Gå til innhold
Arkivverket

[#69388] omreisende kvinne Beata Johansdtr. født 1851, Telemark, opprinnelig fra sverige


Gjest Eva Kristin Svinø
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kristin Svinø

Ja Anne Charlotte må være det første barnet, det tror jeg. Engman er derimot noe jeg må undersøke videre. Jeg ser jo at det er mye johannessen her da også blant faddere..:-))Eva Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Födelseregister Färgelanda-F1 (150701) Registret är senast uppdaterat:2002-11-16Detaljinformation Löpnummer: 82560 Födelsedatum: 1850-05-20 Dopdatum: 1850-05-25 Kön: K Förnamn: Beata Adress: Hede, N. Faderns titel: Drängen Faderns förnamn: Johannes Faderns efternamn: Jansson Moderns titel: Pigan Moderns förnamn: Cajsa Moderns efternamn: Andersd. Övrigt 1: Oä. Båda från Hede, N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har desverre ikke tilgang til husforhörslengden i Sverige. En eller annen kan sikkert sjekke for Hede og Färgelanda, som kan gi mer informasjon fra hennes tid i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har sett litt i svenske kilder i dag.I Färgelanda er det i 1850 født 2 stk Beata Johannesdotter. Den ene er født 2/2 (eller 2/3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg finner ikke beatas innflytting til Högsäter. Dvs det er ikke scannede flyttelister og når jeg ikke vet plassen hun flyttet til, så er det ikke godt å finne henne i noe husforhør der.Derfor har jeg sett litt videre på foreldrene, i håp om at Beata flytter hjem igjen.Det fremkommer ytterligere 2 barn:Charlotta 22/10-1862Karl Fredrick 27/1-65. Han flytter til Røkens forsamling i Norge 2/6-82.Moren her Cajsa Jansdotter dør 11/6-1882.I 1890 bor faren Johannes Engman på Håbyn i Färgelanda, han var enke, fattighjon og bodde der alene.Beata ser jeg altså ikke igjen hjemme hos familien, og dermed vet jeg ikke mer om henne.Jeg må jo si at dette er en liten kortversjon av hva som fremkom i husforhørene, ment for å kunne gjøre seg opp en formening om dette er riktig familie.Noen som har noen formening om det ? Er det rett familie dette her ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Hei Anne Lene, tusen takk for flott granskning. Jeg har en følelse av at dette er rett Beata. Hun ser ut til å ha en søster som heter Charlotta? Og hun kaller sin førstefødte Anne Charlotte. Jeg har fått opp dette navnet Engman før og tror derfor det er henne. Fremkommer det noe mer spennende i disse husforhørene?:-)Eva Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, titta på sidan 633 i Högsäter A1:28 1866-1875, rad 31. (gid 738.57.39000) Om det nu är rätt Beata. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I nästa husförhör A1:30 finns hon på sid 585 (gid 738.60.26500) och där står att hon flyttar till Norge 1877. Jag har inte följt denna efterlysning från början så jag vet inte om det är rätt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Dette stemmer godt iflg den lenken erling endresen skrev i innlegg 22, en beate engman flytter til norge i 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

God morgen... Kjekt at du fant mer ut om den personene du helst etterlyste opplysninger om i innlegg 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Hei og god morgen Erling:-) Ja jeg er veldig takknemlig for hjelpen jeg har fått her inne på forumet. Det er nok den riktige Beata som er funnet, min tippoldemor Beata. Jeg skal nå fortsette å prøve å finne ut om beata eller knut andreas høiesen eller hansen som han kalles noen steder, er norsk eller av romanislekt. Det blir ikke lett:-) Selv om det står omstreifer så trenger det ikke bety romanislekt..men det ble funnet ut at min oldefar ernst teodor knutsen(knudsen) satt i varetægt ved folketelling i 1900..det trenger ikke bety at han er tater, men hørest litt slik ut..:-)) kjempespennende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Dersom rett person og foreldre er funnet så var far torpare og det kan nok stilles et spørsmål om en torpare tilhørte romanifolket. Jeg tror ikke det. Det var vanskelige tider og en del personer strevet og flyttet omkring og ble kalt omstreifer eller løsfolk. Man kan jo forsøke å skrive i Anbytarforum, Landskap, Färgelanda, i håp om å komme i kontakt med noen som kjenner til slekten i Svergie og søke på hennes foreldre for å finne ut mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Er vel enig med deg i at torpare ikke er romanislekt..uten at jeg vet så mye om det..jeg vil undersøke litt på tippoldefar knut andreas side, men det kan godt være at de var omstreifere pga omstendighetene. Det er noe jeg må finne ut. Det at beata livnærte seg på strikking, og det at mannen var blikkenslager, gjorde at jeg antok de var av Romanislekt. Men det trenger ikke være slik..Men om det skulle vise seg at det ikke er slik så er jeg jo alikevel stolt over opphavet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Drengen Johannes Amundsson og Cajsa Jansd. Frädöga ble viet i Färgelanda den 19.4.1846 Hans foreldre var: Soldat Amund Engman og Kerstin Hansd. og bostedet var i Högsäter ipå Härsängens soldattom. Deres første barn var Aron som ble født den 6.10.1847 og jeg har sjekket at de døpte iallefall to av sine barn dagen etter fødsel. Engman var soldatnavnet til Amund, som sønnen tok med seg. Jeg holder på min teori om at dette ikke var omstreiere. Jeg har selv en person i min slekt ifra Sverige som ble vervet soldat, men før han ble det ble det notert at han var løsgjenger. Hans mor ble enke og flyttet med sønnen for å få seg arbeid og sønnen hadde også vanskelig med å tilpasse seg samfunnet en tid på grunn av fattigdommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og god morgenSå fint at Ulla fant det hun gjorde i innlegg 37 og 38 for det er vel med og sannsyliggjør at ette er rett familie.I dag har det også kommet frem en del - spennende.Jeg skal gå gjennom husforhørene igjen senere i dag. Men, jeg fikk inntrykk av at familien var svært bofaste i Färgelanda. Det virket slik. Jeg kan ikke huske at det var noe flytting på foreldrene. Beata hadde jo poster som piga et par tre år, det var jo ikke uvanlig. Jeg har ikke fulgt det videre i fohold til hennes søsken, og det kan jeg gjøre etterpå.Om du er inne på romani/reisende/omstreifende, har du spurt Kai Samuel om han kjenner slekten? Det tror jeg jamen jeg ville gjort.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Nå har jeg gått gjennom dette en gang til. Først vil jeg si at det var feil av meg å gi uttrykk for at de ikke flyttet, for det gjorde Johannes og Cajsa Engman, men det var snakk om et par plasser i Färgelanda som de bodde på.Familien er slik jeg har skrevet den i innlegg 34 og 35, men gjentar det her. Begge foreldrene er født i Högsäter, barna er alle født i Färgelanda.Johannes Amundsson Engman f 10/5-1818. Han betegnes hele tiden som torpare og inhyses. Fra husforhøret 1866-1870 skrives han som Johannes Samuelsson Engman. I 1890 finnes han fortsatt på Håbyn, enke og fattighjon, og alene/ugift. I 1900 finner jeg han ikke, men da kan jo også han være død.hustru Cajsa Jansdotter, f 7/7-1820. Død 11/6-1882, dødsårsak er ikke innført.Barna: Maja Cajsa 5/7-1846Aron f 6/10-1847. Han flyttet litt til noen plasser i Färgelanda og jobbet som dräng. I 1890 bodde han som gift man på Håbyn i färgelanda, var egare. Gift med Kristina Johannesdotter. De hadde barna: Hanna 1878, Paulina 1880, Hulda Augusta 1885 og Karl Johan 1888. Både hustru og barna var født i Färgelanda. I 1900 var Aron død, Kristina bodde fortsatt på Håbyn med barna Hulda Augusta og Karl Johan. Datteren Hanna var piga og bodde i Uddevalla. Datteren Paulina finner jeg ikke i 1900 tellingen.Beata 2/2-1850. Flyttet til Högsäter 3/11-71Augusta 30/9-1851. flytter til Ryr i Torp 28/4-1870Maria Christina 15/1-1855. Flyttet til Högseter 31/10-1873Anna 30/11-1856Jan Petter 11/4-1859, død 30/4-1859, av svullnad 18 dager gammel, gravlagt den 8/5.Charlotta 26/10-1862. Til Rökens forsamling i Norge 2/6-1882Karl Fredrik 27/1-1865. I 1890 bor han på Horntveten i Färgelanda, er arbetare og ikke gift. I 1900 finnes han blandt Qvartståande obefintlige (sedan 1891-1900), fortsatt er han ugift og arbetare. En anmerkning der sier at han er frånvaro i N. Amerika. Jeg har lett på emibas bl.a og finner ikke noe flytting på han til Amerika, men det kan han fint ha gjort for det.Familein bor på Arken u/Skriketorp i perioden ca 1846 til en gang mellom 1861 og 1865. Da flytter de til Håbyn.Nå håper jeg at jeg har fått med det meste her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Kommentar til 43.Det er nok trolig at Ernst Teodor Knudsen var av romanislekt på grunn av yrket og at foreldrene også var uten fast bosted ved hans fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Etter mitt vett stammer Ernst Theodor fra fastboende folk hvor de aktuelle foreldrene av en eller annen grunn har blitt 'omvandrende', 'reisende' om du vil. Det viser vel de ulike innleggene i denne debatten? Jeg trodde ikke at man automatisk skulle kunne regne seg til romani-slekt kun fordi ens foreldre var reisende/ hadde yrker som var typisk for reisende. Besteforeldrene synes jo å ha vært mer eller mindre bofaste.Men for all del... det kan jo hende at det kunne være romani-blod lengre bak i slekten. Dette burde da bevises videre enn kun å trekke konklusjonen ved å henvise til foreldrenes yrke. Det blir vel for enkelt? Det tenker i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kristin Svinø

Hei Erling:-) du har helt rett..jeg skal ikke skryte på meg noe romanislekt her:-) Det er nok som du sier , bare situasjonen der og da som gjorde dem til omreisende:-) At de var blikkenslagere alle mann, og min tippoldemor livnærte seg på strikking, er jo bare det en måtte gjøre om man skulle leve det livet..Det at min oldefar ernst teodor satt i 'varetægt' ved folketelling i 1900 trenger så absolutt ikke tyde på at han var 'ekte' tater:-) men som sagt, spennende alikevel.Jeg har nå fått høre at stam-mor fra min mors slekt, fra Hitra, var ekte romani. Hun kom innom en gård med en ungkar og der ble hun visstnok. Men det får jeg granske en annen gang, for der vet jeg nesten ingenting av navn og slikt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg trekker meg på mitt innlegg nr. 47 og er nå også tvilende til at Knud Andreas tilhørte romanifolket. I kirkeboken ifra Drangedal Tørdal for året 1858 under no.48 fant jeg Knud Andreas som ektefødt den 5. oktober.Jeg tyder faren, som indersth(leide husvære) Høye Knudsen og mor Andrea Tellefsdatter. Bostedet er noe utydelig å lese.I forhold til dette skulle en tro at korrekt navn var Knud Andreas Høyesen og far Høye Knudsen?Ernst Teodor hadde flere yrker ifølge det som ble oppgitt ved barnas fødsel. I 1882 var han blikkenslager, i 1889 var han sjømann og i 1900 gog gaardsarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.