøsanger, og avdødes arvinger, hans søsken: helbror Rasmus Olsen, i Bergen, helsøster Siri Olsdatter, gift med Michel Myrdal, halvbror Lars Nilsen Sandal, halvsøster Kari Nilsdatter, gift med Lars Almeland, halvsøster Anne Nilsdatter, gift med Rasmus Hersvig, halvsøster Magdeli Nilsdatter, gift med Morten Mortensen, i Bergen. Lykke til med letingen i Fanaboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Fanaboka IV er ufullstendig og full av feil. Siste utgåve vart prenta i full fart utan at dei hadde retta innkomne meldingar om feil som dei sjølv hadde bede om. Dette er ikkje redaktøren, men utjevarane si skuld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.