Gå til innhold
Arkivverket

[#69363] Oppslag ønskes Vaksdal bygdebok, band 1 - Gards- og ættesoge - Bruvik Sokn.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Kan noen med tilgang til Vaksdal bygdebok, band 1 - Gards- og ættesoge - Bruvik Sokn, trolig under gård 45 Vaksdal, se hva som står om familien tilSesilie Andersdatter fra Samnanger gm Ole Olsen fra Samnanger. Sesilie hadde barna Kristianne, f 1842 i Samnanger, gm Nils Andersen Vaksdal, og Nilsine, f 1845 i Samnanger, med sin 1. mann Nils Nilsen Kvtingen som druknet i 1845.Dessuten hadde hun Anna og Anders med sin andre mann Ole Olsen. Sesilie og Ole ble g i Samnanger i 1850. Datteren Anna er født i Samnanger, mens Anders er født i Vaksdal.Står det noe om hvorfor familien flyttet fra Samnanger og bosatte seg i Vaksdal?Hvor ble det av Nilsine? Jeg finner en Nilsine Vaksdal som pasient på Nevengården i 1900, som passer i alder. Er det henne? Var hun gift? Hadde hun barn?Hvordan gikk det med Kristianne og Nils' barn?Sesilie og Oles barn, Anna og Anders, mener jeg å ha funnet igjen i Bergen, begge med egne familier.Håper på hjelp!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Hei ArnfridDette står på s 504 i Vaksdal 1:1852; skøyte for 500 spd til Ole Olsson Lauvskard f 1826, g 1850 m enkja Cecelia Andersdatter Kvitingen f Grønsdal 1812-1868. Sjå Samnanger 1 s 422 og 579.Cecelia Andersdatter g1gm Nils Nilsson Kvitingen 1803-1845. Ole og Cecelia hadde ikkje born. Cecelia hadde desse døtrene i det 1. ekteskapet: Kristianne 1842-, gm Nils Andersson Vaksdal, bruker her. Nilsina 1845-, ug.Ved skiftet etter Cecelia Andersdtr vart bruket utlagt til enkjemannen Ole Olsson. Han gav skøyte 1870 til versonen. Ole Olsson g2g 1869 m Anna Eriksdatter f 1835. Dei busette seg i Bergen då dei hadde late garden frå seg til neste bruker. Barn: Cecelia 1869-.Videre står det om Nils Andersson Vaksdal og Kristianne..Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Videre med Kristianne:1870 skøyte til Nils Andersson Vaksdal 1841-1930 gm Kristianne 1842-1934, stykdtr åt den førre eigaren. Nils var frå Vaksdal bnr 16. Sjå ovanfor.Born: Anna Maria 1863-, b Vaksdal gm Anders Tolås. Sjå ættesoga. Anders 1868-, bruker her. Cecelia 1873-, b Vaksdal gm Einar Hausvik. Sjå ættesoga. Nils 1875-. Sjå bnr 16. Fosterdotter: Sofie Margrete 1880-, gm Ole Faugstad. Sjå ættesoga.1931 skøyte til Anders Nilsson Vaksdal 1868-1962, bonde, emissær og likningssjef gm Angelique Cathrine 1869-1916, dtr åt ingeniør Henrik Ege og kona Albertine f Hambro. Angelique Cathrine g1g 1891 m folkehøgskulestyrar Hans Christian Hambro, Garne. Sjå Ytre Arna s 45 og Arna s 17.Born: Johan 1892-, agent b Bergen gm Anna Rosenberg Christian Hambro 1903-1976, mylnearbeidar, b her Angelique Kristianne Ege, 1905-1918 Gunvor Alberthine Ege 1907-, b Vaksdal gm Lars Bjørsvik. Sjå ættesoga. Karen Alvhild Ege 1909-, b Vaksdal gm Albert Faugstad. Sjå ættesoga. Nancy Marie Ege 1912-, b Vaksdal gm Olav Faugstad. Sjå ættesoga. Normann 1914-, b Vaksdal. Sjå ættesoga.Det var alt.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Vibeke,det var flott.Men bygdebokforfatteren har da tydeligvis ikke fått med seg at Ole og Sissel fikk to barn sammen, Anna f 1851 i Samnanger [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1931&idx_id=1931&uid=ny&idx_side=-9>Lenke og Anders Olai f 1857 i Vaksdal Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Det ser nok slik ut. Tenkte på om de kunne ha dødd som liten, men hvis du har funnet dem som voksen i Bergen, så er jo ikke det tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg har funnet dem konfirmert og i Bergen som voksne og med egne familier. Boken er jo fra 1981, så det er da litt merkelig. De er sammen med foreldrene i FT 1865 også.Det med Nilsine, at det står: 'Nilsina 1845-, ug.' må vel kanskje også sjekkes nærmere. Som sagt bor der en Nilsine Vaksdal f 1845 på Nevengården i 1900. Det står en g for gift, men det er jo ikke alltid det stemmer, fhv fabrikkarbeiderske og fattigunderstøttelse. Hun kan jo ha vært ansatt ved f eks Arne Fabrikker. Mulig jeg kan finne noe ved byarkivet. Jeg har heller ikke funnet dødsfallet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott.I den andre debatten har jeg lagt inn ut- og innflytting i 1851-1852.Også deres stesønn Mons flyttet sammen med dem, men han var vel trolig g ved FT 1865.Skal se om jeg finner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.