Gå til innhold
Arkivverket

[#69359] Niels Christensen, Asker, Røyken


Gjest Marit Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Hvis jeg forstår den siste lenken din rett, døde Christina 27 år gammel (tror det står 11. sept) i 1768, dagen før sin 1 dag gamle sønn. Antar derfor at det er i barselseng. Det gir hennes fødselsår til ca 1740.Niels Christensen og Christina Halstensdatter får blant annet en datter Kirsti i 1762 i Asker (nest nederst høyre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-150>Lenke . Det ser ut som om det står 'fød p. Brenna i D.', altså Brenna ved Dikemark.Det er i kirkeboken for Asker innført flere Niels Christensen født omkring 1735-40, men her er det en som er særlig interessant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Andreassen

Hei Kristinn,Takk for innlegget. Christina døde den 14 sep. 1768 ikke den 19 som jeg skrev i første innlegg. Hun ble døpt i Røyken kirke den 29 sep. 1740 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8420&idx_id=8420&uid=ny&idx_side=-37>Lenke (Datter av Halsten Hansen fra Lier som kom til Grini i Røyken og giftet seg med enken Rønnaug Christensdatter).Niels og Christina hadde foruten barna nevnt ovenfor også sønnen Hans født 14 juni 1765 LenkeJeg er enig i at den Niels du nevner er en meget god kandidat, men det finnes iallefall to til: Niels født 14 des. 1739 Lenke sønn av Christen Olsen og Idde Olsdatter. Samt Niels født 7 mai 1740 Lenke sønn av Christen Nielsen Helset og Marichen Olsdatter.Jeg lurer også på om den Niels som var gift med Christina er identisk med denne Niels ? Lenke Jeg er sikker på at denne Niels døde 80 år gammel på Blakkestadeie 24 okt. 1818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

De to andre Niels'ene du nevner er født på 'B. jernverk', som vel må tolkes som Bærums Verk? Bærums Verk ligger imidlertid langt fra Dikemark (over to mil, en halv dagsreise på 1700-tallet?). Selvom jernverksarbeidere reiste mye rundt, virker det mer sannsynlig at Nils Brenna fra Dikemark er sønn av Christen Brenna enn av noen som bodde to mil unna.Men det kan jo også tenkes at Niels Christensen er sønn av noen fra en helt annen kant. Det kan jo ikke utelukkes.Christen Olsen Brenna blir også kalt Christen Olsen Former i kirkebøkene, som formodentlig er yrkestittelen hans. Vet du noe om yrkestittelen til Niels? Hva med faddere - er det faddere som kan knyttes til alekt av Christen Brenna?Kristinn

bilete6965.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Andreassen

Jeg vet ingenting om yrkestittelen til Niels, jeg kan forløpig heller ikke finne noen av hans søsken (om han er sønn av Christen Brenna) som faddere.Derimot kan vi nå utelukke Niels født 14 des. 1739, sønn av Christen Olsen og Idde Olsdatter. Han døde 2 år gammel den 30 apr. 1762 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Andreassen

Vi kan nå utelukke også den andre Niels jeg nevnte i (3). Niels født 7 mai 1740, sønn av Christen Nielsen Helset og Marichen Olsdatter døde 18 år gammel den 16 april 1758 LenkeFår begynne å se på faddere til Niels Brennas barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Andreassen

Da var det avklart, du hadde rett. Jeg har funnet søsken av Niels som faddere for hans barn. Bl. a. så var søsteren Birthe Maria Christensdatter f. 19 mars 1749 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-82>Lenke fadder for sønnen Hans nevnt i (3).Nå gjenstår det å se om Niels er identisk med denne Niels i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Så flott, gratulerer!Ifølge den kirkebokavskriften i Familysearch som gjelder Asker 1726-1900 er det bare en Niels Christensen som gifter seg med en Johanne - trolovet 6 mai og gift 2 september 1792 Lenke (5 ovenfra høyre). Jeg klarer ikke å tyde det som står foran navnet hans - antar det er et stedsnavn.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Andreassen

Om det ikke skal være Enkem ? Se på nr. 1 på samme side (Enkemand ?). Det er en liten prikk mellom første og andre bokstav i begge tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, presten kunne vel veksle litt i skrivemåten, men jeg synes det er en rar E. Den ene forloveren til Niels heter Even, og det er en helt annen bokstav... men du har nok rett.Den andre kona til Niels i FT1801 heter Anne Pedersdatter Aannerudeie, copulert 25. feb 1776 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500218794453&lds=1&region=12>Lenke, og datteren Marthe ble døpt 10 juli 1780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Andreassen

Jeg er enig i at den Niels Christensen som nevnes i 1801 var gift med Anne Pedersdatter og Johanne Andersdatter, men er fortsatt litt usikker på om det er samme Niels som var gift med Christina Halstensdatter.Dette først og fremst fordi det giftet seg en Niels Christensen Børgen og Ingeborg Svendsdatter den 8 april 1770 Lenke og første jenta til Niels og Anne Pedersdatter het Ingeborg (oppkalt etter første kona ?) På FS står det at Niels og Ingeborg hadde flere barn, men jeg har kun funnet Christen f. 1770 og Anders f. 1772 ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.