Gå til innhold
Arkivverket

[#69366] Fra Samnanger til Hustad i Bud, Møre og Romsdal


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Min oldemors bror, Peder Pedersen Tysse f 30/3-1858 og gift 1882 med Severine Jensdtr Barmen f 6/9- 1856, flyttet til Bud i M&R og fikk 9 barn der. Det ser ut for at han var sjømann, for ved dåpen til barna står det 'søfarende'.De må ha flyttet til Bud mellom 1883 og desember 1884, men jeg finner dem ikke i kirkeboka blant innflyttede.Der bor de på Elvebakken i 1900: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=f01549&gardpostnr=445&personpostnr=2811#nedre>LenkeNå lurer jeg på om det er bygdebok for stedet og om det står noe der om deres liv og deres dødsfall. Er også interessert i etterkommere.Peders dåp: Permanent sidelenke: LenkeSeverines dåp: Permanent sidelenke: Lenke Deres ekteskap i Samnanger/Os 13/10-1882: Permanent sidelenke: LenkeBarn:1. Peder Johan f i 1883, da bodde de på Barmen i Samnanger Lenke 2. Malene Bertea f i Bud i 1884. De bodde på Sandblost Lenke 3. Selma Kristine f i Bud i 1886 (Sandblost) Lenke4. Gunvald Martin f i Bud i 1888 (ikke med i ft 1900)Sandblost Lenke 5. Peder Sigvald f i Bud i 1889 (ikke med i ft 1900)Sandblost Lenke 6. Jens Olai f i Bud i 1891 (Sandblost) Lenke 7. Bertea f i Bud i 1894 (Sandblost) Lenke 8. Ole f i Bud i 1896 (ikke med i ft 1900)Sandblost Lenke 9. Olise Marie f i Bud 1898 Sandblost Lenke 10. Ole Bernhard f i Bud i 1900 Sandblost LenkeSelv om flere av barna sannsynligvis døde som små, går jeg ut fra at noen må ha vokst opp av en slik stor barneflokk.Både Peder og Severine er etterkommer til 'vårt prestepar':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Nå er jeg muligens 'på fryktelig tynn is', Kjellaug, men jeg fikk assosiasjoner til en familie som skriver seg for Tøsse nå for tida, og som bor i det aktuelle området; Sandblåst som det skrives i dag.La meg få litt tid så skal jeg se om jeg finner ut litt mere om det er som jeg tror, eventuelt at det handler om en annen slekt.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I eldre tider sa folk 'Tøsse', så det er meget mulig. Ser dertil at da de døper det siste barnet, så står det Tysse etter Peders navn.Tar i mot all hjelp med takk, det hadde vært artig å finne ut om det var etterkommere der oppe.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi finner dem da som Tøsse under Hustad, Fræna:Peder Pedersen Tøsse f 3003 1858 d 2601 1934 gr l 3001 1934 5A 07 8 Hustad Fræna Hustad Severine Tøsse Jensdtr. f 0609 1856 d 1404 1939 gr l 2004 1939 5A 07 9 Hustad Fræna Hustadsamt flere av deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal du ha, da er det tydelig at Peder har beholdt gardsnavnet. Så var ikke Gunnvald død som liten allikevel, fant han og her på DIS død i 1969.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, da var det som jeg trodde. Og navnet Peder har gått igjen i flere generasjoner; han som jeg kjente var født i 1915 og død i 2003.Det er mange nålevende etterkommere her, det er bare å søke i telefonkatalogen på 'Tøsse Farstad' så kommer det opp flere personer som eventuelt kan kontaktes for ytterligere opplysninger.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal du ha for det Bjørn Olav, skal prøve å se hva jeg finner der og om de er interesserte. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, nå har jeg kommet i kontakt med etterkommerne til denne Peder du nevner (det var jo et sammentreff da!), Bjørn Olav, og der fikk jeg en riktig god mottakelse. Vi har prata og prata.... De var like interessert som meg, men hadde lite om slekta bakover i Samnanger.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Dette var veldig hyggelig å høre, Kjellaug, og jeg er slett ikke overraska over at du fikk en god mottakelse, og at de hadde interesse av det du kunne fortelle. De Tøsse'ne jeg har kjent har vært stødige folk!Det er kjekt når man oppnår slik kontakt.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.