Gå til innhold
Arkivverket

[#69373] AA: Hvem var Knut Jensson og kona Ebbor Larsdotter ?


Gjest Trond Øivindsson Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Knut Jensson var husmann på Smørbekk under Midtbø i Holt. Han døde 4. februar 1823, 67 3/4 år gammal, nr. 8: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=811&idx_id=811&uid=ny&idx_side=-240>LenkeJeg er usikker på fornavnet til kona. Hun døde 1799, gravlagt 10. november under navnet Aubert,43 år gammal nr. 50 LenkeBarna varRannei 1792, nr. 29 Lenke Moras navn skrevet UdborLars 1794, nr. 26 Lenke Moras navn skrevet OuborTonje 1796,nr. 11 1797: Lenke Moras navn skrevet AadboerGunvor 1799, nr. 88: Lenke Moras navn skrevet EbborKnut og kona ble trolova 3. april og gift 13. juni 1791 i Vegårshei, Lenke Hun skrives da for Edborg/Edbor Han med Ås og hun med Åseie som tredje navn.Har sett gjennom døpte for Vegårshei 1753-58. Finner en kandidat for Knut, nr. 8 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det døpes en Aadbor Larsdatter i Kvitseid 27 nov 1757 Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Fødte og døpte 1758, side 33-34. Permanent sidelenke: LenkeDette er et såpass uvanlig navn at det kanskje er verdt å sjekke nærmere.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her døpes Nils i 1764, foreldre Lars Nielsen og Tonje Gislesdatter, nest nederst til høyreKildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1764, side 149. Permanent sidelenke: LenkeEr dette Nils i (2) og Aadbors bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Laers Nielsen Øverland og Thone Gislesdatter copuleret 22 mars 1755Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Ekteviede 1755, side 2-3. Permanent sidelenke: LenkeMen om dette er de rette personene eller om det er tilfeldig navnelikhet, det vet jeg ikke.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Knut ble gift 2. gang i Vegårshei 15. juni 1800 med enka Siri Halvorsdotter, nr. 2 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9484&idx_id=9484&uid=ny&idx_side=-80>LenkeKan ikke finne Knut døpt i Gjerstad eller Vegårshei. Kan dette være han, døpt i Østre Moland 5. oktober 1755 Lenke Jens Nilsson Landbø og Marte Knutsdotter ble gift 15. september 1748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Trond! Om du ser i innlegg 4 i den debatten jeg la lenke til i forrige innlegg, vil du finne Ebbør nevnt som datter i skiftet etter Lars Nilsen Hytta. Jeg har imidlertid ikke funnet henne blant fellesbarna til Lars og kona Tonje Gislesdtr. Dermed har jeg gått ut fra at hun må ha vært hans datter fra første ekteskap med Kjersti Clausdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg vel dåpen til Ebbør (Odborg): Lenked. 27. Novembr. - Dom 1. Advent (1757) i Treungens Kirke døbt Lars Øverlands datter Aadbor. Testes: Bendix Sundet, Niels Øverland, Tone Øverland, Groe Homme, Astri Homme.Dette er personlig interessant også for meg, for koblingen til Treungen kan kanskje gi svar på det uløste spørsmålet omkring Tonje Giselsdatters (Trydals) opphav.Ebbørs/Odborgs søster Gunhild (f. i Vegårshei, Hytta u/Ås, 1761) er min ttt-oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulig Knut Jensen-kandidat fra Gjerstad?----------IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Print-------------------------------------------------------------------------------- KNUD JENSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 14 JUL 1754 Gjerstad, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JENS GUNDERSEN Family Mother: ELSSE PEDERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Fant dåpen til Knut Jensen i innlegg 12, som nr 26 litt nede på høyre side :Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1754, side 120. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står ikke noe gårdsnavn etter faren Jens Gundersens navn, men etter moras (Elsse Pedersdatters) navn står det Østerholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei! Fant dem på Østerholt s. 454/455 : Knut Jensen Østerholt f 1754 gift med søskenbarnet Åse Stiansdatter Våje ( Sannidal s 19.Drangedal s 657 og 515 og 399) Knut var en av de rikeste i bygda.. Han døde i 1820 og ble 66 årTok ikke med mer da det ser ut som det ikke er 'rett' Knut Jensen .Anne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I lenken til innlegg 5 (vielsen i Treungen mellom Lars Nielsen og Tonje Gislesdtr.) står det altså Øverland bak hans navn (kanskje han har vært tjenestekar der?). Men hva står det bak hennes navn? For meg ser det ut som 'Bærstøll' - eller noe i den retning. Det er et gårds-/plassnavn jeg ikke umiddelbart klarer å plassere i det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Bergstøl lå under matrikkelgården Onstad i Treungen. Løpenr. 125c i matrikkelen fra 1838 og g. nr. 43, b. nr. 9 i matrikkelen fra 1886. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal dere ha for plasseringen av Bergstøl. At Tonje/Todne Gislesdtr. var derfra, er vel heller tvilsomt - men hun kan ha vært i tjeneste der. Det ser ikke ut til at familien har bodd så lenge i Treungen, før de flyttet til Vegårshei - der i hvert fall Lars Nilsen var født og oppvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant funn: 21. september 1755 ble Jens Troensen Bærstøls kvinne Asbor GISLESdotter introdusert i Treungen kirke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser på kartet at Bergstøl ligger helt i sørenden av Tjørull-vatnet - tett ved grensa til Åmli. Det er heller ikke langt til Vegårshei - og Trydal i Gjerstad ligger bare rundt 25 km lengre øst/sørøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Er denne Thone (nederst til høyre) sjekket ut?Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Åmli, Ministerialbok nr. A 1 (1711-1740), Kronologisk liste 1731, side 108-109. Permanent sidelenke: LenkeHun er ikke født i 1723, men alder ved død stemmer ikke alltid med fødselsåret.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det virker jo også mer 'naturlig' at hun er født i 1731 enn i 1723, siden den yngste dattera ble født i 1767 - selv om hun selvsagt også kan ha født barn som 44-åring!Det skal jo da bli interessant å se om det kunne være mulig å også finne ei Asborg Gislesdtr. født i Åmli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Gisle Bjørnsson Simonstads datter Tone ble gravlagt 24. juni 1732, 16 uker gl. Lenke Dåpsdatoen var 2. desember 1731, alderen passer ikke helt. Men det betyr i alle fall at hun er ute av denne saken. Vi har aldersangivelsen på Tonje i 1801 - 78 år og 80 år ved død 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.