Gå til innhold
Arkivverket

[#69390] Ole Thorsen Kragerø, 'borte på sjøen'


Gjest Unni Sandén Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Sandén Johansson

Ole Thorsen f 2/7 1864 i Thomasheien, Kragerø, Telemark, 'var styrmann og ble borte på sjøen. Mina ble derfor tidlig enke, og med fem små barn' har en släkting skrivit. Vi har hittat rätt mycket om honom och om hans fru Gunhild Thomine (Mina) Johnsdatter/Torjusen/Thorsen/Andreassen f 18/8 1862 i Søndeled, Aust-Agder d. 11/10 1947 i Kragerø(min oldemors syster), men vi kan inte hitta Oles död. Eller vet vi inte var/hur vi ska leta? Det bör ha varit efter 1900, men inte så långt efter:Kragerø 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00801&personpostnr=279&merk=279>Lenkeskipsliste 1900 LenkeYngsta barnet kan ha varit ungefär 18 månader när han blev faderlös.Om det var Flora Ole förliste med kanske det var denna båt?: LenkeTidpunkten stämmer inte riktigt med yngste sonens ålder, men jag ville bidra med de ledtrådar jag hittat, om det kan vara till någon nytta.Vi har letat i 'döde' i kyrkböckerna för Kragerö och i http://www.sjohistorie.no/ men den verkar inte vara heltäckande?Ole Thorsen född Source information: Telemark county, Kragerø, Parish register (official) nr. 7 (1861-1875), Birth and baptism records 1864, page 50. Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

'Flora-länken' fungerade visst inte, kanske blir det bättre härifrån, Lenkedet är skonnertbrigg FLORAex canadisk BRIDESMAID byggår 1875 jag försökte länka till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Fant dette, men det er vel ikke så mye til hjelp:Statsarkivet i Oslo. Arendal Innr.distrikt. C: Kragerø. Hovedruller nr. 6, 1884 - 1896.Side: 013 Patent nr. 2277 Navn: Ole Thorsen Overført fra Annotationsrull no. 1078 Oppholdssted: Taatø Født: 02.07.1864 i Kragerø Foreldre: Første påmønstring: 05.11.1883 Siste påmønstring: 23.04.1900 Siste avmønstring: 03.11.1900 Styrmand: 11.03.1886. Skipper: 11.11.1897.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Jomen, tack så jättemycket, det var ju mycket information där ändå,vad roligt! När vi började leta visste vi inte ens Oles namn, men nu vet vi ju en hel del.Jag kan ju i stort sett ingenting om sjöfart, men blev nyfiken på titeln 'Skipper', den har vi inte sett tidigare, är det någon som vet skillnaden i arbetsuppgifter mot 'Styrmand'? Och krävdes det utbildning, eller fick man liksom jobbet efter en tid? Någon som vet?Tack igen Gunnar! /unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Kom att tänka på att namnet Lyngstøl skulle kunna förekomma; jag har inte sett att Ole hette så, men Oles föräldrar och en del syskon hade det år 1900: Lenkeunni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hvis det er slik at Ole Thorsen er den samme som Ole Thorsen Lyngstøl så har jeg sikkert endel opplysninger om denne familien. Skal kikke litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Thor Thorbjørnsen Lyngstøl, Gjerstad, var gift med Ingeborg Olsdatter. Bildet her er at Ingeborgs far, Ola Jensen f. 1813. Ola Jensen var gift med Else Olsdatter, hun var fra Holte i Gjerstad og etter mine notater født i 1814. Dette bildet skal være av henne, altså bestemor til Ole Thorsen Lyngstøl.

bilete6967.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Disse besteforeldrene til Ole, reiste til Australia i 1871 med de fleste av barna:Paret Ola og bodde på Kvenhusbråten (Skreme) i Gjerstad da de giftet seg. I følge Gjerstadboka side 1277 kjøpte Ola Jensen Monen, Hagane i Gjerstad i 1844. Han eide Hagane i 7 år til 1851, da han måtte gi fra seg bruket. Da datteren Gunhild ble født bodde de på Hagene, Gjerstad. Flyttet til Smedsbukta i Kragerø 11 aug.1855. Emigrerte til Australia 13/4-1871 sammen med kone og 4 barn. De to eldste barna var gift og ble igjen i Kragerø. Ser ut til at Ole omtales som Ole Jensen Hagene ved gifte til datteren Gunhild. Etterkommere i Australia sier at de reiste med skipet Lammershagen fra Hamburg i Tyskland.Side: 4 Nr. 2 Flyttedato: 31.03.1871 Etternavn: Thorsdatter Fornavn: Anne Marie Født/alder: 19 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Ugift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader:Side: 4 Nr. 4 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Jensen Fornavn: Ole Født/alder: 57 ½ år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Gift Stilling: Arbeider Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Gift med Else Olsdatter.Side: 4 Nr. 5 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Olsdatter Fornavn: Else Født/alder: 57 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Gift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Gift med Ole Jensen.Side: 4 Nr. 6 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Olsen Fornavn: Ole Født/alder: 26 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Ugift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Sønn av Ole Jensen og Else Olsdatter.Side: 4 Nr. 7 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Fornavn: Ellevine Olette Født/alder: 18 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Ugift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Datter av Ole Jensen og Else Olsdatter.Side: 4 Nr. 8 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Fornavn: Anund Hartvig Født/alder: 14 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Barn Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Sønn av Ole Jensen og Else Olsdatter. Blant de som ble igjen var den eldste datteren Gunhild som døde på Solberg i Kalstadkilen i 1917. (Dette er min kones slekt)Ingeborg ble også igjen her i Kragerø, og jeg kjente Ingebjørg Lyngstøl som er etterkommer og som døde her i Kragerø i 2007.Jeg har epostadresser til etterkommere i Australis som forøvrig har vært på besøk her i Kragerø ved et par anledninger.Det sies at disse to søstrene satt på heia her i Kragerø og vinket farvel til begge foreldrene og søsknene sine som seilte ut Kragerøfjorden i 1871, og så dem aldri igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Dette bildet er av familien til Ola Olsen (bror til Ingeborg Olsen og således onkel til Ole Thorsen). Han var født i Gjerstad i 1845. Som du ser av emigrantlistene så emigrerte også Anne Marie Thorsen. Ola og Anne Marie giftet seg i Rockhampton, Queensland, Australia 14/9-1871. Ola var gruvearbeider og døde 26/3-1896 i Charters Towers i Australia. Her er altså et bilde av denne familien i Australia.

bilete6968.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

helt fantastiskt, vilken tur jag har, och så generöst av dig att berätta, Gunnar, tack!Jag i min tur har fått kontakt med en sondotter till Mina och Ole Thorsen som är född och bor i USA. Det blir väl inte så långt från din fru i släktskap då? Hon är mycket intresserad att få reda på mer om sina anor, och också om eventuella nulevande släktingar.Oj, det här var stort, tack igen. Få se om det finns något jag kan ge tillbaka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig å hjelpe med dette.Hvor stammer opplysningen fra at han 'ble borte på sjøen' ? Jeg synes det er rart at ikke dette nevnes i annotasjonsrullen. Jeg skal lete litt videre her i det jeg har av materiale om jeg kan finne mer om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

Ja, det har du rätt i. Men dels är det den muntliga traditionen; både min mamma och min amerikanska släkting vet det, det var ju så tragiskt att Mina blev ensam med fem små barn. Men citatet är från en bok som en bror till Mina skrivit. Karl hette han. (Mina hade elva syskon, somliga vet vi rätt mycket om, andra väldigt lite, den boken ger många ledtrådar, men liksom i förbifarten och brottstycken)unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg er litt usikker her, men tror dette er fra Fr. Børresens fotoregister her i Kragerø:FOTO1.ASC 1/5 3.4 kb 04.02.1890,Ole Lyngstøl Bjørnevejen Brudepar,191Vet du når han giftet seg ? Kan dette være bryllupsbildet av Ole og Gunhild Thomine ? Jeg vet hvem som eier disse glassplatene. Dersom dette kan være de aktuelle personene så kan man få laget kopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er mer fra samme register:FOTO1.ASC 3/5 39.3 kb 19.05.1891,Ole Lyngstøls Barn Biørnebyen,1092Vet du om familien har disse bildene ? Kan ikke tro det er fler med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er noe mer:FOTO1.ASC 4/5 58.1 kb 14.01.1892,Elise Lyngstøl Gr. 3,1516 14.01.1892,Anne Lyngstøl Helf. Gr. 2,1517 14.01.1892,Anne Lyngstøl Frelsesarméen,1518Glemte å si at det siste nummeret er nummeret på glassplaten. (filmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mer:RULL10.TXT 1/1 57.3 kb Side: Patent nr. 4360 Navn:: Karsten Hauler Halvorsen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Kragerø Født: 07.07.1909 i Kragerø Foreldre: Styrmann Hans Kristian Halvorsen og Aase Karine f. Lyngstøl Første påmønstring: 18.06.1929 Siste påmønstring: 23.06.1944 Siste avmønstring: 15.02.1946 Styrmannscert.: 30.08.1925. Førercert.: 17.07.1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

RULL8.TXT 1/1 67.6 kb Side 112 Patent nr. 3243 Oscar Kornelius Thorsen (Lyngstøl). Oppholdssted: Rekvik. Født: 13.09.1878 i Skaatø. Foreldre: Arbeider Thor Thorbjørnsen og Ingeborg Olsdatter. Første påmønstring: 04.09.1899. Siste avmønstring: 05.04.1934. Styrmannspatent: 29.09.1902. Skippersertifikat: 17.10.1906. Nytt 27.09.1919. Tilsammen 196 mndr. Overført fra Annotationsrull no. 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

SKM4DOPT.TXF 2/3 179.7 kb 4,47,12,1905,Skaatø,05,03,1905,28,05,1905,Thorstein,M,E,H,Kristian Markus,Thorsen,Taatø,Styrmand,Gift,1868,Inger,f. Tengelsen,Taatø,Hustru,1873,K Hjemmedaaben stadfæstet 28.05.1905. K. Daabsvidner er husets folk.,Thor,Lyngstøl,M,Thorbjørn,Thorsen,M,Inger,Thorsen,K,Aase,Lyngstøl,K,15,0 ,1905,Sognepresten,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

RULL9.TXT 1/1 34.0 kb Side: Patent nr. 3981 Navn: Jens Anton Thorsen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Nautebakken Født: 30.09.1897 i Kragerø Foreldre: Ole Thorsen og Gunhild Thomine Første påmønstring: 15.05.1914 Siste påmønstring: 30.07.1919 Siste avmønstring: 12.11.1919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

SKM3DOPT.TXF 2/2 358.3 kb 3,92,46,1892,Skaatø,16,10,1892,20,11,1892,Thoralf Joachim,M,E,Ole,Thorsen,Taatø,Styrmand,Gift mand,1864,Gunhild Thomine,Terjersen,Taatø,Hustru,1861,Stina,Nilsen, ,Taatø,Kone,K,Elise,Lynstøl,Kragerø,Pige,K,Thor,Thorbjørnse n,Rægevig,Tømmermand,M,Jens,Thorsen,Rægevig,Arbeider,M,Ole ,Thorsen,Taatø,Styrmand,Barnets fader,M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg ser du nevner skipet Flora her. I skibslisten fra 1900 som du viser til så oppgies en Flora med tonnasje 505 r.t. I 'Fortegnelse over skip hjemmehørende i Kragerø tolldistrikt 1775-1910' Utgitt av Berg- Kragerø Museum, finner jeg flere skuter med navn 'Flora', men det finnes en skute der som er på 506 r.t, så dette er trolig den samme som den du nevner som Ole seilte på. Denne skuta forliste i 1903, men det er desverre ikke oppgitt hvor dette skjedde. Men tidspunktet kan kanskje stemme med det året Ole 'ble borte på sjøen' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Sandén Johansson

fantastiskt, tack!Vi har inte hittat Minas och Oles bröllop. Vi har hittat alla barnens födelse och dop och föräldrarna var gifta när första barnet Ingeborg föddes 8 sept 1890Source information: Telemark county, Kragerø, Parish register copy nr. 7 (1881-1927), Birth and baptism records 1890, page 136. Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3986&idx_id=3986&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Permanent imagelink: LenkeOch sonen Toralfs bröllop med Asta Karette Pauline Gundersen 1913: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø, Lysningsprotokoll nr. I 1 (1905-1918), Lysninger 1913, side 21. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.