Gå til innhold
Arkivverket

[#69388] omreisende kvinne Beata Johansdtr. født 1851, Telemark, opprinnelig fra sverige


Gjest Eva Kristin Svinø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har søkt i folketellingen for 1900 øverst på denne sida på fornavnet Høye og fant Høye Knudsen, født i 1822 i Kviteseid, som føderådsmand sammen med sin kone Andrea født i 1820 i Tørdal av Drangedal. De var eiere av garden Hestehaven i Barbu. Begge tilhørte Statskirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Navnet Høye og Høie går noe om hverandre, men ved å søke i AustAgder i T.T. 1865 bodde familen der med sine døtre og sønnen Knud Andreas, som var 7 år.Høye var et fornavn som ble brukt av flere på 1800 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Hei, Hans Petter Engh og Anne Lene Hagen:-) tusen takk for opplysninger. Hvor finner dere alt dette? jeg spør fordi jeg lurer på om det er mulig å finne mer opplysninger om Soldat Amund Engman og Kerstin Hansd, altså Johannes Amundsson Engmans foreldre, og evt hvor jeg kan lete?mvh eva kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei EvaJa, det har jo fremkommet en del til nå og det er moro. Jeg kan bare svare for egen del mht hvor jeg finner materiale. Jeg har abbonnement på bl.a genline og svar, som inneholder scannede kirkebøker, husforhør bl.a og søkbare folketellinger. Samt at jeg har litt tilleggsprogrammer som jeg har kjøpt. Mye er det abbonnement på i Sverige. I min debatt nr 52189 om oppslag i svenske kilder, kan du gjerne se på innlegg 3127. Der har jeg listet opp i allefall en del steder der du kan forsøke om du selv vil prøve å finne.Ellers kan jeg se etter soldat engman og Kerstin Hansdotter, men jeg vet ikke om det får blitt i dag, og i morgen er jeg borte hele dagen.Jeg sjekker på debatten her senere i uken og ser om det har fremkommet noe av det du lurer på, har det ikke det, så ser jeg om det er noe jeg kan finne. Men, det kan jo være at du får noe før den tid fra andre her.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ved bruk av Genline Husforhör (gid.738.43.13500) fant jeg soldat Amund Engman og hustru Kjersti Hansdatter f. 15.1.1783, på soldattorpet under gården Härsäng i Högsäter. De hadde flere barn. Anders f. 21.7.06, Hans f. 7.1.11, Ana Lisa f. 18.11.15, Johannes f. 10.6.18, Sven f. 21.12.20 og Elias f. 23.3.24. Alle barna er født i eller på Stommen?Amund Engmann er født i 1782, det er nevnt at han ikke er skrevet inn i dåpsbok. Fødested utydelig på begge foreldre. Amund dør på Härsäng 6.3.1827. Kjersti som er 'døf og har lungsot' flytter med barna Johannes og Svend i 1829, til et torp under Lunnane i Högsäter. Sønnen Elias døde samme år.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har brukt Släktdata som Liv. Amund Eriksson ängman ble viet til Kerstin Hansd. den 08.11.1904 i Högsäter. Hans bosted var Härsängen stom og hennes Illesäter.Jeg forsøkt å søke etter fødsel på begge, men det er ikke alle len og forsamlinger som er registrert i Släktdata så de kan begge ha flyttet inn til Högsäter fra nærliggende len. Som det fremkommer så var Amunds farsnavn Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.