Gå til innhold
Arkivverket

[#69388] omreisende kvinne Beata Johansdtr. født 1851, Telemark, opprinnelig fra sverige


Gjest Eva Kristin Svinø
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kristin Svinø

Jeg etterlyser mer info om min oldefar Ernst Teodor Knudsen som var sønn av Knud Andreas Høiesen (Helgesen) og pige Beata Johansdtr (johannesdatter) 'omstreifende kvinde' opprinnelig fra sverige. Hun fikk barn med Knud Andreas Høiesen som var blikkenslager. Han var født i drangedal, far Høie Knudsen, husmand med jord.. Jeg er spesielt interessert i å finne ut mer om min tippoldemor som var omreisende..Min oldefar Ernst Teodor Knudsen ble født i Halden. Han er registrert som uægte. Han var blikkenslager. Han skal ha noen søsken, bl.a ei søster som heter Marie Kristine, som muligens er tvilling. Ernst Teodor kom til Ålesund og giftet seg der med min oldemor Berthe Marte Olsdatter Vatne. De fikk 4 barn, deriblant min bestemor Karn Anna født 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! 'Omstreifende Handelskarl' Ernst Theodor Knudsen f 1884 i Horten er ved folketellingen 1900 'Varetægtsfange' på Skien Distrigtsfængsel. Sedvanlig bosted er oppgitt til Gjerpen. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Som du jo allerede kjenner til.Men er Arentz Theodor f. 1882 i Borre den samme som Ernst Theodor i senere kilder oppgitt f. 1884?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Nei, ser nå at det er to ulike sønner. Det oppgis jo ved dåpen til Ernst Theodor at det er 'farens 1. og morens 2. leiermål', men da har de altså ikke oppgitt deres felles sønn født i 1882, Arentz Theodor. Men ved den dåpen oppgis jo morens herkomst i Sverige (innlegg 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeOg her står det at moren har 2de uægte barn med 2 forskjellige fedre, som må bety at hun har et barn født før 1882, da Arentz Theodor ble født.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Hei alle sammen og tusen takk for hjelp! Jeg skal sjekke ut alt jeg har fått av tips her nå, men det jeg fant i sene nattetimer var dette..:Familie 14. Strømdal 1891. U. br. nr. 2. ”Elstrøm”.Omstreifer Knut Andreas Hansen fra Tørdal i Drangedal f. 1858. g. Bjarta Johannesen fra Färgeland i Sverige f. 1850. 1. Ernst Teodor Knudsen f. 1884 i Horten. 2. Sofie Knutsen f. 1885 på Slagen. 3. Johan Olav Knutsen f. mai 1889 i Porsgrunn. 4. Marie Kristine Knutsen f. mai 1889 i Porsgrunn.Jeg har trodd at Knut Andreas ikke var omstreifer men det ser slik ut. Og jeg har trodd han hette Høiesen eller Helgesen, som han er innskrevet med noen plasser..Ikke lett dette men jeg skal sjekke ut tipsene fra dere og syns dette blir mer og mer spennende:-) Tusen takk for hjelp så langt, og på forhånd takk hvis jeg får mer info etterhvert fra noen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Problemet mitt er egentlig å tyde skriftene på disse lenkene..det sliter jeg voldsomt med:-) Noen som kan være oversetter?:-))Eva Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I klokkerboken for moss bysokn, ved Anne Charlottes dåp i 1880, står det at moern er pike Beate Johannesd. Engman f. 1851, fra Dalsland i Sverige.Men jeg får ikke rett lenke med, så du må sjekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Ser på Innflyttet nr 65 men jeg klarer ikke å tyde det som står..Må si dere er flinke til å både lete og tyde, jeg må nok kurse meg litt..:-)) Hva står det der da Erling?:-) Beklager at jeg maser:-))Tusen takk for hjelpEva Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.