Gå til innhold
Arkivverket

[#69365] Peder Isaksen f ca 1796 i Nordland(Tjøtta? Herøy? Skjerstad?)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lovet å sjekke litt om slekt for en dame her i byen i jeg bor i, og har kommet til Peder Isaksen som skal være født ca 1796. Søker aner på han. Ved folketellingen 1801 finner jeg kun en aktuell en, og det er Peer Isaksen som var i Aakvik i Herøy med foreldre Isak Larsen og Ane Rasmusdatter. I 1825 er det skifte på Ane Rasmusdatter i Stokka i Tjøtta, og Peder Isaksen nevnes da som sønn i Brakstad. Problemet er at den Peder jeg er ute etter skal være i Mindnes på Tjøtta i 1825(ved sønn og datter som var tvillinger sin dåp samme året var han i Mindnes). Peder ble gift med mor til disse barna i 1829.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-135>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Peder f. 1797 (daapen 16/4 4 uker gl.) sonn av Isach Larsen og Anna Rasmusdtr. Aagvigen. Se Alstahaug/Herøy kirkebok s. 295.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

I et skifte fra 1825 etter Ane Rasmusdtr. Stokka Tjøtta er bare sønnen Peder nevnt. Han er 26 aar og paa Bragstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei ! Det er vel Peder Isaksen (Peer Isaachsen) du finner her på Frode Holthe sine slektssider:LenkeHan er nevnt født ca. 1786, men det skal vel være ca. 1796.Ser at Ole Isaksen er nevnt med etterslekt, det er rart at han ikke da er nevnt i morens skifte i 1825 ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Jeg tror også det må være han som er sønn i skiftet etter Ane Rasmusdatter i 1825, men problemet er at denne Peder Isaksen var i Brakstad og ikke i Mindnes eller Myndnes. Samme året får han tvillingbarna Marit og Jens døpt, og da er han i Mindnes eller Mondnes. Her er dåpen til Jens Olai som senere ved konfirmasjon og gifterm kalles Jens Olai aom senere kalles Jens Nicolai(barn nr.4): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-55>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dette ble jo bare rot, og jeg trodde jeg hadde strøket ut det siste. Jens Olai kalles ved konfirmasjonen i 1844 Jens Nicolay med samme far som ved dåpen i 1825 og mor Barbro, og ved giftermålet i 1852 kalles han også Jens Nicolay med samme far som ved dåpen og konfirmasjonen. I overforstående lenke på høyre side finner en også tvillinsøsteren Marit døpt samme dag som sin bror øverst på 1825.Var Brakstad et underbruk til Mindnes eller Mindvær på Tjøtta, eller var disse underbruk av Brakstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har militaer ruller her hjemme og ikke etter 1824 for Tjøtta. I 1824 var Peder Isaksen hos Thomas Tanke Mindnes. Peder var 23 aar, men det sier ikke hvor han ble født fordi han var dreng. Bragstad ser ut til aa vaere ved siden av Mindnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Aa se hvor mange Peder Isaksens det var i 1801 settet jeg inn som ettern. Isa og for fornavn Pe. Det var bare 3 i Nordland - 1 i Herøy og 2 i Sjerstad som passer. Tror du har det riktig PI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Aa se hvor mange Peder Isaksens det var i 1801 settet jeg inn som ettern. Isa og for fornavn Pe. Det var bare 3 i Nordland - 1 i Herøy og 2 i Skjerstad som passer. Tror du har det riktig PI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du prøver å hjelpe meg. Synd det ikke står noe om fødested for Peder ved innrulleringen, men det du skriver styrker likevel teorien på at det må være han som senere i 1829 ble gift med Barbro Jensdatter, og dermed han jeg er ute etter. Dette fordi at Tomas Tanche og kona Karen Olsdatter er ført som Barbros steforeldre ved konfirmasjonen hennes i 1820. Dessuten syns jeg også at det står noe om Ane Rasmusdatter som fadder til Peders og Barbros datter Marit i 1825(se lenke i innlegg 7). Jeg har funnet ut at Ane Rasmusdatter døde 15.07.1825, etter at barna ble døpt i 1825. Jeg kan imidertid ikke se at det står noe om Stocka på Ane Rasmusdatter som fadder(der var skiftet etter henne i 1825). Hva står det bak Ane Rasmusdatter som fadder til Marit?Jeg finner disse Peer Isachsen i Skjerstad: Peer Isachsen som var 4 år og bodde i Lacaback, og faren var Isach Hansen på 46 år. Moren var Mallene Persdatter på 40 år. De hadde barna Hans 10 år, Ane 8 år, Caren 6 år, Peer 4 år.Det er også en Peer Isachsen på 8 år som bodde å Løøckaas i Skjerstad, med far Isach Larsen som var bonde og gårdbeboer og 46 år. Hans kone var Sara Peersdatter 40 år- Barn: Berit 10 år, Peer 8 år, Maren 4 år, Jacob 2 år. Det er også en Peer Isachsen som var 10 år i Skjerstad(født ca 1791), men det syns jeg blir for langt unna ca 1796. Jeg kan heller ikke finne noen Peder Isachsen under innflyttingslisten i kirkeboka som starter på 1820.Skulle gjerne hatt hjelp til å tyde hva som står bak Ane Rasmusdatter som fadder i 1825. Jeg mener at det ikke står Stocka som det burde ha stått hvis det var Peder Isaksens mor som var fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.