Gå til innhold
Arkivverket

[#69362] Berte Christensdtr 1676 - 1737 Bøen i Aremark, far Christen Tjernæs i Rakkestad


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Noen som kjenner til Christen Tjernæs i Rakkestad ? Når var han født/død og hvem var han gift med ? Kjenner til 3 døtre.Datter Berte Christensdatter 1676- 1737 var gift med Ole Tordsen Bøen. ( Sønn av Tord Arildsen Søgaard og Anne Olsdatter Skjørtorp )Datter Eli Christensdatter gift med Anders Amundsen Vatvedt.(Vet ingenting om dem )Johanne Christensdatter Kiernæs begravet 22 mai 1732, 15 år og 7 uker gammel. ( halvsøster )Tjernæs ble kjøpt i 1737 av Aslak Andersen fra Fange i Aremark da gift med Kari Jensdatter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg fant Christen Thoresen Tiernæs begravet 18 april 1723, 69 år og 3 mnd. Han er da født 1654. Dette må være min Christen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Rita1664 Tjernes Rakkestad sogn skylder 1 skpd tunge 1 spd smøroppsitter Jermund Tellesen 54 år bruger 2 parteroppsitter Tore Perssen 29 år bruger 3de parttjenestedreng Olle Tollessen 14 år er soldatKansje er Tore Perssen 29 år far til Christen Thoresen Tiernæs begravet 18 april 1723, 69 årEllers så vet jeg liteHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Kjersti !Det er mulighet for at Tore Perssen 29 år kan være far til Christen. Det er ikke tatt med noen sønner her ser jeg, synd. Er jeg heldig så er Christen Thoresen tatt med i 1723 matrikkelen. Finnes det skoskatt 1711 for Rakkestad ? Jeg har ingen av disse for hånden nå.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ved skatten på tjenerlønn 1711 på Tjernæs Dragonqvarter var Christen Tordsøn oppsitter. Under Tjenestefolk står: Ingeborre Steensdatter 3 dl og Allet Rasmusdatter 1 rdl 2 ort. Jeg har notert meg at disse tjenerne nevnt 1711 Rakkestad, ofte var i slekt med oppsitter/eier.Ved Skattemanntallet 1723 var Christen Torsen oppsitter og eier sammen med medarvinger. Ingen flere navn her. Christen døde jo dette året.Senere blir Tjernæs oppdelt, min mormor er født på en av disse gårdene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Liv !Nå vet jeg at Christen Thorsen/Tordsen har bodd på Tjernæs sikkert fra 1711, da er muligheten større for at han ER sønn av Tore/Tord Perssøn ( Pedersen ?) 29 år i 1664.Hvem hans kone® var er vel vanskeligere å finne ?Jeg tar med at Aslak Andersen fra Fange i Aremark som kjøpte Tjernæs i 1737 senere flyttet til Grindstad i Rakkestad.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg må ta med en rettelse, lesefeil av meg i innlegg ( 1 ) : Datter Eli Christensdatter gift med Anders Amundsen Vatvedt, dette er feil! Det riktige skal være VORTVET ! Anders Amundsen Wortved døde/begravet 3 april 1747, 71 aar ( 1676 ) Det er flere skrivemåter ser jeg Wortvedt, Wortved, Vortvedt,Vortvet.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Anders Amundsen er oppsitter på Wortved i Rakkestad ved 1711 skatten, da sammen med Ulbiørn Tostensen. De hadde flere tjenestefolk som de betalte skatt for: Torer Tallachsen, Dorthe Syversdatter, Ingeborre Halvorsdatter Tore Ellufsdatter og Pernille Andersdatter.Ved Skattemanntallet 1723 er Anders Amundsen oppsitter på Waartved sammen med Ole Kolfsen. Eier da var Christiania Presteboel.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk Liv !Da er jeg helt sikker på at Anders Amundsen har bodd på Vortvet beviselig fra 1711.Denne gården er helt ukjent for meg.Rita,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Anders Amundsens hustru Eli Christensdatter døde 1737 begr. 3 nov. 58 år. ( 1679 )Jeg tar med at Anders Amundsen giftet seg igjen i 1738 i Eidsberg med Kari Henricsdatter Meleby. Forlovere var ...Henric von der Linden og Hans Tobiæsen Brotkorp på Vestby i Rakkestad. ( Ikke så lett å tyde dette ) s. 125 venstre litt over midten : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Forloveren Hans Tobiassen Brodtkorb (Brotkorp) må vel være etterslekt av tolleren Tobias Brodtkorb i Fredrikstad. Tobias var det skifte etter samme sted 14.9.1676. Han var gift 2 ganger. Den andre kona fant han i Eidsberg. Han giftet seg i 1661 med Karen Hansdatter Mule, datter av sognepresten til Eidberg, Hans Bertelsen Mule og Martha Michelsdtr Thune. En av sønnene i det første ektekapet var gullsmeden Christian Tobiassen Brodtkorp født på Bragernes 1653 død i Fredrikstad 1701.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fint med litt historie om forloveren, Liv !Den andre forloveren Henric von der Linden ser det ut som har tittel Doct:. Doktor av noe slag ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.