Gå til innhold
Arkivverket

[#69387] Militære rullar - finst nokon på nett?


Gjest Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Ramsøy

Ein løytnant Hey(i)er sat nokre få år på garden Ramsøy i Aurland kommune (rundt 1750), og eg prøver å finna ut mest mogleg om han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er sannsynligvis snakk om Nils Henriksen Heyer, omtalt på s. 458 hos Olai Ovenstad. Pdf-fil (bokstaven H) kan lastes ned fra genealogi.no: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Ramsøy

Ovenstad nemner at han var i Aurlandske kompani medan han eigde Ramsøy, kan det finnast meir frå denne tida i rullar eller andre kjelder?Asbjørn Ramsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Bestanden av militærruller fra tiden omkr 1750 er - etter min erfaring - meget tilfredstillende - for alle landsdeler. Riksarkivet, KG II, Ruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Til Tore (4)De rullene du henviser til her, er det for hele landet?For Stavanger amt (Vesterlenske regiment) finnes det veldig mange militærruller på Statsarkivet i Stavanger, både i amtmannsarkivet og fogdearkivet.Vil det være ruller i tillegg i RA, eller er det duplikater/kopier ?Med hilsenStein Norem Wistedhttp://www.sosialklubben.net/snw/slekt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ja, som jeg sriver ovenfor, er Riksarkivets serie fra årene omkring 1750 landsdekkende. (''for alle landsdeler'')For å avklare om rullene i RA er dubletter av ruller i statsarkivene (eller om rullene i statsarkivene er dubletter av de i RA) må noen foreta en eksakt sammenligning. Hvem skal undersøke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Ramsøy

Er det slik å forstå at det berre er katalogane over militære rullar som finst på nett, og ikkje noko av innhaldet?mvh Asbjørn Ramsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er noe avskrevet som du kan finne i databasene her på Digitalarkivet. Ellers har jeg planer om å fotografere av noe og legge ut her: http://slektskilder.blogspot.com/, men jeg skal gjøre meg ferdig med skattemanntall først. Jeg håper at flere tar med kamera på arkivene og legger ut kilder på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Eller gå til Databasevelgeren, og velg Kjeldekategori=Militærvesen. Da får jeg 97 treff. Du må trykke på knappen 'Vis alle 97' i venstre marg for å se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.