Gå til innhold
Arkivverket

[#69393] Konfirmerte i Åmot 1862


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Ser ut til at de er 'uteglemt' i indekseringen av denne kirkeboka: Fylke: Hedmark Prestegjeld/sokn: ÅmotKirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 8 Periode: 1862 - 1875Antar at de er side 112 - 264. Disse sidene mangler./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sidene 112-264 finnes ikke på mikrofilmen, ettersom side 111 og side 265 har påfølgende filnummer. Følgelig er de ikke skannet eller indeksert.Filmplakaten på s. 111 opplyser om blanke sider, og det skal i utgangspunktet bety at samtlige sider fram til og med 264 er ubeskrevne. Men nå står det i sognehistorikken (Lenke) at denne boka skal inneholde konfirmerte fram til 1874, så det kan ikke utelukkes at det skjedde en feil den gangen denne kirkeboka ble mikrofilmet (det kan ha vært et begrenset antall beskrevne sider innimellom de ubeskrevne, som operatøren har oversett). I så fall må de aktuelle sidene inn på lista over sider som skal etterskannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Statsarkivet på Hamar bekrefter at konfirmerte finnes på s. 217-225 i den aktuelle kirkeboka, og det virker altså som om disse sidene ved uforvarenhet har blitt hoppet over ved mikrofilminga. Sidene er satt på listene for etterskanning, og vi takker for at vi ble gjort oppmerksom på mangelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Etterskanning av manglende sider skal etter planen skje til høsten. Deretter vil det bli litt håndsøm for å få puttet bildene på plass. Jeg kan dessverre ikke gi noe eksakt tidspunkt for når arbeidet skal være fullført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Vi har ikke klart å holde tidsskjemaet. Etterskanning er noe vi skal i gang med når alle statsarkivene har fått sine nyinnkjøpte skannere i drift. Skannere har blitt kjøpt i høst, men leveringstida var lengre enn beregnet, og først nå er alle på plass. Nå følger en fase med kvalitetskontroll på det skannerne leverer, samtidig med at vi legger siste hånd på verket mht lister over alt som skal etterskannes. Det er noen tusen bilder som skal tas av kirkebøker, pantebøker, skifteprotokoller og tingbøker! Deretter må hvert enkelt bilde legges manuelt inn på riktig plass i indekseringstabellene. Jeg ser nok for meg at dette arbeidet vil kreve hele 2011, og hvilken rekkefølge ting kommer i, har jeg foreløpig ingen formening om.Så svaret er nei, de er ikke skanna ennå. Skanninga vil jeg tro skjer ganske raskt over nyttår, og så kommer det an på kapasiteten hos oss i Riksarkivet, som skal oppdatere indekseringstabellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.